ترجمه فارسی استاندارد تحلیل کسب و کار (BABOK)- بخش نهم

کتاب راهنمای BABOK

الگوی دسته بندی الزامات  در راهنمای BABOK

در راهنمای BABOK، الزامات بر اساس الگوی زیر دسته بندی می شوند:

  • الزامات کسب و کار: عبارتند از بیان اهداف، مقاصد، خروجیها و پیامدهایی که دلیل آغاز یک تغییر را شرح می دهند. آنها می توانند برای کل شرکت، یک حوزه کسب و کار، یا یک طرح مبتکرانه خاص بکار گرفته شوند.
  • الزامات ذینفعان: عبارتند از نیازهای ذینفعان که به منظور دستیابی به الزامات کسب وکار باید برآورده شوند. آنها می توانند بعنوان پلی بین الزامات کسب و کار و الزامات راهکار در نظر گرفته شوند.
  • الزامات راهکار: عبارتند از کیفیتها و قابلیتهای یک راهکار که الزامات ذینفعان را برآورده می کنند. آنها سطحی از تفصیل (توجه به جزئیات) را که برای اجرا و توسعه راهکار مناسب می باشد، مشخص می کنند. الزامات راهکار می توانند به دو زیر گروه زیر تقسیم شوند:
  • الزامات کارکردی: عبارتند از قابلیتهایی که یک راهکار برای مدیریت رفتار و مدیریت اطلاعات باید داشته باشد.
  • الزامات غیر کارکردی: عبارتند از الزاماتی که بطور مستقیم با نحوه عملکرد و کارکرد راهکار مورد نظر مرتبط نمی باشند، اما شرایطی را بیان می کنند که تحت آنها یک راهکار باید مؤثر باقی بماند یا کیفیتهایی را شرح می دهند که یک راهکار باید داشته باشد.
  • الزامات گذرا: عبارتند از قابلیتهایی که یک راهکار باید داشته باشد و شرایطی که آن راهکار باید برآورده سازد تا امکان انتقال از وضع موجود به وضع مطلوب آتی فراهم و تسهیل گردد، اما پس از تکمیل چرخه عمر تغییر مورد نظر، دیگر نیازی به آنها نمی باشد. این الزامات به دلیل اینکه ماهیتشان موقتی است، از دیگر الزامات متمایز می شوند. الزامات گذرا به موضوعاتی مانند تبدیل داده و اطلاعات، آموزش و تداوم کسب و کار اشاره دارند.

برای مطالعه بخش هشتم ترجمه این استاندارد، اینجا را کلیک کنید

مقالات

babokآکادمی BAآکادمی تحلیل کسب و کاراستانداردالزاماتالزامات کسب و کارتحلیل کسب و کارترجمه BABOKترجمه فارسی استاندارد تحلیل کسب و کارخروجیذینفعانسازمانشرکتکسب و کار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *