برگزاری دوره آموزشی تحلیل کسب و کار مبتنی بر استاندارد PMI


به زودی دوره آموزش تحلیل کسب و کار مبتنی بر استاندارد PMI را آغاز خواهیم کرد.در اکثر دوره های برگزار شده در کشور استاندارد BABOK تدریس میشود ولی در این دوره محور استاندارد PMI است.

تحلیلگر کسب و کار فردی است که مسئولیت شناسایی نیازهای کسب و کار، مشتریان و ذینفعان با هدف راهکارهای لازم برای رفع مشکلات و دست یابی به فرصت های موجود در کسب و کار بر عهده دارد. بنابراین تحلیلگر کسب و کار مسئول تعریف، مدیریت، استخراج، تحلیل، تایید و مستندسازی نیازمندی های کسب و کار برای ارائه راه حل های مناسب در جهت پاسخگویی به نیارمندی ها و دستیابی سازمان به اهداف تعیین شده آن می باشد.

مخاطبین دوره تحلیل کسب کار

تفاوت این دوره با دوره های قبلی در چیست؟
در دوره های قبلی استاندارد BABOK تدریس می شد ولی در این دوره مبنای تدریس استاندارد PMI است.
مدت زمان این دوره نسبت به دوره قبلی ۶ ساعت اضافه شده است. 

جلسه ی اول: مقدمات استاندارد BA
اهمیت BA در دنیای کسب و کار
نگاهی به استاندارد BA انجمن مدیریت پروژه آمریکا (PMI)
هدف استاندارد BA
نیاز به استاندارد BA
تعریف تحلیل کسب و کار (Business Analysis)
تعریف تحلیلگر کسب و کار (Business Analyst )
مهارت های لازم برای تحلیلگر کسب و کار
چگونگی پیاده سازی BA در سازمان ها
ارتباط بین نقش های مدیریت پروژه، تحلیلگر کسب و کار و دیگر نقش ها در سازمان
تعریف نیازمندی ها و انواع آنها
مروری برساختار فرآیندی و حوزه های دانشی استاندارد BA
چرخه حیات محصول و چرخه حیات پروژه
ارزش کسب و کار (Business Value)
مقدمه ای بر درزیگری (Tailoring) در BA
محیط در کسب و کار
فاکتورهای محیطی شرکت (Enterprise Environmental Factors)
دارایی های فرآیندی سازمان (Organizational Process Assets)
جلسه ی دوم: ارزیابی نیازها (Needs Assessment)
اهمیت ارزیابی نیازها در دنیای کسب و کار
مروری بر نقشه ی فرآیندی ارزیابی نیازها
فرآیند ۱ : شناسایی مشکلات یا فرصت ها (Identify Problem or Opportunity)
ورودی،‌ ابزارها و تکنیک ها،‌ خروجی فرآیند ۱
فرآیند ۲ : ارزیابی وضعیت کنونی (Assess Current State)
ورودی،‌ ابزارها و تکنیک ها،‌ خروجی فرآیند ۲
فرآیند ۳ : تعیین وضعیت آینده (Determine Future State)
ورودی،‌ ابزارها و تکنیک ها،‌ خروجی فرآیند ۳
فرآیند ۴ : تعیین گزینه های مطلوب و ارائه پیشنهادات (Determine Viable Options and Provide Recommendation)
ورودی،‌ ابزارها و تکنیک ها،‌ خروجی فرآیند ۴
فرآیند ۵ : تسهیل توسعه نقشه راه محصول (Facilitate Product Roadmap Development)
ورودی،‌ ابزارها و تکنیک ها،‌ خروجی فرآیند ۵
فرآیند ۶ : فراهم کردن نمونه ی کسب وکار (Assemble Business Case)
ورودی،‌ ابزارها و تکنیک ها،‌ خروجی فرآیند ۶
فرآیند ۷ : پشتیبانی از توسعه منشور (Support Charter Development)
ورودی،‌ ابزارها و تکنیک ها،‌ خروجی فرآیند ۷
جلسه ی سوم: مشارکت ذینفعان (Stakeholder Engagement)
اهمیت مشارکت ذینفعان
مروری بر نقشه‌ی فرآیندی مشارکت ذینفعان
فرآیند ۱ : شناسایی ذینفعان (Identify Stakeholders)
ورودی،‌ ابزارها و تکنیک ها،‌ خروجی فرآیند ۱
فرآیند ۲ : اجرای تحلیل ذینفعان (Conduct Stakeholder Analysis)
ورودی،‌ ابزارها و تکنیک ها،‌ خروجی فرآیند ۲
فرآیند ۳ : تعیین رویکرد ارتباطی و مشارکت ذینفعان (Determine Stakeholder Engagement and Communication Approach)
ورودی،‌ ابزارها و تکنیک ها،‌ خروجی فرآیند ۳
فرآیند ۴ : انجام برنامه ریزی کسب و کار (Conduct Business Analysis Planning)
ورودی،‌ ابزارها و تکنیک ها،‌ خروجی فرآیند ۴
فرآیند ۵ : آمادگی انتقال به وضعیت آینده (Prepare for Transition to Future State)
ورودی،‌ ابزارها و تکنیک ها،‌ خروجی فرآیند ۵
فرآیند ۶ : مدیریت ارتباطات و مشارکت ذینفعان (Manage Stakeholder Engagement and Communication)
ورودی،‌ ابزارها و تکنیک ها،‌ خروجی فرآیند ۶
فرآیند ۷ : ارزیابی عملکرد تحلیل کسب وکار (Assess Business Analysis Performance)
ورودی،‌ ابزارها و تکنیک ها،‌ خروجی فرآیند ۷
جلسه ی چهارم: استخراج نیازمندیها (Elicitation)
اهمیت استخراج نیازمندیها
مروری بر نقشه ی فرآیندی استخراج نیازمندیها
فرآیند ۱ : تعیین رویکرد استخراج (Determine Elicitation Approach)
ورودی،‌ ابزارها و تکنیک ها،‌ خروجی فرآیند ۱
فرآیند ۲ : آمادگی برای استخراج (Prepare for Elicitation)
ورودی،‌ ابزارها و تکنیک ها،‌ خروجی فرآیند ۲
فرآیند ۳ : اجرای استخراج (Conduct Elicitation)
ورودی،‌ ابزارها و تکنیک ها،‌ خروجی فرآیند ۳
فرآیند ۴ : تأیید نتایج استخراج (Confirm Elicitation Results)
ورودی،‌ ابزارها و تکنیک ها،‌ خروجی فرآیند ۴
جلسه ی پنجم: تحلیل نیازمندی‌ها (Analysis)
اهمیت تحلیل نیازمندیها
مروری بر نقشه ی فرآیندی تحلیل نیازمندیها
فرآیند ۱ : تعیین رویکرد تحلیل (Determine Analysis Approach)
ورودی،‌ ابزارها و تکنیک ها،‌ خروجی فرآیند ۱
فرآیند ۲ : ایجاد و تحلیل مدل ها (Create and Analyze Models)
ورودی،‌ ابزارها و تکنیک ها،‌ خروجی فرآیند ۲
فرآیند ۳ : تعریف و تشریح نیازمندیها (Define and Elaborate Requirements)
ورودی،‌ ابزارها و تکنیک ها،‌ خروجی فرآیند ۳
فرآیند ۴ : تعریف سنجه های قبولی (Define Acceptance Criteria)
ورودی،‌ ابزارها و تکنیک ها،‌ خروجی فرآیند ۴
فرآیند ۵ : راستی آزمایی نیازمندیها (Verify Requirements)
ورودی،‌ ابزارها و تکنیک ها،‌ خروجی فرآیند ۵
فرآیند ۶ : اعتبار آزمایی نیازمندیها (Validate Requirements)
ورودی،‌ ابزارها و تکنیک ها،‌ خروجی فرآیند ۶
فرآیند ۷ : اولویت بندی نیازمندیها و دیگر اطلاعات محصول (Prioritize Requirements and Other Product Information)
ورودی،‌ ابزارها و تکنیک ها،‌ خروجی فرآیند ۷
فرآیند ۸ : شناسایی و تحلیل ریسک های محصول (Identify and Analyze Product Risks)
ورودی،‌ ابزارها و تکنیک ها،‌ خروجی فرآیند ۸
فرآیند ۹ : ارزیابی گزینه های طراحی محصول (Assess Product Design Options)
ورودی،‌ ابزارها و تکنیک ها،‌ خروجی فرآیند ۹
جلسه ی ششم: ردیابی و پایش نیازمندیها (Traceability and Monitoring) و ارزیابی راه حل
اهمیت ردیابی و پایش نیازمندیها
مروری بر نقشه ی فرآیندی ردیابی و پایش نیازمندیها
فرآیند ۱ : تعیین رویکرد ردیابی و پایش (Determine Traceability and Monitoring Approach)
ورودی،‌ ابزارها و تکنیک ها،‌ خروجی فرآیند ۱
فرآیند ۲ : استقرار روابط و وابستگی ها (Establish Relationships and Dependencies)
ورودی،‌ ابزارها و تکنیک ها،‌ خروجی فرآیند ۲
فرآیند ۳ : انتخاب و پذیرش نیازمندیها (Select and Approve Requirements)
ورودی،‌ ابزارها و تکنیک ها،‌ خروجی فرآیند ۳
فرآیند ۴ : مدیریت تغییرات در نیازمندیها و دیگر اطلاعات محصول (Manage Changes to Requirements and Other Product Information)
ورودی،‌ ابزارها و تکنیک ها،‌ خروجی فرآیند ۴
اهمیت ارزیابی راه حل
مروری بر نقشه ی فرآیندی ارزیابی راه حل
فرآیند ۱ : ارزیابی عملکرد راه حل (Evaluate Solution Performance)
ورودی،‌ ابزارها و تکنیک ها،‌ خروجی فرآیند ۱
فرآیند ۲ : تعیین رویکرد ارزیابی راه حل (Determine Solution Evaluation Approach)
ورودی،‌ ابزارها و تکنیک ها،‌ خروجی فرآیند ۲
فرآیند ۳ : ارزیابی نتایج قبولی و مشخص کردن نواقص (Evaluate Acceptance Results and Address Defects)
ورودی،‌ ابزارها و تکنیک ها،‌ خروجی فرآیند ۳
فرآیند ۴ : دستیابی به راه حل قابل قبول برای عرضه محصول (Obtain Solution Acceptance for Release)
ورودی،‌ ابزارها و تکنیک ها،‌ خروجی فرآیند ۴
اهداف دوره تحلیل کسب و کار

افراد از مسیر های مختلف به شغل تحلیل کسب و کار وارد می شوند. برخی افراد از دانشگاه در رشته‌هایی مانند مدیریت، صنایع، MBA و … فارغ التحصیل شده و بلافاصله به عنوان تحلیلگر در یک شرکت بشروع به کار می‌کنند؛ اما باید بدانید که غالباً یک تحلیلگر کسب و کار قبل از شروع به کار به عنوان تحلیلگر، سالها تجربه در برخی زمینه های مرتبط را خواهند داشت. ضمن این که راهنمای بین‌المللی تحلیل کسب و کار بر مبنای راهنمای BABOK یک راهنمای پرکاربرد و بین‌المللی است که به تحلیلگران کسب و کار در سراسر دنیا کمک می‌کند که بدانند چه وظایفی را با چه تکنیک‌های کاربردی و اجرایی برای تحلیل کسب و کار باید انجام دهند.

بسیاری از نظرسنجی‌ها و تحقیقات نشان دهنده این هستند که درخواست سازمان‌ها برای استفاده از متخصصان تحلیل کسب و کار تا سال ۲۰۲۵ در حدود ۲۰ درصد افزایش خواهد یافت. (منبع: گزارش The High Cost  of Low Performance 2017  منتشر شده از سایت PMI)

تحلیل کسب و کار
با ثبت نام در دوره تحلیل کسب و کار، چه امکاناتی دریافت خواهید کرد؟
  • شرکت در کلاس ها
  • فیلم کامل دوره
  • اسلایدهای تدریس شده توسط استاد
  • عضویت در گروه پشتیبانی واتس آپ: این گروه تا یک سال بعد از دوره به حیات خود ادامه داده و در آن به پرسش های شما پاسخ داده خواهد شد.
  • فایل بهترین رفرنس های تحلیل کسب و کار
چند نکته در مورد دوره تحلیل کسب و کار
  • در این دوره مراحل مربوط به اخذ گواهی نامه های بین المللی تحلیل کسب و کار توضیح داده خواهد شد.
  • نکات ویژه جهت موفقیت در آزمون های بین المللی تحلیل کسب و کار که کاملا بر اساس تجربیات ما است، بیان خواهد شد.
  • کلاس ها ضبط خواهد شد و در اختیار شرکت کنندگان قرار خواهد گرفت.
  • در این دوره تمرین‌ها و مثال‌های مختلف و مطالعات موردی از مسائل دنیای کسب و کار در سازمانی‌های ایرانی و خارجی مطرح و حل می‌شود تا توانایی حل مسائل تحلیل کسب و کار را در دنیای واقعی داشته باشید.
صنایع و کسب و کارهای مختلفی که تحلیل کسب و کار در آن‌ها کاربرد دارد
  • حوزه مالی: ایجاد یا ارتقاء محصولات مالی منطبق با نیازهای مشتری مانند صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک، صندوق زمین و ساختمان
  • حوزه درمان: به حداقل رساندن زمان انتظار از زمان ورود بیمار تا اتمام ویزیت
  • ساخت و اجرا: تعریف درست پروژه ها وشناسایی الزامات مشتریان و محیط به منظور اجرای درست پروژه های عمرانی در سطح شهر یا شناسایی الزامات محیط زیست در ساخت یک پروژه سد سازی
  • اجتماعی و دولتی: آنالیز مشکلات وآسیب های اجتماعی و تعیین بهترین راهکارها برای کاهش ناهنجاری های اجتماعی
  • صنعتی و تولیدی: کاهش هزینه های زنجیره تأمین، افزایش بهره وری، کاهش ضایعات و محصولات نامنطبق و…
  • فناوری اطلاعات: انتقال الزامات کسبو کار به توسعه دهندگان نرم افزار و الزامات سیستم های نرم افزاری به ذینفعان و مشتریان به منظور ایجاد درک مشترک و شفافیت از محصول نهایی که تولید می شود تا محصولی را که مشتری یا کارفرما انتظار دارد.
  • و…

نظرات شرکت‌کنندگان دوره‌های قبلی تحلیل کسب و کار

مدرک پایان دوره

به شرکت‌کنندگان این دوره گواهی‌نامه الکترونیکی حضور در دوره به صورت رایگان اهدا خواهد شد. زمان صدور و ارسال این گواهی‌نامه، دوهفته پس از اتمام دوره آموزشی می‌باشد.

پیش نیاز

پیش نیاز ضروری برای این دوره وجود ندارد.

ثبت نام در دوره تحلیل کسب و کار