ذینفعان

نقشه برداری از ذینفعان

ذینفعان که شامل همه افراد و گروههای دارای منفعت، نیاز، قدرت تاثیرگذاری و تاثیر پذیری در تصمیمات یک سازمان هستند، نقش مهمی در موفقیت طرحهای خلاق و نواورانه سازمانها ایفا مینمایند. ذینفعان میتوانند یک رابطه مستقیم و ساده یا پیچیده و تودرتو با یک طرح خلاقانه در سطح یک سازمان داشته باشند. از طرفی دیگر دسترسی به ذینفعان فارغ از نوع ارتباطشان با طرحهای خلاقانه همیشه ساده و مستقیم نمیباشد و غلبه بر این موانع و چالشهای ارتباطی میتواند به افزایش سطح اعتماد، تسهیل سازی روابط و مشارکت با ذینفعان کمک نماید.

صحبت کردن به زبان ذینفعان به معنی درک نیازمدیهای آنان است اما نه فقط نیازمندیهایی که مستقیما” بوسیله ذینفعان بیان و مورد توافق قرار گرفته است بلکه توجه کردن به ناگفته های آنان می باشد. در میان سکوت و ناگفته های ذینفعان می تواند یک دودلی، یک توافق جدید اعلام نشده یا حمایت و پشتیبانبی بیان نشده مستتر باشد. مهم است که بدانیم همه ذینفعان با یک زبان واحد صحبت نمیکنند و انتخاب نوع زبان بوسیله یک ذینفع تا حد زیادی بستگی به ماهیت طرحهای نواورانه و محیط کسب و کار پیرامون دارد. شناخت محیط پیرامون کسب و کار، خودآگاهی تحلیگر کسب و کار و نداشتن پیش فرض درباره احساساسات ذینفعان از نکات مهم و کلیدی میباشد.

هر کسی عبارت ” آگاهی نسبت به نا گفته ها ” (watch out for those quiet ones)  را میفهمد. در فضای مدیریت نیازمندیهای ذینفعان، شاید اتکاء نمودن به ذینفعانی که با صدای واضح و بلندی از یک طرح خلاقانه پشتیبانی مینمایند و در مقابل عدم اتکا به ذینفعان مخالف آن طرح، الزاما یک رویکرد مناسب نباشد. فهم صحیحی از کانالهای ارتباطی با ذینفعان نه تنها در شناسایی نیازمندیها کمک کننده است بلکه به پیدا کردن اطلاعات مهم و تاثیر گذار نیز میتواند منجر گردد. این بدین معنی است که عملگرا بودن، داشتن روشهای خلاقانه در مواجه با ذینفعان و تعیین اولویت از موارد مهم در مدیریت ذینفعان می باشد.

یک مربی کسب و کار متمایز               ل

در میان ذینفعان متعدد، انواع متفاوتی از روابط تجاری میتواند وجود داشته باشد. بالطبع انواع متعددی از مربیان کسب و کار با هدفهای متفاوت شغلی نیز موجود میباشد. شما ممکن است سعی در پیدا کردن یک مربی کسب و کار در داخل سازمان خود باشید اما بطور غیر قابل انتظاری از طریق شبکه حرفه ای “سفیران رشد و تغییر ” سازمانتان آن مربی مورد نظر را پیدا نمایید.

مربیگری کسب و کار بعنوان یک ابزار حرفه ای جهت مدیریت کسب و کار در سالهای گذشته دچار تغییر شده است و آن رویکرد یک سویه یعنی استخدام یک فرد با تجربه و تخصص بالا بمنظور انتقال خرد و فرزانگی به کارمندان با تجربه کمتر در یک موضوع خاص سازمانی دیگر قابل استفاده و کاربرد نمی باشد. امروزه استفاده از مربیان با تجربه و تخصصهای ترکیبی در حوزه های مختلف کسب و کار میتواند باعث دسترسی کسب و کارها به نقطه نظرات و راهکارهای چندگانه گردد. دیگر جایگاه شغلی مربیان کسب و کار یک جایگاه رسمی و مستند سازی شده نیست و بر عکس یک جایگاه شغلی پویا و سیالی است که همخوانی بیشتر با محیط های حرفه ای ارگانیک همراه باگزینه های متفاوتی از پیشرفت شغلی دارد.

این مطلب را هم حتما بخوانید: معرفی پنج کتاب فوق العاده برای تحلیلگران کسب و کار مشتاق و علاقمند

 

همبستگی و نیازمندیهای کسب و کار

نقشه برداری از نیازمندیهای ظاهری ذینفعان یکی ار ابزارهای مهم در تحلیلگری کسب و کار جهت شناسایی منابع، تصمیمات و انتخاب ذینفعان جهت مشارکت در طرحهای خلاقانه می باشد. باز نگه داشتن راههای ارتباطی و اتخاذ رویکرد هدف محور روشی مناسب جهت جمع اوری اطلاعات با ارزش برای پروژها و حفظ مشارکت تیمها می باشد.

رهبری و هدایت یک تیم از طریق تشویق به ایجاد روشها و طرحهای خلاقانه و در عین حال داشتن نظام ارتباطات متمرکز میتواند گاهی باعث عدم تجزیه اطلاعات از سطح کلان به سطوح خردتر گردد. بسته به نوع طرح خلاقانه، باید انتظار گفتگوهای چالشی گروهی را درباره نتایج پروژه گاه به گاه در میان تیم داشت.

بعضی از نتایج ناخواسته میتواند منجر به موارد زیر شود:

  • متوقف کردن طرحهای خلاقانه
  • تقبل هزینه های برگشت ناپذیر

نتایج بالا میتواند باعث تفرقه، ناخشنودی و اتخاذ سیاستهای انفعالی در میان ذینفعان گردد اما از سویی دیگر میتوانند نتایج مثبتی نیز داشته باشند. با داشتن یک کانال و روش ارتباطی درست با ذینفعان، این نتایج ناخواسته میتوانند باعث تشویق ذینفعان به بررسی مجدد و پیکر بندی نیازمندیهایشان گردد و در نتیجه باعث خلق و ایجاد نگاه و نقطه نظر جدید در میان آنان گردد. ساخت و ایجاد اعتماد در میان ذینفعان، میتواند تاثیر بسزایی برروی انجام پروژه های خلاقانه در آینده و شناسایی صحیح نیازمندیهای ذینفعان داشته باشد. همچنین میتواند از ایجاد زیان های آینده ذینفعان از طریق حذف پروژه های ناکارآمد در مراحل اولیه جلوگیری نماید.

مطلع و آگاه نگه داشتن ذینفعان میتواند باعث موارد زیر گردد:

  • کیفیت بهتر اطلاعات جمع آوری شده
  • ایجاد اعتماد
  • ایجاد ارتباطات سازنده تر با ذینفعان
  • انسجام و همبستگی جهت به سرانجام رساندن پروژها

مترجم: مهدی نجمی- تحلیلگر کسب و کار


این مطلب را هم حتما بخوانید: گام‌های تبدیل‌شدن به تحلیلگر کسب و کار

مقالات

آکادمی تحلیل کسب و کارآکادمی کسب و کاربرنامه ریزی ذینفعانکسب و کار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *