مشاوره تحلیل کسب و کار

تحلیل کسب و کار به چه کار سازمان ها می‌آید؟

هر کسب و کار یا سازمانی که با مشکلاتی مواجه است یا فرصت هایی وجود دارد که اگر از آنها بهره نبرد، رقبا از آنها بهره خواهند برد، نیاز به تحلیل کسب و کار دارد. پس با قطعیت می توان گفت که تحلیل کسب و کار (Business Analysis) در هر سازمانی لازم است.

تحلیل کسب وکار به سازمان ها کمک می کند که نیازهای کسب و کار (Business Needs) را شناسایی نمایند و برای آنها بهترین و مناسب ترین راه حل (Solution) بیابند. در واقع نیازهای کسب و کار، مشکلات و فرصت هایی هستند که روی به سازمان ها می آورند و سازمان ها می بایست برای مواجهه با آنها آمادگی لازم را داشته باشند. سازمان ها باید مسائل خویش را حل نمایند و بالتبع آن فرصت های پیش آمده را به غنیمت شمارند. تحلیل کسب و کار یک دانش نسبتاً نوپای سیستماتیک است که در جهت حل مسائل و مشکلات سازمان ها و ارائه راه حل های پایدار به آنان، تشکیل یافته است.

برای تحلیل کسب و کار از چه راهنماها و استانداردهایی کمک می‌گیریم؟

آکادمی تحلیل کسب و کار، تمام تلاش و اهتمام خویش را به کار گرفته است تا بهترین مؤسسات دنیا را در زمینۀ تحلیل کسب و کار رصد نماید و ضمن داشتن ارتباط با آنها، استانداردهای تحلیل و کسب کار را با بالاترین پشتیبانی در اختیار سازمان های ایرانی قرار دهد.

برای مشاوره به سازمان های ایرانی از مجموعه استانداردهای مؤسسات زیر کمک می گیریم:

  • مجموعه استانداردهای تحلیل کسب و کار از انجمن مدیریت پروژه آمریکا (PMI)
  • مجموعه استانداردهای انجمن بین المللی تحلیل کسب و کار (IIBA)
  • مجموعه استانداردهای تحلیل کسب و کار از انجمن کامپیوتر بریتانیا (BCS)

نحوه ارائه خدمات مشاوره‌ای ما به سازمان‌ها چگونه است؟

آکادمی تحلیل کسب و کار، برای ارائۀ خدمات مشاوره تحلیل کسب و کار به سازمان های ایرانی، طبق چارچوب چرخه حیات مشاوره سازمانی مطابق نمودار ذیل گام برمی دارد:Z

تحلیل کسب و کار

مرحله اول

نیازسنجی سازمانی: در این مرحله، سازمان ها با ما تماس می گیرند یا فرم درخواست مشاوره را از طریق سایت آکادمی تکمیل می نمایند. در این فرم، نیاز کسب و کار سازمان از قبیل مسائل و فرصت های کسب و کار توسط سازمان درخواست دهنده تکمیل می گردد. خروجی این مرحله عبارت است از انعقاد قرارداد بین سازمان و آکادمی تحلیل کسب و کار.

مرحله دوم

کاوش مسأله: در این مرحله، آکادمی به بررسی مسألۀ مربوط به سازمان مد نظر می پردازد. روش های ارتباطی متنوع در این مرحله به کار گرفته می شوند. از طریق تماس های تلفنی و یا ویدئو کنفرانس و در صورت اقتضا با حضور در محل سازمان، ذینفعان کلیدی این مسئله شناسایی و مسألۀ فوق با ذینفعان کلیدی سازمان مورد واکاوی دقیق تر قرار می گیرد.

مرحله سوم

ارائۀ مدل به سازمان: با بررسی مستقیم مسأله از یک طرف و پرس و جو از ذینفعان و ازسوی دیگر با مراجعه به استانداردهای و تجربه های برتر در سطح دنیا، یک مدل تحلیل کسب و کار متناسب با صرفه و صلاح سازمان، به متقاضی سازمانی ارائه می شود. این مرحله مدل توسط آکادمی ما یا توسط سازمان با ما مشاوره و کوچینگ ما پیاده سازی خواهد شد

مرحله چهارم

پایش و آموزش: پس از آنکه مدل مربوطه برای سازمان مد نظر آماده شد، آکادمی تحلیل کسب و کار آمادگی پایش این مدل و بررسی میزان مطلوبیت و پوشش نیازمندی های سازمان و ذینفعان آن را دارد. در این قسمت ممکن است، به درخواست سازمان مربوطه، دوره های آموزشی مدنظر برگزار شود. در این صورت مؤسسۀ با آکادمی این آمادگی را خواهد داشت که دوره های آموزشی درون سازمان را برای افراد آن سازمان فراهم نماید.

مرحله پنجم

جمع بندی و درس آموخته: آخرین مرحله، پس از انجام مراحل موفقیت آمیز مدل BA و ارائه آن در سازمان، به جمع بندی مدل، جمع‌آوری نقطه نظرات نهایی و اعمال آنها و همچنین جمع بندی درس آموخته ها از دو سمت آکادمی و سازمان مربوطه خواهیم پرداخت. این مرحله، مرحلۀ پایانی است و با حضور همۀ ذینفعان سازمان صورت می گیرد. هدف اینه که نقاط بهبود شناسایی شود و برای دیگر پروژه ها و نیازهای BA به کار گرفته شوند.

فهرست خروجی‌های کلیدی مشاوره آکادمی کسب و کار به سازمان‌های ایرانی

مطابق با چرخۀ حیات مشاوره آکادمی تحلیل کسب و کار به سازمان های ایرانی، پس از انعقاد قرارداد، با شروع فعالیت تحلیل کسب و کار در سازمان مربوطه،  به مجموعه ای از خروجی های زیر دست خواهیم یافت:

  • درزیگری (Tailoring) مجموعه فرآیندهای مد نظر سازمان مبتنی بر نوع صنعت، پس از برگزاری جلسات با ذینفعان براساس استاندارد PMI
  • استقرار نظام کامل مدیریت ذینفعان در سازمان براساس استاندارد BCS
  • ارائۀ نقشه راه فعالیت های مورد نیاز برای تحلیل کسب و کار مطابق با استاندارد های IIBA
  • تعریف چشم انداز های مدنظر سازمان و مؤثر بر روی تحلیل کسب و کار براساس IIBA
  • راهنمایی و مشاوره جهت نگارش دستورالعمل ها و روش های اجرایی تحلیل کسب و کار به تیم تحلیل کسب و کار سازمان براساس استاندارد PMI
  • راهنمایی، استقرار و آموزش نرم افزارهای مطلوب تحلیل کسب و کار به تیم اجرایی سازمان مبتنی بر نوع استاندارد تحلیل کسب و کار استقرار یافته
  • تهیه و پیاده سازی روش ارزیابی راهکارها و راه حل ها به سازمان به صورت تلفیقی از PMI و IIBA
  • پیاده سازی نظام درس آموخته (Lesson Learned) و گذشته نگرها (Retrospectives) به سازمان های چابک و غیرچابک ایرانی حین آموزش و پیاده سازی تحلیل کسب و کار
  • آموزش مستمر پرسنل سازمان براساس تمرین ها، تست ها و سؤالات مبتنی بر سناریو و رویدادهای سازمانی آنها جهت تقویت پایۀ عملی تحلیل کسب و کار
  • ارائۀ ابزارها و تکنیک های مدنظر و پرکاربرد تحلیل کسب و کار به افراد سازمان و آموزش مبتنی بر بازی وارسازی (Gamification) به آنها جهت جلوگیری از فراموشی

فرم زیر را تکمیل کنید. با شما تماس خواهیم گرفت