راهنمای دریافت گواهی نامه CBAP (گواهی نامه تحلیل کسب و کار) – بخش دوم

گواهی نامه CBAP

در مقاله قبلی که از سایت BAAcademy منتشر شد به یکسری از سوالات متداول در خصوص منابع امتحانی و نحوه برنامه‌ریزی برای دریافت گواهینامه CBAP پاسخ داده شد. در این مقاله قصد داریم در مورد مباحث مهم در این آزمون و همچنین مدارک و مستنداتی که برای دریافت گواهینامه لازم به ارائه آن‌ها هستید صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

سوال: آیا نمره CBAP بلافاصله بعد از امتحان قابل مشاهده است؟

پاسخ: بعد از آزمون تحلیل کسب و کار می‌توانید بلافاصله نمره خود را مشاهده کنید و ببینید که آیا قبول شده‌اید یا خیر. علاوه بر این می‌توانید متوجه شوید که در هر بخش از آزمون عملکردتان نسبت به بقیه چگونه است. این بازخورد در صورتی که نیاز به امتحان مجدد داشتید برایتان مفید است.

سوال: آیا در مورد ابزارها و دستورالعمل‌ها، چشم‌انداز، مفاهیم اصلی، عناصر و تئوری‌های مدیریت سوالی در امتحان داریم؟

سوال: چشم‌اندازها که به تازگی در V3 اضافه شده است چقدر مهم است؟

سوال: در مورد گسترش چابک چطور؟

پاسخ: در مورد همه این‌ها سوال خواهید داشت اما در مورد چشم‌اندازها و گسترش چابک سوالی نخواهد بود. بخش عناصر و تئوری‌های مدیریتی از سوال‌های اساسی این بخش است و شما در این بخش محک زده می‌شوید.

سوال: بعضی از تکنیک‌ها نیاز به محاسبات دارد. آیا امتحان شامل این نوع سوالات نیز هست؟

سوال: چند فرمول نیاز است که بدانیم؟ کدام یک مهم‌تر است؟

پاسخ: گزارش‌هایی که از افرادی که در این آزمون موفق بوده‌اند دریافت شده است که مجبور به انجام محاسبات در آزمون بوده‌اند. توصیه ما این است که فرمول‌های اساسی مالی مانند محاسبه ROI را حفظ کنید اما فرمول‌هایی مانند ارزش خالص فعلی نیازی به خاطر سپردن ندارد. همچنین فرمول محاسبه PERT که جزو فرمول‌های گسترده و مهم است نیاز به حفظ کردن دارد. در آزمون شبیه‌ساز Water Mark نیز سوالات که نیاز به فرمول دارند وجود دارد.

سوال: تکنیک‌های که باید در این آزمون بر روی آن تمرکز بیشتری داشته باشید چیست؟

پاسخ: تکنیک‌ها جزو مباحث چالش برانگیز است که نیاز دارید بر روی آن‌ها تمرکز کنید و سوالات زیادی از آن‌ها در امتحان خواهید داشت. توصیه ما این است که بر روی مواردی تمرکز بیشتری داشته باشید که در کتاب BABOK در مورد آن صحبت شده است.

سوال: چه مدارک و مستنداتی را باید در درخواست آنلاین خود ارسال کنید؟

پاسخ:

  • حداقل ۷۵۰۰ ساعت کار در حوزه BA مطابق با راهنمای کتاب دانش تحلیل کسب و کار (BABOK) در ده سال گذشته
  • حداقل ۹۰۰ ساعت کار در چهار حوزه از شش حوزه دانش
  • حداقل ۳۵ ساعت آموزش حرفه‌ای در حوزه BA در چهار سال گذشته داشته باشید. این آموزش باید مربوط به BA باشد و گواهینامه‌هایی مثل SIXSIGMA و CSPO مورد قبول نیست.
  • دو معرفی‌نامه از مدیر، مشتری یا مجری که شما به عنوان تحلیلگر کسب و کار آن‌ها بوده‌اید.

سوال: آیا هنگام پر کردن برنامه و لیست پروژه‌ها، باید پروژه‌هایی از جدیدترین تا قدیمی ترین که روی آن‌ها کار شده است ارسال کنیم؟

سوال: هنگام تکمیل برنامه، آیا قسمت “نقش شما” همیشه باید تحلیگر کسب و کار باشد یا می تواند SME یا آزمایشگر کسب و کار باشد؟

پاسخ: بله، IIBA درخواست می‌کند که شما پروژه‌ها را به ترتیب معکوس، جدیدترین تا قدیمی ترین، فهرست کنید. من توصیه می‌کنم نقش خود را به عنوان “” BA ذکر کنید و فقط ساعاتی را ذکر کنید که صرف انجام کارهای BA کرده‌اید. اگر نقش شما به عنوان یک SME یا آزمایش کننده بود، نباید آن پروژه‌ها را وارد کنید. اگر چندین نقش داشتید، فقط ساعاتی را که برای انجام کارشناسی صرف کرده اید، لیست کنید.

سوال: پرسش: آیا روند درخواست IIBA برای CBAP بسیار سخت است؟ آیا اتفاقی برنامه‌ها رد می‌شوند یا اطلاعات بیشتری از آن‌ها خواسته می شود؟

سوال: آیا در این شش زمینه دانش نمونه برگ ردیابی در دسترس است – چیزی که بتواند ۷۵۰۰ ساعت قبل از ثبت نام در آزمون را ردیابی کند؟

پاسخ: IIBA  روند درخواست را ساده‌تر کرده است و در نسخه ۳ راحت‌تر شده است. البته گفتنی است آن‌ها برای ۷۵۰۰ ساعت در حوزه BA، ۳۵ ساعت آموزش تخصصی و دو معرفی‌نامه بسیار سخت‌گیر هستند.

سوال: برای روند درخواست از IIBA، پس از پرداخت هزینه برنامه بلافاصله ایمیلی مبنی بر تایید درخواست خود دریافت می‌کنید اما در مورد پرداخت هزینه امتحان چگونه است؟ آیا آن را هم پس از پرداخت هزینه ایمیلی فوری برای شروع برنامه آزمون دریافت خواهم کرد؟

پاسخ: پس از پرداخت شما می‌توانید بلافاصله برنامه امتحان خود را تعیین کنید.

در دوره تحلیل کسب و کار مراحل و نکات ویژه ای در مرود اخذ گواهی نامه های بین المللی تحلیل کسب و کار توضیح داده خواهد شد.

مقالات

تحلیل کسب و کارگواهی نامهگواهی نامه تحلیل کسب و کار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *