راهنمای دریافت گواهی نامه CBAP (گواهی نامه تحلیل کسب و کار) – بخش اول

گواهی نامه CBAP

در این مقاله قصد داریم به یکسری از سوالات متداول که در خصوص نحوه مطالعه و منابعی که برای دریافت گواهینامه CBAP نیاز دارید، پاسخ دهیم. در مقاله بعدی که از سایت BAAcademy به زودی منتشر خواهد شد به چالش‌های دیگری در مورد دریافت این گواهینامه پاسخ خواهیم داد. با ما همراه باشید.

سوالاتی که در این مقاله درباره گواهی نامه CBAP به آن‌ها خواهیم پرداخت به شرح زیر می‌باشد:

  • سوالاتی در مورد نرخ قبول شدگان در آزمون IIBA برای دریافت گواهینامه CBAP
  • نکات و نحوه زمان‌بندی برای موفقیت در این آزمون
  • منابع مورد نیاز و معرفی آزمون‌های شبیه سازی مناسب

 

نرخ قبول شدگان در آزمون IIBA برای دریافت گواهینامه CBAP

سوال: چگونه می‌توان در آزمون CBAP قبول شد؟ چند نفر در آزمون v3 شرکت می‌کنند؟ نرخ تخمینی قبول شدگان به چه صورت است؟

پاسخ: IIBA هیچ یک از این ارقام را فاش نمی‌کند اما بر اساس تخمین‌هایی که سایت BA Times اعلام کرده می‌توان گفت ۷۰% شرکت کنندگان در این آزمون قبول می‌شوند و ۸۰% یا درصد بیشتری که برای اولین بار در این آزمون شرکت می‌کنند، در این آزمون قبول می‌شوند.

سوال: زمان اتمام این فرآیند کی است؟ یعنی از زمانی که شما پذیرفته می‌شوید که در آزمون شرکت کنید چه زمانی را برای مطالعه نیاز دارید؟

پاسخ: محدودیت زمان برای این آزمون یک سال است یعنی از زمان تایید درخواست شما مبنی بر شرکت در آزمون CBAP شما یک سال محدودیت زمانی برای شرکت در این آزمون دارید. اما به طور کلی منطقی است که شما شش ماه پس از تایید در این آزمون شرکت کنید. اگر شما ۱۰۰ ساعت برای مطالعه این آزمون وقت بگذارید چیزی حدود ۴ ساعت در هفته در مدت شش ماه می‌توانید برای آزمون آماده شوید. زمانی که واقعا قابل کنترل و اجرا می‌باشد.

 

نکات و نحوه زمان‌بندی برای موفقیت در این آزمون

سوال: زمان آماده سازی ایده آل برای شرکت در آزمون CBAP چه مدت است؟

پاسخ: تیم ما ۱۰۰ ساعت مطالعه را برای شرکت در این آزمون توصیه می‌کند. اما اگر شما در کلاس‌های آموزشی مرتبط با این آزمون شرکت کنید مسلما به زمان کمتری نیاز خواهید داشت. اگر بتوانید هفته ای ۴ یا ۵ ساعت برای مطالعه در این حوزه وقت صرف کنید پس از ۶ ماه می‌توانید در آزمون شرکت کنید.

سوال: آیا بهتر است اول به سراغ خواندن تکنیک‌های موجود در کتاب BABOK برویم و بعد به فصل‌های KA (برنامه ریزی) رجوع کنیم؟

پاسخ: در این آزمون قطعا چندین سوال در مورد تکنیک‌های تحلیل کسب و کار وجود خواهد داشت که بخش زیادی از کتاب BABOK را در برمی‌گیرد. روش دیگری نیز وجود دارد و آن این است که شما ابتدا هر حوزه‌ی دانش را مطالعه کنید و بلافاصله به مطالعه تکنیک‌های آن بپردازید.

سوال: آیا باید تکنیک‌ها را حفظ کرد؟ مثل تکنیک طوفان ذهنی یا راه‌حل‌های دیگری برای درک بهتر این راه‌حل‌ها وجود دارد؟

پاسخ: اصلا نیاز نیست که شما روش‌های مربوط به هر تکنیک را به خاطر بسپارید. پیشنهاد ما این است که با هر تکنیک آشنا شوید و یک درک درست و کلی در مورد تکنیک‌های استفاده در هر حوزه بدست آورید.

منابع مورد نیاز و معرفی آزمون‌های شبیه سازی مناسب

یکی از معروفترین سایت‌هایی که اقدام به شبیه‌سازی آزمون CBAP کرده است سایت Watermark می‌باشد که از طریق لینک https://www.watermarklearning.com/ می‌توانید به آزمون‌های شبیه‌سازی شده دسترسی داشته باشید. سایت‌های دیگری نیز اقدام به برگزاری آزمون‌های شبیه‌ساز کرده‌اند که با سرچ در اینترنت می‌توانید به آن‌ها دسترسی داشته باشید.

 

سوال: آیا سوالات و قالب آزمون شبیه‌ساز Watermark به آزمون IIBA شباهت دارد؟

پاسخ: امتحان بسیار شبیه آزمون IIBA است. همانطور که در آزمون IIBA شما می‌توانید سوالاتی که به آن‌ها پاسخ نداده‌اید را علامت گذاری کنید در این آزمون شبیه ساز هم قادر به انجام چنین کاری خواهید بود. همچنین این آزمون دارای یک زمان‌بندی مطابق با امتحان IIBA  است بنابراین شما می‌توانید سرعت خود را نیز بسنجید.

سوال: آیا قالب سوالات موجود در این آزمون دقیقاً قالب سوالات آزمون IIBA را منعکس می‌کند؟ در غیر این‌صورت تفاوت‌ها در چیست؟

پاسخ: نمی‌توان گفت که کاملا شبیه هستند اما تفاوت آن‌ها بسیار اندک است. IIBA از روش امتحانی طبقه‌بندی Bloom استفاده می‌کند و یک ساختار روشنی برای سوالات و پاسخ‌ها دارد. از بازخوردهایی که از افراد موفقی که در مورد آزمون شبیه سازی شده گرفته شده می‌توان این آزمون‌ها را بسیار موثر تلقی کرد.

سوال: آیا آزمون CBAP v3 فقط در مورد مطالعات موردی و سناریوها است؟ آیا در سوال‌های شبیه‌ساز مواردی که نیاز به تعریف دارند هم یافت می‌شود؟

پاسخ: این سوال تاحدود کمی درست است. در آزمونV3 CBAP سه مدل سوال وجود دارد. که درصد آن‌ها به صورت زیر می‌باشد. ۱-مطالعات موردی(۳۰% تا ۴۰%) ۲- سناریوها (۳۰% تا ۴۰%) ۳- سوالات مبتنی بر دانش(۳۰% تا ۴۰%).

آزمون‌های شبیه ساز نیز همین درصدها را پوشش می‌دهند. در سوالات مبتنی بر دانشی که در آزمون‌های شبیه ساز تعبیه شده شما با اعتماد به نفس بیشتری می‌توانید به سوالات سخت آزمون اصلی پاسخ دهید.

منبعی که نیاز به مطالعه آن برای دریافت گواهینامه CBAP  دارید کتاب BABOK یا راهنمای دانش تحلیل کسب و کار است.


بخش دوم این مقاله را مطالعه کنید.

مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *