ترجمه فارسی استاندارد تحلیل کسب و کار (BABOK) -بخش دهم

کتاب راهنمای BABOK

ذینفعان در استاندارد BABOK

هر کاری شامل یک لیست از ذینفعانی است که احتمالاً در آن کار مشارکت خواهند داشت و یا آنهایی که تحت تأثیر پیامدهای حاصل از انجام آن کار خواهند بود. یک ذینفع، شخص یا گروهی است که یک تحلیلگر کسب و کار بطور مستقیم یا غیر مستقیم با آن تعامل خواهد داشت. در راهنمای BABOK این اجبار وجود ندارد که برای تمام طرحهای مبتکرانه ارائه شده ذینفعان مشخص شوند. هر ذینفع می تواند منشأ و منبع الزامات، فرضیات، یا محدودیتها باشد.

لزومی نیست که لیست ذینفعان، یک لیست دقیق و کامل از تمامی دسته ها و گروههای ذینفعان باشد. در ادامه  مثال هایی در مورد افرادی که بطور کلی با هر یک از نقشهای مربوطه تناسب دارند ارائه شده است. در بیشتر موارد، درون هر گروه نقشهای چند گانه ای برای ذینفعان یافت خواهد شد. بعبارت دیگر، یک شخص ممکن است که به تنهایی بیشتر از یک نقش را بر عهده بگیرد.

در مورد راهنمای BABOK، لیست کلی ذینفعان شامل نقشهای زیر است:

  • تحلیلگر کسب و کار
  • پشتیبان عملیاتی
  • مشتری
  • مدیر پروژه
  • خبره حوزه مورد نظر
  • قانونگذار
  • مصرف کننده نهایی
  • حامی
  • متخصص اجرایی موضوع مورد نظر
  • ممیز
  • تحلیلگر کسب وکار

تحلیلگر کسب و کار بطور ذاتی در تمامی فعالیتهای تحلیلگری کسب و کار یک ذینفع محسوب می شود. راهنمای BABOK، بعنوان یک پیش فرض مسلم، تحلیلگر کسب و کار را برای اجرای این فعالیتها مسئول و پاسخگو می داند. علاوه بر این، در برخی موارد ممکن است که تحلیلگر کسب و کار مسئول اجرای فعالیتهایی باشد که بر عهده دیگر ذینفعان است.

  • مشتری

یک مشتری محصولات و خدمات شرکت را مورد استفاده قرار می دهد و ممکن است که بر اساس یک قرارداد منعقد شده و یا بر مبنای اصول اخلاقی، دارای حقوقی باشد که شرکت موظف به برآروده کردن آنها است.

  • خبره حوزه مورد نظر

یک خبره در حوزه مورد نظر، شخصی است که در ارتباط با نیاز کسب و کار یا محدوده راهکار دارای دانشی عمیق می باشد. این نقش اغلب بر عهده افرادی است که راهکار مورد نظر را بکار می گیرند یا افرادی مانند مدیران، صاحبان فرآیند، کارکنان امور حقوقی، مشاوران و یا دیگر افرادی  که دانش عمیقی در ارتباط با راهکار مورد نظر دارند.

  • مصرف کننده نهایی

مصرف کنندگان نهایی، ذینفعانی هستند که بطور مستقیم با راهکار مورد نظر در تعامل می باشند. مصرف کنندگان نهایی می توانند شامل تمامی مشارکت کنندگان در فرآیند کسب و کار، یا آنهایی که محصول یا خدمت مورد نظر را مورد استفاده قرار می دهند، باشند.

  • متخصص اجرایی موضوع مورد نظر

یک متخصص اجرایی، ذینفعی است که در ارتباط با اجرای یک یا تعداد بیشتری از اجزاء راهکار مورد نظر دارای دانش تخصصی می باشد. در حالیکه تعریف لیست کاملی  از نقشهای متخصصین اجرایی که برای تمامی طرحهای مبتکرانه مناسب باشد امکانپذیر نیست، برخی از کلی ترین نقشها عبارتند از: مسئول مستند سازی مدارک پروژه، مدیر تغییر، مدیر پیکره بندی، معمار راهکار، توسعه دهنده، مسئول بانکهای اطلاعاتی، معمار اطلاعات، تحلیلگر قابلیت کاربرد، آموزش دهنده و مشاور تغییرات سازمانی.

  • پشتیبان عملیاتی

پشتیبان عملیاتی مسئول مدیریت و نگهداری سیستم و محصول است. در حالیکه تعریف لیستی از نقشهای یک پشتیبان عملیاتی که برای تمامی طرحهای مبتکرانه مناسب باشد امکانپذیر نیست، برخی از کلی ترین نقشها عبارتند از: تحلیل عملیات، تحلیل محصول، ارائه اطلاعات محصول به مشتری و مدیریت ترخیص.

  • مدیر پروژه

مدیر پروژه مسئول مدیریت کارهای مورد نیاز جهت ارائه راهکاری است که نیازهای کسب و کار را برآورده کند. وی همچنین، باید اطمینان حاصل کند که اهداف تعیین شده در ارتباط با عوامل پروژه شامل محدوده، بودجه، زمانبندی، منابع، کیفیتو ریسک آن برآورده شود.

در حالیکه تعریف لیستی از نقشهای یک مدیر پروژه که برای تمامی طرحهای مبتکرانه مناسب باشد امکانپذیر نیست، برخی از کلی ترین نقشها عبارتند از: رهبری پروژه، هدایت فنی و تکنیکی، مدیریت محصول و رهبری تیم.

  • قانونگذار

قانونگذار ها مسئول تعریف و اجرای استانداردها هستند. استانداردها می توانند بوسیله قانونگذاران و از طریق دستورالعملهای مدون، استانداردهای حاکمیت شرکتی، استانداردهای ممیزی، یا استانداردهای تعریف شده بوسیله مراکز تعیین شایستگی بر روی راهکارهای سازمانی اعمال شوند. در این رابطه، نقشهای گوناگونی مانند حکمرانی، بدنه قانونگذاری و ممیز قابل تعریف است.

  • حامی

حامیان مسئول آغاز تلاش برای تعریف یک نیاز مرتبط با کسب و کار و همچنین، توسعه راهکاری که آن نیاز را برآورده کند، هستند. آنها کار مورد نظر را جهت اجرا تفویض می کنند و بودجه و محدوده طرح مبتکرانه را کنترل می نمایند. نقشهای گوناگون آنها عبارتند از: حامی پروژه و مدیر اجرایی.

  • تأمین کننده

یک تأمین کننده، ذینفعی خارج از مرزهای یک سازمان یا واحد سازمانی می باشد. تأمین کنندگان محصولات و خدمات مورد نیاز را برای سازمان فراهم می کنند و ممکن است که بر اساس یک قرارداد منعقد شده و یا بر مبنای اصول اخلاقی، دارای حقوقی باشند که باید از طرف سازمان مورد توجه قرار گیرد. نقشهای گوناگون آنها شامل تهیه کننده، سازنده و مشاور می باشد.

  • ممیز

ممیز، مسئول تعیین شاخصهایی است که بر اساس آنها تأیید می شود راهکار ارائه شده الزامات تعریف شده بوسیله تحلیلگر کسب و کار را برآورده می کنند یا خیر. همچنین، مسئولیت هدایت فرآیند دریافت تأیید را بر عهده خواهد داشت.  ممیز اطمینان حاصل خواهد نمود که راهکار مورد نظر استانداردهای کیفی قابل اجرا را برآورده می سازد و اینکه ریسک وجود نقص یا عدم موفقیت،  شناسایی و درک شده و تا کمترین میزان ممکن کاهش می یابد. یک نقش مرتبط با آن، تحلیلگر تضمین کیفیت می باشد.


برای مطالعه بخش نهم ترجمه این استاندارد، اینجا را کلیک کنید

مقالات

babokاستاندارداستاندارد BABOKاستاندارد تحلیل کسب و کارتحلیل کسب و کارتحلیل کسب و کار چیست؟تحلیلگر کسب و کارترجمه فارسی استاندارد تحلیل کسب و کارحامیذینفعانشرکتکتاب راهنمای BABOKکسب و کارمدیر پروژهمدیریتمشتری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *