مالک محصول در مقابل تحلیلگر کسب و کار – تخریب ابهامات

تحلیلگر کسب و کار

پروژه های چابک به دلیل کوتاه بودن دوره های تحویلشان، نیاز به یک تیم مشترک، پشتیبانی قابل توجه و یک فرهنگ قوی و چابک دارند تا بتواند به عنوان پروژه ای موفق شناخته شوند. دو رکن اساسی برای موفقیت آمیز بودن یک پروژه چابک، وجود مالک محصول (PO) و تحلیلگر کسب و کار است. مالک محصول تقریباً مانند کارگردان یک فیلم عمل می کند و جزئیاتی را در سطح کلان برای محصول متصور می شود. از طرفی دیگر، تحلیلگر کسب و کار اجرای روان و سریع را تضمین نموده و جزئیات داستان را مدیریت می نماید.

با این وجود به دلیل برخی همپوشانی مهارت ها و مسئولیت ها، ابهامات زیادی بین این دو نقش وجود دارد.

در این مطلب می‎خواهیم هر دو نقش را بررسی کرده و به دنبال شباهت ها و تفاوت های آنها برویم.

  • ۱ مالک محصول (PO): مالک محصول چشم اندازی در مورد محصول دارد و به کمک آن تجربه صنعتی و نیاز بازار را حفظ می‎کند. وظیفه مالک محصول اطمینان از مطابقت محصول با نیازهای ذینفعان و نیازهای بازار است. او تجزیه و تحلیل بازار و به دنبال آن تجزیه و تحلیل SWOT سازمانی را برای ارائه چشم اندازی از محصول انجام می دهد.

PO  همچنین بر روی استراتژی رفتن محصول به بازار کار می کند. PO  تلاش می کند تا از تجربیات خود در زمینه نیاز بازار، صنعت یا حوزه کاری، موقعیت سازمان در بازار و انتظار مشتریان از محصول استفاده کند.

مسئولیت های اصلی مالک محصول

 آنالیز بازار

  • تجزیه و تحلیل نیاز / تقاضای بازار
  • در دسترس بودن محصولات مشابه در بازار
  • نیازهای مشتریان کم برخوردار
  • روندهای بالقوه ای که در هم افزایی با آفرهای فعلی هستند.

تجزیه و تحلیل شرکت

  • تجزیه و تحلیل SWOT
  • دقت در فرصت های موجود در بازار
  • تصمیم درباره محصولات پیشنهادی براساس گزارش فرصت های موجود

چشم انداز محصول و نقشه راه

  • چشم انداز محصول با در نظر گرفتن تجزیه و تحلیل نیازها
  • نقشه راه محصول به همراه ویژگی های سطح بالا و جدول زمانی

تحلیلگر کسب و کار -

رفتن به سراغ استراتژی بازار

  • رفتن به سمت استراتژی بازار
  • پیام ها / ارتباطات بازاریابی
  • کانال های بازاریابی
  • شیوه ها و سبک های تبلیغاتی مختلف

تحلیلگر کسب و کار -

مدیریت ویژگی های محصول

  • مدیریت انتظارات ذینفعان و اولویت بندی نیازها
  • اولویت بندی حماسه ها(epics)، داستان ها و مشخصه ها بر اساس حساسیت و ROI ای که شامل می شوند.

PO  در ارائه جزئیات بیشتر درباره محصول با ذینفعان و تحلیلگران کسب و کار همکاری نزدیک دارد.

تحلیلگر کسب و کار -

مدیریت سفارشات انباشته در مورد محصولات

  • اولویت بندی داستان های کاربران
  • اولویت بندی مجدد براساس نیازهای ذینفعان
  • برنامه ریزی حماسه ها

مدیریت پیشرفت کلی

  • بررسی پیشرفت اسپرینت ها (sprint).
  • اولویت بندی مجدد اسپرینت ها و اپیک ها.
  • مطالعه از گذشته تا حال اسپرینت ها توسط تحلیلگر کسب و کار.
  • تحلیلگر کسب و کار

همانطور که می دانیم، تحلیلگران کسب و کار عامل ایجاد تغییر، حل مسئله، پرسشگر، تسهیل کننده، پل ارتباطی بین کاربران/ذینفعان و تیم Agile  هستند. آنها فرضیات و الزامات را مورد سوال قرار می دهند، نیازها را ارزیابی می کنند، خلاءهایی را پیدا می کنند و از نزدیک با ذینفعان/ شرکت های متوسط ​​و کوچک همکاری می نمایند تا جزئیات مورد نیاز، ویژگی ها، داستان های کاربران را بیان نموده و الزامات را درک و استخراج نمایند. آنها از نزدیک با مالکان محصول همکاری می کنند تا بتوانند داستانهای کاربران و موارد قابل توجه را مدیریت نمایند.

مهمترین وظایف تحلیلگران کسب و کار عبارتند از:

  • مدل سازی و استخراج الزامات
  • نمودارهای جریان داده
  • قوانین کسب و کار
  • ترسیم وابستگی ها
  • اجرای آرام اسپرینت ها
  • توضیحات در مورد الزامات به اعضای تیم
  • حفظ نقشه وابستگی و ماتریس قابلیت ردیابی
  • فراهم نمودن تسهیلات برای کاربران در UAT

تحلیلگر کسب و کار از مالک محصول برای ارائه توضیحات دقیق در مورد محصول پشتیبانی می کند. غالباً تحلیلگر کسب و کار به عنوان نماینده مالک محصول در نظر گرفته می شود. این امر به تیم Agile امکان دسترسی بیشتری به دیدگاه های مالک محصول را می دهد.

مسئولیت های اصلی تحلیلگران کسب و کار

  • مدیریت داستانهای کاربران
  • اولویت بندی داستان های کاربر
  • پاک کردن موانع در صورت وجود
  • تحلیلگر کسب و کار -

 

  • تشریح جزئیات الزامات مطابق با نیازها و انتظارات ذینفعان             b
  • استخراج الزامات
  • قوانین کسب و کار
  • مدل سازی الزامات
  • بررسی همه جانبه پروژه
  • کارگاه های الزامات
  • معیارهای پذیرش
  • روشن کردن جزئیات الزامات در حضور ذینفعان
  • هماهنگی با تیم توسعه برای توسعه داستان ها
  • پشتیبانی روزمره در توضیحات الزامات و قوانین کسب و کار
  • SPOC برای تیم چابک جهت تمام تحقیقات مربوط به الزامات
  • تجزیه و تحلیل اثربخشی تغییرات
  • کسبحفظ ماتریس ردیابی و وابستگی ها
  • ترسیم اجزا
  • تجزیه و تحلیل تأثیر برای تغییرات
  • همکاری نزدیک با PO برای اجرای اسپرینت ها
  • نماینده PO در تیم Agile برای شفاف سازی سوالات و مسائل
  • کمک به PO برای مدیریت اسپرینت ها و سفارشات عقب مانده محصول
  • بازنگری اسپرینت ها
  • ایده نهایی

در واقع مهارتها و مسئولیتهای زیادی بین این دو نقش همپوشانی دارند. مالک محصول همانطور که از نام آن مشخص است، مانند صاحب کالا کار می کند و تقریباً تمام جزئیات محصول و چگونگی آماده سازی آن برای بازار را تجسم می کند. از طرف دیگر، تحلیلگر کسب و کار به چشم انداز رنگ بخشیده و آن را به واقعیت تبدیل می کند.

در زیر یک نمودار ساده آورده شده است که وظایف، مسئولیت ها و مهارت های مربوط به هر دو نقش را به تصویر می کشد.

تحلیلگر کسب و کار -

همکاری خوب یا کار گروهی مانند یک ازدواج درست است که در آن همه چیز به خوبی و روان پیش می رود، نیازها بدون اینکه استرسی وجود داشته باشد برطرف گردیده و خوشبختی حاصل می شود. همین امر در تیم  Agile  بین مالک محصول و تحلیلگر کسب و کار نیز وجود دارد. آنها ملزم به همکاری نزدیک برای موفقیت در بازار هستند.

این مشارکت نیز مانند سایر مشارکت ها، با همکاری نزدیک هر دو نقش موفقیت آمیز خواهد بود. هرچه این دو نقش همکاری بهتری داشته باشند، ارزش بهتری ارائه می شود و تیم Agile و اسپرینت ها نیز بهتر مدیریت می شوند. مالک محصول با دانشی که در حوزه محصول دارد به ارائه ویژگی های مناسب کمک می کند. تحلیلگر کسب و کار باتجربه نیز در اجرای عالی اسپرینت و همکاری کامل بین ذینفعان بیشمار و تیم Agile کمک خواهد کرد. به طور خلاصه، مالک محصول “تصویر کلان” مربوط به انتظارات بازار و محصول را مدیریت می کند.

تحلیلگر کسب و کار نظارت دقیق و اجرای اسپرینت ها را مدیریت می کند، در نتیجه محصولاتی عالی ارائه می دهد و تیم هایی برنده ایجاد می کند. نتیجه این همکاری، یک محصول برنده و یک تیم چابک شاد و موفق است!

داشتن تکنیک ها، مهارت ها و شایستگی های مناسب در  زمینه مالکیت محصول بسیار مهم است، چه به عنوان یک مالک محصول کار کنید و چه به عنوان یک تحلیلگر کسب و کار. چارچوب، زمینه، تکنیک ها و شایستگی هایی را کشف کنید که می توانند در راهنمای تجزیه و تحلیل مالکیت محصول باعث مزیت شما گردند.

منبع:

https://www.iiba.org/business-analysis-blogs/product-owner-vs-business-analyst/

 


کسب اطلاعات فوق العاده درباره تحلیل کسب و کار (روی عکس کلیک کنید)

 

مقالات

اکادمی تحلیل کسب و کارتحلیل کسب و کارکسب و کار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *