۸ مرحله ویژه تحلیل کسب‌وکار


۸ مرحله‌ای که باید برای تحلیلگران کسب و کار برای تحلیل کسب و کارها انجام دهند.

 

تحلیل کسب و کار نظم شناخت نیازها و راه حل‌های کسب و کار برای حل مشکلات مختلف کسب و کار است. به عبارت ساده‌تر، تحلیل کسب و کار مجموعه‌ای از وظایف و تکنیک‌ها است که به عنوان ارتباط بین کسب و کار عمل می‌کند. این موارد به تحلیلگران کسب و کار کمک می‌کند تا ساختار، سیاست‌ها و عملکرد سازمان را درک کنند. تحلیلگران کسب و کار همچنین می‌توانند راه حل‌هایی را برای کمک به کسب و کار در رسیدن به اهداف خود پیشنهاد دهند.

تجزیه و تحلیل کسب و کار در مورد درک نحوه عملکرد سازمان شما برای تحقق اهدافتان است. شما باید درک کنید که چگونه اهداف سازمانی به اهداف مشخص متصل می‌شوند. شما همچنین به عنوان تحلیلگر کسب و کار باید برای کمک به دستیابی به اهداف خرد و اهداف کلان برنامه ریزی دقیق کنید. در تحلیل کسب و کار ، نحوه تعامل ذینفعان و واحدهای مختلف سازمانی را تعیین خواهید کرد.

شما می‌توانید تجزیه و تحلیل کسب و کار را انجام دهید تا نمای کلی از وضعیت فعلی شرکت یا سازمان خود داشته باشید. شما ممکن است از تحلیل کسب و کار برای شناسایی نیازهای کسب و کار خود نیز استفاده کنید. اغلب اوقات، تجزیه و تحلیل کسب و کار برای بیان و تأیید راه حل‌هایی انجام می‌شود که نیازها یا اهداف کسب و کار را برآورده می‌کند.

وظیفه تحلیل‌گران کسب و کار این است که اطلاعات ارائه شده توسط گروه عظیمی از افراد که با شرکت تعامل دارند را تجزیه و تحلیل و ترکیب کنند. مشتریان، مدیران، کارکنان و متخصصان فناوری اطلاعات این اطلاعات را ارسال می‌کنند. تحلیلگران فقط بر خواسته‌های شناسایی شده تمرکز ندارند بلکه نیازهای واقعی ذینفعان را برمی‌انگیزند. تحلیلگران کسب و کار گاهی ارتباط بین واحدهای سازمانی را تسهیل می‌کند.

در ادامه ۸ مرحله ارائه شده است که تحلیلگران کسب و کار معمولاً دنبال می‌کنند. هر یک از مراحل برای تجزیه و تحلیل کسب و کار مهم است.

  1. آشنایی پیدا کنید.

مردم انتظار دارند تحلیلگران کسب و کار هر چه سریعتر مشارکت در پروژه‌ها را شروع کرده و تأثیر مثبتی بگذارند. گاهی اوقات، در حالی که پروژه ادامه دارد از اواسط کار آن‌ها درگیر می‌شوند. اختصاص دادن مدتی برای آشنایی به آن‌ها ضروری است. تحلیلگران کسب و کار دامنه، الزامات و اهداف کسب و کار را روشن می‌کنند بنابراین تخصیص زمانی برای جمع‌آوری برخی اطلاعات اساسی ضروری است.

موارد زیر مسئولیت اصلی تحلیلگران کسب و کار در این مرحله است:

  • روشن کردن نقش خود به عنوان تحلیلگر کسب و کار.
  • تعیین این‌که ذینفعان اصلی چه کسانی هستند.
  • داشتن درک روشنی از گذشته پروژه.
  • درک سیستم و فرایندهای موجود.
  1. اهداف اصلی کسب و کار را مشخص کنید.

بیشتر تحلیلگران کسب و کار فعالیت شان را با تعریف دامنه شروع می‌کنند که می‌تواند مشکلاتی ایجاد کند. قبل از تعریف محدوده پروژه، درک نیازهای کسب و کار موثرتر است.

مسئولیت‌هایی که تحلیلگران کسب و کار باید در این مرحله انجام دهند:

  • کشف انتظارات ذینفعان اصلی
  • ادغام انتظارات متناقض جامعه هدف. کسب و کار شما باید با درک مشترک اهداف، پروژه را آغاز ‌کند.
  • اطمینان از روشن بودن و قابل دستیابی بودن اهداف کسب و کار.
  • اطمینان از این‌که اهداف کسب و کار زمینه را برای تعیین قلمرو و محدوده فراهم می‌کند.
  1. محدوده تجزیه و تحلیل کسب و کار خود را تعریف کنید.

یک عبارت واضح و کامل را به عنوان دامنه تعریف کنید. این به عنوان یک مفهوم پیشبرد، عمل خواهد کرد و به تیم کمک می‌کند تا نیازهای کسب و کار را درک کند. به یاد داشته باشید، دامنه یک برنامه اجرایی نیست بلکه صرفاً راهنمای تمام مراحل فرآیند تجزیه و تحلیل کسب و کار است.

در این مرحله، مسئولیت های اصلی تحلیلگران کسب و کار عبارتند از:

  • تعریف راه حل برای یافتن ماهیت و میزان فناوری و تغییرات فرآیندی که باید ایجاد شود.
  • تهیه پیش‌نویس روشن محدوده و حوزه تحلیل کسب و کار و بررسی آن با ذینفعان.
  • تأیید طرح توجیهی

به منظور اشنایی علاقه مندان با تحلیل کسب و کار، یک دوره کاربردی اموزش تحلیل کسب و کار برگزار خواهیم کرد. برای کسب اطلاعات بیشتر بر روی تصویر پایین کلیک کنید.


۴- طرح تجزیه و تحلیل کسب و کار خود را ایجاد کنید.

طرح تجزیه و تحلیل کسب و کار، شفافیت روند تجزیه و تحلیل کسب و کار را فراهم می‌کند. این طرح به چندین سوال پاسخ خواهد داد.

مسئولیت‌های حیاتی ایجاد یک طرح تجزیه و تحلیل کسب و کار عبارتند از:

  • انتخاب مناسب‌ترین اقلام قابل تحویل در تجزیه و تحلیل کسب و کار.
  • تعریف لیست خاص اقلام قابل تحویل برای تجزیه و تحلیل کسب و کار. این باید دامنه را به طور کامل پوشش دهد و ذینفعان را شناسایی کند.
  • یافتن جدول زمانی برای اتمام اقلام قابل تحویل تحلیل کسب و کار.
  1. الزامات را با جزئیات تعریف کنید.

الزامات دقیق، شفاف و قابل اجرا مهم هستند. الزامات دقیق اطلاعات لازم را برای تدوین راه حل در اختیار تیم پیاده سازی قرار می‌دهد.

مهمترین مسئولیتهای تحلیلگر کسب و کار در این گام عبارتند از:

  • جمع آوری اطلاعات مورد نیاز
  • تجزیه و تحلیل اطلاعات و استفاده از آن‌ها برای تهیه نسخه اول پیش‌نویس
  • بررسی و اعتبارسنجی محصولات خروجی
  • طرح سوال برای پر کردن خلاها.
  1. پشتیبانی از اجرای فنی

تیم پیاده سازی فنی، بر روی یک پروژه معمولی نرم‌افزار را ساخته، سفارش‌سازی و مستقر می‌کنند.

در طی این فرایند، وظایف اصلی تحلیلگران کسب و کار عبارتند از:

  • بررسی طرح نهایی راه حل.
  • به روزرسانی و بسته بندی مجدد مستندات مورد نیاز.
  • همکاری با متخصصان تضمین کیفیت و اطمینان از درک اهمیت الزامات فنی.
  • آماده بودن برای پاسخ به سوالات و کمک به حل برخی مشکلات.
  • مدیریت تغییرات مورد نیاز.
  • در صورت امکان ، تلاش برای تست پذیرش کاربر.
  1. به سازمان در استفاده از راه‌حل کمک کنید.

گاهی اوقات یک سازمان نمی‌تواند به درستی از راه‌حل‌ها استفاده کند. در نتیجه دستیابی به اهداف اصلی دشوار خواهد بود. تحلیلگر کسب و کار باید در این مرحله نهایی برای حمایت از کسب و کار مشارکت کند. هدف از این مرحله اطمینان از آمادگی همه اعضا برای پذیرش تغییرات است.

مسئولیت اصلی تحلیلگران کسب و کار برای این مرحله عبارتند از:

  • تجزیه و تحلیل و توسعه اسناد فرآیند کسب و کار. این اسناد دقیقاً بیان می‌کند که چه تغییراتی در روند کسب و کار باید ایجاد شود.
  • آموزش کاربران نهایی. کاربران نهایی باید تمام فرآیندها و تغییرات را درک کنند. تحلیلگران کسب و کار همچنین می‌توانند با کارکنان آموزش همکاری کند.
  • همکاری با کاربران کسب و کار

۸-ارزش ایجاد شده توسط راه حل را مطالعه کنید

در طول فرآیند تجزیه و تحلیل کسب و کار، مراحل زیادی وجود دارد. در طول تحلیل کسب و کار نتایج کسب و کار و جزئیات مورد بحث قرار گرفته، مشکلات کوچک و بزرگ حل می شود، روابط ایجاد می‌شوند و تغییرات مدیریت می‌شوند. سعی کنید مسیر را در بین مراحل از دست ندهید. ارزش ایجاد شده توسط راه حل را ارزیابی کنید.

مسئولیت‌های اصلی تحلیلگر کسب و کار در این مرحله عبارتند از:

  • ارزیابی پیشرفت واقعی.
  • انتقال نتایج به حامی پروژه. ابلاغ نتایج به تیم پروژه و سایر اعضای شرکت نیز در برخی موارد ضروری است.
  • پیشنهاد پروژه‌های پیگیری

b

این مطلب را نیز مطالعه کنید

مقالات

آکادمی تحلیل کسب و کارتحلیلتحلیل کسب و کارکسب و کارمدیریت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *