لیستی از بهترین نرم افزارهای موجود در سال ۲۰۲۱ جهت مدیریت نیازمندی‌ها

مدیریت نیازمندیها

چرا ابزاراهای مدیریت نیازمندی‌ها در تحلیل کسب و کار مهم هستند ؟

 در یک دنیای ایده ال

  • تمام ذینفعان پروژه قادر به ذهن خوانی بوده و در نتیجه فهم کاملی از تمام نیارمندی‌های و مشخصات پروژه در ذهن خود دارند.
  • همه پروژه ها از مزایای داشتن یک تحلیلگر کسب و کار با تجربه بهرمند میشوند
  • همه صاحبان پروژه میتوانند تمام نیازمندیهای شان از پروژه را بطور کامل و شفاف بیان نمایند.
  • همه مستندسازیها بطور واضح وشفافی تهیه گردیده است.

 اما ما در یک جهان غیر ایده ال زندگی میکنیم

 در ادامه بهترین ابزارهای موجود در بخش مدیریت نیازمندی ها بهمراه شرح مختصری از آن‌ها ارائه گریده است:

  • Modern Requirement = بهترین دراستفاده مجدد از نیازمندیها
  • Jama Software = بهترین برای تولید و تست نرم افزارها                         ذ
  • Visure Requirement = بهترین برای مدیریت پیکربندیها
  • RepSuite@ RM= بهترین برای شروع سریع و سفارشی ساختن
  • Orcanos = بهترین برای تصویرسازی و گزارشگری
  • IBM Engineering Requirements Management DOORS Next = بهترین برای سازمانهای بزرگ
  • Accompa = بهترین در سادگی برای پیاده سازی و استفاده
  • Caliber = بهترین در شرح وقایع و مدلسازی
  • Pearls = بهترین در ایجاد همهاهنگی میان تیم
  • Perforce Helix RM = بهترین در ردیابی و مدیریت تستها

 چرا استفاده از ابزارهای مدیریت نیازمندیها مهم است ؟

در جهان واقعی مدیریت پروژه، ما با تعداد زیادی از شرح نیازمندهای مبهم و ناقص روبرو هستیم که در نهایت منجر به شکست پروژه هایمان یا صدمه به روابط تجاریمان میگردد. گاهی وظیفه مستندسازی نیازمندیها به مدیران پروژه یا یکی از اعضاء کم تجربه تیم پروژه واگذار میگردد و مانند این است که کسی با تجربه کم و محدود مسئول محاسبه هزینه های تولید یک نرم افزار میگردد.

باید این را هم بخاطر داشته باشیم که کار مستندسازی نیازمندیها میتواند کار کسل کننده ای باشد و معمولا کمتر کسی علاقمند به صرف زمان طولانی جهت تهیه صدها صفحه از نیازمندیهای پروژه در صفحه گستردهایی شبیه اکسل میباشد.

Kelly Suter کارشناس مدیریت پروژه در راهنمای جمع آوری نیازمندیهای خود می نویسد ” وقتی که بودجه مالی پروژه محدود، تاریخ تحویل پروژه نزدیک و کارهای پروژه آهسته در جریان است، تهیه لیست نیازمندیهای پروژه احتمالا اولین فعالیتی است که شروع میشود و در عین حال آخرین مستندی است که بوسیله تیم پروژه مورد بررسی و توجه دقیق قرار میگیرد “

به زبان ساده فرایند جمع آوری نیازمندیها یک کار عظیم و زمان بر می باشد اما خبر خوب این است که در این جهان واقعی ما، ابزارهای زیادی موجود است که میتواند فرایند تهیه نیازمندیها را در بخش ردیابی، تست، تحلیل، تصویری سازی ارائه به مشتری ساده و راحتتر نمایند.

در این مقاله “بررسی ابزارهای مدیریت نیازمندیها“، چرایی و چگونگی این ابزارها شرح داده شده و سپس در ادامه نحوه انتخاب مناسبترین ابزار مدیریت نیازمندیها ارائه گردیده است.

همچنین شرح مبسوطی از بهترین نرمافزارهای “مدیریت نیازمندیها” موجود در بازار شامل ویژگیها ، مزایا و معایب ،یکپارچگی و نمره نهایی کیفیت بطور جداگانه در این مقاله ارائه گردیده است.

 مدیریت نیازمندیها (Requirement Management) چیست؟

هدف نهایی مدیریت نیازمندیها تهیه لیستی از نیازمندیها است که بصورت شفاف، واقعی و خالی از ابهام مورد توافق همه ذینفعان پروژه قرار گرفته است. ابزارهای مدیریت نیازمندیها ابزارهای هستند که فرایند تهیه این لیست نیازمندیها را ساده تر و کاراتر کرده و هر گونه ابهام از این فرایند را حذف می نمایند. این لیست نیازمندیها از مراحل اولیه تا مرحله تست و تحویل پروژه قابل استفاده می باشند.

 ابزارهای مدیریت نیازمندیها (Requirement Management Tools) چه هستند؟

انتخاب ابزار مدیریت نیازمندیها بستگی زیادی به نوع اهداف و متدلوژیهای آن پروژه دارد. همانطورکه نوع اهداف و متدلوژی استفاده شده تاثیر بسزایی در تهیه و تدوین نیازمندیها دارد، عبارتهای متفاوتی مانند داستان کاربران (User Stories) ، نیازمندیهای محصول  (Product Requirement) و ویژگیها  ( Features ) بجای نیازمندیها استفاده گردد.

 ابزارهای پایه و ابتدایی 

نرم افزارهایی مانند مایکروسافت اکسل و مایکروسافت ورد می توانند بعنوان ابزاری جهت مدیریت نیازمندیها مورد استفاده قرار گیرند. استفاده از این گونه از محصولات مایکروسافت و یا گوگل شیت (Google Sheets) در حقیقت ابزارهایی ابتدایی جهت مدیریت نیازمندیها هستند ولی در بعضی موارد میتوانند ابزراهای کافی و مناسبی نیز باشند البته بستگی به نوع پروژه دارد. استفاده از این ابزارهای ابتدایی در پروژه هایی با نیازها و ویژگیهای پیچیده میتواند مشکلاتی را ایجاد نماید به این دلیل که این گونه ابزارها عملکردشان بستگی زیاد به تعهدکاربران و اعضای تیم پروژه در بروز رسانی فرمهای طراحی شده داخل این ابزارها دارد و همچنین کسب اطمینان از این که هم اعضای تیم از یک نسخه (Version) واحد استفاده می نمایند نیز یک امر چالشی دیگری می باشد.

 ابزارهای پیچیده تر

نرم افزارهای با مشخصات و ویژگیهای پیچیده تر جهت مدیریت نیازمندیها میتوانند یک مجموعه کاملتر نرم افزاری باشند که کلیه جنبه ها از جمله ارتباط میان نیازمندیها، تحلیل تاثیر و تغییر و اخذ تاییدیه را مدیریت نمایند.

نرم افزار Jira از شرکت Atlassian یکی از نرم افزارهای معروف در بازار در بخش مدیریت پروژه های تولید نرم افزار میباشد که ویژگیهایی را هم جهت مدیریت نیازمندیها ارائه می نماید اما  Jira یک نرم افزار و یک محصول برای همه نیست.

این مقاله، ده مورد از نرم افزارهایی را که بطور ویژه جهت مدیریت نیازمندیها تولید شده اند و دارای توانایهای بیشتری نسبت به ابزارهای معمول مدیریت تولید نرم افزار هستند را بررسی نموده است.

مزایا و استفاده از ابزارهای مدیریت نیازمندیها نه تنها شامل حذف ابهامات، گمانها، نیازها و خواسته های غیر واقعی، عدم شفافیت، تحلیل یک سویه بلکه باعث افزایش شفافیت، واقع نگری و جامعیت نگاه و توافقها میان ذینفعان میگردد.

(نحوه انتخاب ابزارهای مدیریت نیازمندیها Require Management Tools)

فازغ از نوع استفاده، یک ابزار مدیریت نیازمندیها باید حتما دارای دو کارکرد اساسی (Function) باشد:

  • بعنوان مرجع جهت کلیه مستندات و مدراک برای نیازمندیها و پیاده سازی پروژه
  • بعنوان شکل و طرحی که به ذینفعان کمک می نماید فهم درستی از نتیجه و محصول پروژه کسب نمایند.

ویژگیهای بسیار زیادی در ابزارهای مدیریت نیازمندیها (Require Management Tools) تعبیه شده از قبیل مدیریت محصول، مدیریت پرتفوی  مدیریت انتشار نسخ (Version)، مدیریت مشتری و خیلی موارد دیگر.

در این مقاله توجه اصلی بروی آن دسته از توانایهای ابزارهای مدیریت نیازمندیها است که آنها را قادر به انجام آن دو کارکرد اساسی بطور کارا می نماید از قبیل جمع آوری و مدیریت نیازمندیها.

معیارهای پذیرش جهت بررسی ابزارهای مدیریت نیازمندیها بشرح زیر است:

مدیریت نیازمندیها: تعریف نیازمندیها، مدل ارتباطی میان نیازمندیها، استفاده مجدد از نیازمندیها و امکان تغدیه و خروجی گرفتن (Import & Export) جهت تهیه مستند سازی و مدارک.

این ویژگی شامل توانایی جهت تعریف و شناسایی نیازمندیها، ساختن مدل ارتباطی مابین آنها، استفاده مجدد از نیازمندیها و توانایی تغدیه کردن و خروجی گرفتن از دیتاها برای مستند سازی است.

تصویر سازی: جریان زنده و پایدار بهمراه شبیه سازی، داشبورد و تصاویر راهنما بهمراه کارکرد طراحی گرافیکی (UML & Sysml).

این ویژگی شامل ابزارهای گزارشگری و گرافیکی، ارتباط زنده و شبیه سازی و امکان استفاده از مدلهای گرافیکی شبیه UML و Sysml می باشد. بعلاوه این ویژگیها، یک ابزار مدیریت نیازمندیها باید توانایی انجام مدلسازی گرافیکی را هم داشته باشد. این ویژگی کاربران را قادر میسازد که اولا فهم روشنی از فرایندها و نیازمندیها کسب نموده و دوماً موثرتر بتوانند این فرایندها و نیازمندیها را به ذینفعان انتقال دهند.

قابلیت پی گیری و تحلیل اثر: تعیین ارتباط اتوماتیک میان نیازمندیها، انجام تحلیل همزمان اثر و انجام تست.

در نهایت ایجاد یک ارتباط اتوماتیک میان نیازمندیها، یک نکته کلیدی در ابزارهای مدیریت نیازمندیها می باشد. این ویژگی یکی از مزیتهای اصلی استفاده از ابزارهای مدیریت نیازمندیها در مقابل استفاده از ابزارهای ساده همچون صفحه گسترده اکسل است. ویژگی ردیابی و تحلیل اثر مربوط به گزینه انجام تست است. در عمل، این ویژگی منجر به مدیریت ریسک برای مواقعی که عوامل پروژه از قبیل نیازمندیهای مشتری، تیمهای کاری، تصمیمات و تاریخهای تعهد شده تغییر می نمایند.

همکاری: بررسی، تایید، امضای الکترونیکی، جمع آوری اطلاعات از طریق خواندن نوشته ها و اطلاع رسانی درباره فعالیتهای دیگر کاربران.

یک ابزار خوب مدیریت نیازمندیها باید بستر مناسبی جهت ایجاد همکاری در میان کاربران و مدیریت کارها و وظایف باشد. این بستر مناسب شامل تسهیل سازی در بخش بررسی، تایید، اخذ امضای الکترونیکی، تغذیه داده و اطلاع رسانی درباره فعالیتهای کاربران می باشد.

یکپارچگی: یکپارچگی با دیگر ابزارهای تولید نرم افزار، یکپارچگی با Microsoft Word و یکپارچگی با Microsoft Excel

زیربنایی ترین نوع یکپارچگی در ابزارهای مدیریت نیازمندیها یکپارچگی با دیگر نرم افزارها از قبیل نرم افزارهای تولید Software Development Tool، نرم افزارهای مستند سازی و صفحه گسترده ها می باشد. نرم افزار مدیریت نیازمندیها باید براحتی قادر به ایجاد ارتباط با این نرم افزارها جهت تغدیه شدن و خروجی گرفتن باشند.

در پایین تعدادی از این ابزارهای مدیریت نیازمندیها مورد بررسی قرار گرفته است:

Jama

دارای قابلیت مدیریت نیازمندیها، ریسک و مدیریت تست میباشد. جهت توسعه تیم در محیطهایی با محصولات و سیستمهای پیچیده، بهبود چرخه زمان، افزایش کیفیت، کاهش دوباره کاری و افزایش بهره وری در تعقیب الزمات قانونی از Jama استفاده می نمایند.

این ابزار با کیفیت، قادر به شناسایی و اطلاع رسانی درباره نیازمندیها، اهداف، پیشرفتها و ارتباطات داخلی در حین فرایند توسعه و تولید میباشد. همچنین قادر به ایجاد هماهنگی میان سخت افزارها، ذینفعان تولید نرم افزار، افزایش کارایی، تغییرات و اثبات پیروی از الزامات قانونی میباشد.

از دیگر ویژگیهای این نرم افزار امکان کنترل و ردیابی همزمان و پهلو به پهلوی اعضای تیم، دیتاها، فرایندها، تحلیل تاثیر همزمان، بررسی و اخذ تاییدیه میباشد. جهت جمع آوری الزمات و نیازمندیها امکان تعریف، سازماندهی، تست و آزمایش راهکارها در قالب نیازمندیها تعریف شده وجود دارد.

همه این ویژگیهای بالا که در Jama تعبیه شده است، انعطاف لازم را جهت پشتیبانی انواع موضاعات مهندسی و متدلوژیهای توسعه فراهم می نماید.

Jama با دیگر نرم افزراهای  ALM , PLM, QA و MBSE قابل یکپارچه سازی می باشد. این یکپاچگی باعث ردیابی، تصویر سازی و مشارکت کامل در طول کل پروژه میگردد.

بوسیله یکپارچگی مابین  APIو کانون یکپارچگی شخص ثالت Third Party – Integration ، تیم ها میتواند بعلاوه استفاده ازJama از نرم افزارهای دیگر نیز بطور همزمان استفاده نمایند. Jama بصورت روش تک کاربری و روش کاربر شناور از طریق اشتراک سالیانه قابل خریداری می باشد.

خلاصه  ارزیابی:

مدیریت نیازمندیها = قبول گردید

تصویر سازی نیازمندیها= قبول گردید

ردیابی و تحلیل تاثیر همزمان = قبول گردید

مشارکت و بررسی = قبول گردید

یکپارچگی با دیگرنرمافزارها = قبول گردید

 

 نرم افزار Visure

Visure یک نرم افزار خاص، خلاق و کاربر پسند جهت پیاده سازی سیستم مدیریت نیازمندیها و فرایند مهندسی نیازمندیها است. بطور خلاصه، یک سیستم مرکزی مبتنی بر ذینفعان است که انواع متعددی از رویکردها  از قبیل Agile  و Waterfall را پشتیبانی می نماید.

ویژگیهای Visure شامل مدیریت پی گیری و ردیابی و بسط تعاریف از طریق نمایش گرافیکی است که میتواند به مدیریت بهتر پی گیریها کمک نماید.

برای مدیریت مشارکتها و همکاری در میان تیم، Visure دارای یک پایگاه داده تجاری بهمراه رویکرد اخذ تاییدیه نقش محور است که فرایند بررسی نیازمندیها و اخذ تاییدیه را تسهیل می نماید. مدیریت ساختار و پیکربندی از طریق تعیین نقاط شروع، ردیابی تغییرات و نسخه ها قابل انجام میباشد.

در حوزه فرایند کشف نیازمندیها Visure ، قابل اتصال و یکپارچگی با MS Word  و MS Excel است. همچنین نسبت به دیگر ابزارها، Visure دارای الگو و فرمهای پیگیری برای انواع متعددی از استاندرهای ایمنی بین المللی از قبیل ISO 26262, IEC 62304, IEC 61508, CENELEC 50128, DO-178B/C, FMEA, SPICE, and CMMI..

Visure دارای قابلیت یکپارچگی با دیگر ابزارها جهت مدلسازی، مدیریت نیازمندیها، شبیه سازی، ردیابی ایرادات، تست، مدیریت پروژه، چرخه مدیریت محصول و چرخه تولید اپلیکشن ها می باشد.

خلاصه  ارزیابی:

  • مدیریت نیازمندیها = قبول گردید
  • تصویر سازی نیازمندیها = قبول گردید
  • ردیابی و تحلیل تاثیر همزمان= قبول گردید
  • مشارکت و بررسی = قبول گردید
  • یکپارچگی با دیگرنرم افزارها= قبول گردید

Modern Requirement

قادر به انجام و مدیریت همه جنبه های مدیریت الزامات و دارای ابزار ۴ Dev است. با Microsoft’s Azure DevOps سازگاری دارد و قابلیت ایجاد، مکانیزه نمودن، تحلیل و گزارشگری از الزامات و نیازمندیها از طریق Azure DevOp را دارد.

قابلیت DevOps 4، قادر به حذف دوباره کاریها، استفاده مجدد از نیازمندیها و تبدیل آنها بعنوان یک دارایی سازمانی، ساخت همزمان مدارک و مستند نیازمندیها، دایاگرم، شبیه سازی، مدلسازی و دیگر گزینه هایی که با تغییر در الزامات نیازشان احساس میگردد است.

Modern Requirement  همچنین دارای قابلیت اخذ تاییدیه (امضای الکترونیکی)، ایجاد و تعریف نقاط شروع پروژه و بروزرسانی و ردیابی شاخص های اندازه گیری میباشد. این قابلیتها باعث ایجاد ارتباط و فهم مشترک مابین نیازمندیها و تیم توسعه و تولید و تیم کنترل کیفیت در تمامی مراحل پروژه میگردد.

Modern Requirement این گزینه رو به کاربران میدهد که سطوح استفاده از گزینه های تعبیه شده در نرم افراز را با توجه به نیازهای خود محدود نمایند. از جنبه آموزش کاربران نیز دارای دو نوع اموزش کوتاه و مختصر و جامع و سراسری می باشد.

همانظورکه اشاره گردید، Modern Requirement کاملا با Microsoft’s Azure DevOps سازگاری دارد و این ویژگی میتواند این نرم افزار را بعنوان تنها منبع مدیریت نیازمندیهای تبدیل نماید.

Modern Requirement  بصورت روش تک کاربری، روش کاربر شناور، لیسانس (Licence) دایمی و اشتراک سالیانه قابل خریداری می باشد.

نسخه آزمایشی برای مدت ۳۰ روز قابل استفاده می باشد.

خلاصه  ارزیابی:

  • مدیریت نیازمندیها = قبول گردید
  • تصویر سازی نیازمندیها = قبول گردید
  • ردیابی و تحلیل تاثیر همزمان= قبول گردید
  • مشارکت و بررسی = قبول گردید
  • یکپارچگی با دیگر نرم افزارها= قبول گردید

 

Reqsuite

نقطه قوت Reqsuite ایجاد تعادل میان سادگی و بومی سازی، قیمت مناسب، حجم پایین و یادگیری آسان آن است.

این ابزار مدیریت نیازمندیها شامل یک جعبه ابزار چند منظوره است که قادر به ایجاد و تعریف الگوها، مدیریت نیازمندیهای جهت استفاده مجدد، تعریف چرخه کاری، ابزارهای همکاری و پشتیبانی جهت کنترل کیفیت اتوماتیک نیازمندیها می باشد.

بیشترین نقطه قوت Reqsuite راحتی نصب و استفاده از آن بوسیله کاربران می باشد.

حرکت میان گزینه ها و منوها این حس رو به کاربر میدهد که این نرم افزار پیچیده نیست و فرایند بوم سازی شهودی و براساس درک مستقیم میباشد. بدرستی Reqsuite مانند دیگر ابزارهای مدیریت پروژه شبیه IBM Doors  که جهت مدیریت نیازمندیهای خیلی زیادی طراحی شده اند نیست اما هنوز ابزار بسیار مناسبی جهت پروژه های تولید و توسعه می باشد.

Reqsuite بطور همزمان با دیگر نرم افزارها از قبیل Jira ، TFS/Azure DevOps، EnterpriseArchitect، GitLab و Word, and Excel قایل یکپارچه سازی می باشد.

هزینه Reqsuite برای هر کاربر حدود شصت یورو است و کوچکترین پکیج آن برای پنج کاربر طرحی شده است.

خلاصه  ارزیابی:

  • مدیریت نیازمندیها = قبول گردید
  • تصویر سازی نیازمندیها = قبول گردید
  • ردیابی و تحلیل تاثیر همزمان= قبول گردید
  • مشارکت و بررسی = قبول گردید
  • یکپارچگی با دیگرنرم افزارها= قبول گردید

 

Orcanos

Orcanos  قابلیت تصویرسازی و گزارش گیری بهتری نسبت به رقبای خود دارد، دارای داشبورد همزمان بصورت حسی و شهودی است که کاربران را در میان گزینه های و منوها راهنمایی می نماید. گزینه DocGen کار را برای تغذیه فایلهای Microsoft Word جهت مستند سازی نیازمندیها بهمراه بومی سازی قالبها و گزارشات از پیش طراحی شده آسان نموده است.

Orcanos  دارای همه گزینه های (Features) اساسی جهت مدیریت نیازمندیها شامل ردیابی، همکاری (شامل ارسال پیام و هشدار دهی) و مدیریت تست را دارا میباشد. همچنین Orcanos بوسیله کاربران جهت ارائه خدمات پشتیبانی مشتریان مورد تقدیر قرار گرفته است.

در مجموع Orcanos  ابزاری مناسبی برای آ ن دسته از کاربرانی است که در نهایت بدنبال سیستم های جامع مدیریت کیفیت(QAM)  یا چرخه مدیریت اپلیکیشنها(ALM)   هستند می باشد. با Orcanos امکان ارتقا جهت اخذ دسترسی به گزینه QAM و ALM جهت مدیریت ریسک، کنترل کیفیت و مدیریت شکایت مشتریان وجود دارد.

از نکات منفی Orcanos ، کمبود گزینه های از پیش طراحی جهت یکپارچه سازی می باشد.

از نظر قیمت هم Orcanos  مناسب بنظر میرسد بطوریکه بسته پایه که برای پنج کاربر طراحی شده در حدود ۶۹ دلار ماهانه برای هر کاربر هزینه خواهد داشت گرچه با این قیمت کم هنوز بهترین گزینه برای سازمانهای کوچک نمی باشد.

نسخه آزمایشی Orcanos  برای مدت ۳۰ روز قابل استفاده می باشد.

خلاصه  ارزیابی :

  • مدیریت نیازمندیها = قبول گردید
  • تصویر سازی نیازمندیها = قبول گردید
  • ردیابی و تحلیل تاثیر همزمان= قبول گردید
  • مشارکت و بررسی = قبول گردید
  • یکپارچگی با دیگرنرم افزارها= قبول گردید

 

IBM Engineering Requirement Management Doors Next

در بخش ابزارها و نرم افزارهای مدیریت نیازمندیها، IBM Engineering جزو بازیگران مطرح و قدرتمند این حوزه میباشد که این شامل لیست جامع نرم افزراهای مدیریت منایع و دیگر محصولات همراه میباشد.

مشخصه اصلی نرم افزار IBM Engineering امکان انجام فرایند درون عملیاتی با دیگر نرم افزارها شامل چرخه مدیریت، مشارکت تیم و مهندسی سیستم و نرم افزار (شامل MagicDraw  که فرایند تبدیل صفحه گسترده ها را به مدل جهت فهم بهتر مغز انسان راحتر می سازد) میسر میکند.

بعنوان بخشی از اکو سیستم IBM، قابلیت یکپارچه سازی با محصولات Jazz -Based  و Hosted Jazz  می باشد.

بطور اعم IBM Engineering قادر به ارائه راهکارهای منعطفی برای مجموعه ها و موسسات بزرگ با سطح بالایی از پیکر بندی و جزییات می باشد.

بزرگترین مزیت IBM Engineering میتواند بزرگترین عدم مزیتش نیز باشد. خیلی قابل بومی و شخصی سازی می باشد اما در عین حال داشتن یک دیتا بیس بزرگ و پیچیدگیهای عمومی میتواند آن را به ابزاری پیچیده تبدیل نماید.

IBM Engineering برای هر کسی بصورت ساده قابل استفاده نمی باشد هرچند که جهت رفع این مسیله تعداد قابل ملاحضه ای از پشتیبانیها ارائه میگردد.

قیمت آن در حدود ۱۶۴ دلار ماهانه براساس ساس (SaaS) میباشد.

 

خلاصه  ارزیابی:

  • مدیریت نیازمندیها = قبول گردید
  • تصویر سازی نیازمندیها = قبول گردید
  • ردیابی و تحلیل تاثیر همزمان= قبول گردید
  • مشارکت و بررسی = قبول گردید
  • یکپارچگی با دیگرنرم افزارها= قبول گردید ) در محیط IBM و Jazz)

Accompa

در میان ابزارهای مدیریت نیازمندیها، Accompaقادر به عرض اندام است نه بخاطر ویژگیها و توانایی هایش بلکه بخاطر راحتی در استفاده، پیاده سازی، قیمت مناسب و روش پرداخت و خدمات پس از فروش.

خیلی روشن است که Accompa دارای ویژگیها و تواناییهای برجسته ای نیست گرچه مستمرا در حال بهبود و افزایش قابلیت و توانای هایش است. اگر شما بدنبال ابزاری جامع تر و کاملتر هستید باید به سراغ بازیگران بزرگتری مانند Jama یا Rational Doors بروید اما از این که Accompa دارای ویژگیها و قابلیتهای زیادی نیست نباید ترسید.

Accompa قطعا ویژگیها و قابلیتهای ضروری یک ابزار مدیریت نیازمندیها را دارا میباشد. این ویژگیها شامل ردیابی الزامات و نیازمندیها، تغییرات اتوماتیک، ردیابی وابسته برای تحلیل اثر، جلسات گفتگو، گوشزد جهت مشارکت تیمی و اولویت بندی نیازمندیها است.

دیگر مزیت Accompa قابیلت خوب یکپارچه شدن باFogBugz ، HP Quality Center،IBM Rational، IBM Rational ClearQuest، Bugzilla،trac ،VersionOne ،Rally ، Agilefant، Seapine Software ، SmartBearو VisualStudio Team Foundation Server است.

هزینه Accompa ماهانه ۱۹۹ دلار است.

خلاصه ارزیابی:

  • مدیریت نیازمندیها = قبول گردید.
  • تصویر سازی نیازمندیها = قبول گردید.
  • ردیابی و تحلیل تاثیر همزمان= قبول گردید.
  • مشارکت و بررسی = قبول گردید.
  • یکپارچگی با دیگرنرم افزارها= قبول نگردید.

 

Caliber

Caliber (اسم قبلی آن Borland Caliber است) یک ابزار مدیریت نیازمندیها با قابلیتهای برجسته در مصورسازی مدل نیازمندیها می باشد. بعلاوه توانایی در ردیابی نیازمندیها و تحلیل اثر را دارا میباشد.Caliber دارای قابلیت شرح داستان کاربران و شبیه سازی است که به کاربران اجازه میدهد بمنظور اطمینان از کامل بودن فرایندها و قواعد آنها را تست نمایند.

بزرگترین قابلیت Caliber امکان مصور سازی زنده و حسی نیازمندیها، کشیدن و رها نمودن (Drag & Drop) جهت تغییر اولویت نیازمندیها و ضمیمه نمودن تصاویر و صفحه گسترده به نیازمندیها می باشد. بطور مشابهی، قابلیت مشارکت در Caliber   اجازه دسترسی آسان کاربران بمنظور اعمال کنترل، مشارکت و همکاری، بررسی و تایید را نیز می دهد .

بطور خلاصه یک نرم افزار مستقل و مناسبی جهت مدیریت نیازمندیها است اما اگر بدنبال یک ابزار مدیریت نیازمندیهایی هستید که قابلیت یکپارچه سازی با دیگر ابزارها و نرم افزارهای مدیریت پروژه را داشته باشدCaliber یک گزینه مناسب بدین منظور نمی باشد چون متاسفانه Caliber دارای قابلیت از پیش ساخته شده برای یکپارچگی با دیگر ابزراها و نرم افزارها نیست.

هزینه Caliber   ماهانه ۱۵۰ دلار است

خلاصه ارزیابی:

  • مدیریت نیازمندیها = قبول گردید
  • تصویر سازی نیازمندیها = قبول گردید
  • ردیابی و تحلیل تاثیر همزمان= قبول گردید
  • مشارکت و بررسی = قبول گردید
  • یکپارچگی با دیگرنرمافزارها= قبول نگردید

 

Pearls

یک ابزار مدیریت نیازمندیهای چند منظوره با قیمت مناسب است که دارای گزینه ها و توانایهای زیادی از قبیل مدیریت نقش کاربران ، مدیریت کارهای نیمه تمام و مدیریت جزییات و ویژگیهای پروژه است.

بعد از تعریف فعالیتها و رویدادها، تیمها، شرایط و گردش کارها، تنها با فشردن یک کلیک میتوانید تمام موارد تعریف شده را در فرمت  Microsoft Word مستند سازی نمایید.

Pearls همچنین دارای قابلیت بسط مشارکت در میان اعضای تیم میباشد. این قابلیت شامل درج توضیحات و ارسال اطلاع جهت یاد آوری در میان اعضای تیم میباشد. امکان تعریف پروژه و هدف برای پروژه های تعریف شده در Pearls وجود دارد.

ویژگی جذاب Pearls  قیمت مناسب و منعطف آن است. بسته استارتر شامل اجازه دسترسی سه کاربر بطور مجانی برای مدت سه ماه را دارا میباشد.

هزینه  Pearls سالانه۲۰۰۰ دلار است

خلاصه ارزیابی:

  • مدیریت نیازمندیها = قبول گردید
  • تصویر سازی نیازمندیها = قبول گردید
  • ردیابی و تحلیل تاثیر همزمان= قبول گردید
  • مشارکت و بررسی = قبول گردید
  • یکپارچگی با دیگرنرم افزارها= قبول نگردید

 

Perforce Helix RM

Perforce Helix RM یک ماژول توسعه داده شده از زیر مجموعه پکیجALM  است.ALM  یکی از محصولات مورد استفاده سازمانهای بزرگ میباشد.

Perforce Helix RM  مقیاس پذیر و دارای قابلیت مدیریت و کنترل پروژه های بزرگ میباشد. کاملا مناسب تیم های بزرگ متفرق از نظر جغرافیایی میباشد. همچنین بسیار زبانزد در میان کاربران جهت داشتن خدمات پشتیبانی مشتریان موثرو پاسخگو میباشد.

Perforce Helix RM دارای ویژگیها و مشخصات Features)) مفید و کامل از جمله ابزار بهتر گرافیکی نسبت به دیگر رقبا می باشد.

از دیگر ویژگیها، بسط مشارکت همزمان (درج توضیحات، مدیریت اخذ تاییدیه، انتقال فایلها) ، ابزار تحلیل اثر، ردیابی الزامات و نیازمندیها، کنترل کیفیت، تاریخچه گرافیکی فایلها و مصور سازی فشرده پیشرفت فعالیتها و رویدادها است.

Perforce Helix RM در بخش یکپارچه سازی نیز برجسته است. ارتباط دو طرفه و همزمان با Jira  و هم چنین یکپارچگی با انواع محصولات مایکروسافت،Slack ،Eclipse ،Github ،Go2group ،Rational Doors و Opshub از دیگر مزیتهای Perforce Helix RM است.

در مجموع Perforce Helix RM یک ابزار قدرتمند است اما نصب، پیاده سازی و یادگیری آن زمانبر میباشد. خبر خوب این است که جهت ساده کردن یادگیری، منایع زیادی از قبیل ویدیوهای آموزشی و دیگر منابع جامع یادگیری ارایه گریده است.

هزینه Perforce Helix RM ماهانه ۱۷۹ دلار است.

خلاصه ارزیابی:

  • مدیریت نیازمندیها = قبول گردید
  • تصویر سازی نیازمندیها = قبول گردید
  • ردیابی و تحلیل تاثیر همزمان= قبول گردید
  • مشارکت و بررسی = قبول گردید
  • یکپارچگی با دیگرنرم افزارها= قبول گردید

 

جدول زیر خلاصه ای از بهترین نرم افزارهای مدیریت الزامات است که ما در این مقاله بصورت خلاصه مرور کرده ایم را میتوانید مشاهده نمایید.

وب سایت قیمت نسخه آزمایشی نام ابزار
https://thedigitalprojectmanager.com/ بنا بر درخواست موجود نیست Jama Software
https://www.modernrequirements.com/ بنا بر درخواست ۳۰روز نسخه آزمایشی Modern Requirements
https://visuresolutions.com/ بنا بر درخواست ۳۰روز نسخه آزمایشی Visure Requirements
https://www.osseno.com/ ماهانه ۶۰ دلار برای هر کاربر ۱۴روز نسخه آزمایشی ReqSuite® RM
https://www.orcanos.com/ ماهانه ۶۹ دلار برای هر کاربر ۳۰روز نسخه آزمایشی Orcanos
https://www.ibm.com/ ماهانه ۱۶۴ دلار ۴۵روز نسخه آزمایشی IBM Engineering Requirements Management DOORS Next
https://web.accompa.com/ ماهانه ۱۹۹ دلار برای هر کاربر ۳۰روز نسخه آزمایشی Accompa
https://www.microfocus.com/ ماهانه ۱۵۰ دلار موجود نیست Caliber
https://pearls-inc.com/ سالانه ۲۰۰۰ دلار نسخه آزمایشی برای ۳ کاربر Pearls
https://www.perforce.com/ ماهانه ۱۷۹ دلار برای هر کاربر ۳۰روز نسخه آزمایشی Perforce Helix RM

 

 

 

مقالات

آکادمی تحلیل کسب و کارتحلیل کسب و کارکسب و کارمدیریت نیازمندیهانیازمندیها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *