ترجمه فارسی استاندارد تحلیل کسب و کار (BABOK)- بخش هشتم

کتاب راهنمای BABOK

در این متن ادامه ترجمه فصل دوم استاندارد BABOK را میتوانید مطالعه نمایید که توسط آکادمی تحلیل کسب و کار ترجمه و در اختیار شما قرار گرفته است.

 

عبارتهای کلیدی تحلیل کسب و کار

تحلیل کسب و کار

راهنمای BABOK، تحلیل کسب و کار را بعنوان تخصصی تعریف و توصیف می کند که با تعریف نیازها و پیشنهاد راهکارهایی که برای ذینفعان ارزش آفرین است، امکان ایجاد و اعمال تغییر در یک شرکت را فراهم می کند.

اطلاعات تحلیل کسب  و کار

اطلاعات تحلیل کسب و کار، مجموعه وسیع و متنوعی از اطلاعات را شامل می شود که تحلیلگران کسب و کار آنها را تحلیل نموده، تغییر داده و گزارش می کنند. این اطلاعات که از هر نوعی می توانند باشند و سطوح مختلفی از جزئیات را شامل خواهند شد، بعنوان ورودی یا خروجی فعالیت های تحلیل کسب و کار مورد استفاده می گیرند. بعنوان مثال، اطلاعات تحلیل کسب وکار شامل نتایج حاصل از “استخراج” داده ها، موارد تعیین شده بعنوان “الزام”، پیشنهادات ارائه شده بعنوان “طرح”، گزینه های مطرح شده بعنوان “راهکار”، موضوعات شناسایی شده بعنوان “محدوده راهکار” و رویه های اتخاذ شده بعنوان “استراتژی تغییر” می باشد.

ضروری است که موضوع اصلی بسیاری از فعالیتهای تحلیل کسب و کار از “الزامات” به “اطلاعات” توسعه پیدا کند تا اطمینان حاصل شود که تمامی ورودیها و خروجیهای تحلیل کسب و کار منطبق با فعالیتهای شرح داده شده در راهنمای BABOK هستند. بعنوان مثال، هنگام انجام “برنامه ریزی مدیریت اطلاعات تحلیل کسب وکار” تمامی مثالهایی که در بالا ارائه شده اند مورد توجه قرار خواهند گرفت. زمانی که راهنمای BABOK “برنامه ریزی مدیریت الزامات” را شرح دهد، به خروجیهای مهمی مانند نتایج حاصل از “استخراج” داده ها، گزینه های مطرح شده بعنوان راهکار و تصمیمات اخذ شده بعنوان  “استراتژی تغییر” اشاره خواهد شد.

طرح

یک طرح، ارائه یک راهکار بصورت کاربردی می باشد. طرح بر روی فهم این موضوع تمرکز دارد که چگونه یک راهکار می تواند منجر به خلق ارزش شود. راهکار ارائه شده می تواند در قالب یک مستند (یا مجموعه ای از مستندات) باشد و ممکن است که با توجه به شرایط بطور گسترده ای تغییر کند.

شرکت

یک شرکت، سیستمی از یک یا تعداد بیشتری سازمان و راهکارهایی را که آنها برای پیگیری مجموعه ای از اهداف مشترک استفاده می کنند شامل می شود. این راهکارها (که از آنها بعنوان قابلیتهای سازمانی هم نام برده می شود) می توانند شامل فرآیندها، ابزارها و یا اطلاعات باشند. یک شرکت ممکن است شامل تعدادی کسب و کار، سیستم حاکمیتی، یا هر نوع سازمان دیگری باشد.

سازمان

یک سازمان شامل گروهی از افراد مستقل می باشد که تحت مدیریت یک فرد یا هیئت مدیره، در راستای اهداف و مقاصد مشترکی کار می کنند. سازمانها اغلب دارای یک مرزبندی تعریف شده شفاف می باشند و بر خلاف یک تیم پروژه که پس از دستیابی به اهداف تعیین شده، ممکن است منحل شود، بر پایه عملیات پیوسته و مداوم فعالیت می کنند.

برنامه

یک برنامه عبارتست از پیشنهادی که برای انجام دادن یا بدست آوردن چیزی ارائه می شود. برنامه ها مجموعه ای از وقایع، وابستگیهای بین وقایع، ترتیب و توالی مورد انتظار، زمانبندی، نتایج یا خروجیها، مواد و منابع مورد نیاز و ذینفعان مرتبط را شرح می دهند.

الزام

یک الزام عبارتست از ارائه و بیان یک نیاز بصورت کاربردی. بعبارت دیگر، این تعریف بر روی فهم این موضوع تمرکز دارد که اگر یک الزام برآورده شود، امکان دستیابی به چه نوع ارزشی وجود خواهد داشت. این ارائه می تواند در قالب یک مستند (یا مجموعه ای از مستندات) باشد، اما با توجه به شرایط ممکن است که تنوع گسترده ای داشته باشد.

ریسک

ریسک عبارتست از تأثیر عدم اطمینان بر روی ارزش حاصل از اعمال یک تغییر، اجرای یک راهکار، یا فعالیت یک شرکت. تحلیلگران کسب و کار همراه با دیگر ذینفعان به شناسایی، ارزیابی و اولویت بندی ریسکها پرداخته تا از این طریق موجب کاهش پیامدهای ریسک، از میان برداشتن منشاء ریسک، اجتناب کامل از ریسک از طریق عدم آغاز (یا توقف در حین انجام) فعالیتی که منجر به وقوع رخداد مرتبط با ریسک خواهد شد، گردند و یا امکان سهیم شدن ریسک با دیگران، یا پذیرش ریسک یا حتی افزایش احتمال یا اثر آن جهت بهره برداری از یک فرصت را فراهم آورند.


برای مطالعه بخش هفتم ترجمه این استاندارد، اینجا را کلیک کنید

مقالات

babokاستاندارد BABOKاستاندارد تحلیل کسب و کاراستراتژی تغییرتحلیلتحلیل کسب و کارتحلیلگران کسب و کارترجمه فارسی استاندارد تحلیل کسب و کارذینفعانرضایت‌مندی ذینفعانریسکسازمانشرکتکسب و کارمدیریتمدیریت ریسکهیئت مدیره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *