چگونه یک تحلیلگر کسب و کار شویم؟

تحلیلگر کسب و کار

امروزه شرکت ها هر چه بیشتر به نیاز خود برای اصلاح فرآیندهای منسوخ و اتخاذ فناوری جدید جهت ادامه رقابت پی می‎برند. لذا تقاضا برای تحلیلگر کسب و کار همچنان بالا است. اگر یک متفکر تحلیلی هستید و در حل مشکلات کسب و کار تبحر دارید، تبدیل شدن به یک تحلیلگر کسب و کار می‎تواند مسیر شغلی پرسودی برایتان باشد. به این ترتیب در سازمان خود نقشی اساسی خواهید داشت و فرصت های بی پایانی برای رشد شغلی تان وجود خواهد داشت.

تحلیلگر کسب و کار کیست؟

تحلیلگران کسب و کار پیوند حیاتی بین اهداف کسب و کار شرکت و فناوری اطلاعات به وجود می‎آورند. تحلیلگر کسب و کار الزامات کسب و کار را تعریف نموده، اولویت بندی کرده و بازخورد و تأیید می‎گیرد. سپس یک استراتژی ایجاد می کند تا این الزامات را به طرحی تبدیل نماید که کارکنان IT و سایر اعضای تیم بتوانند آن را اجرا نمایند.

تحلیلگران کسب و کار، بسته به نوع شرکتی که در آن کار می‎کنند، درگیر موضوعات متنوعی هستند. این قضیه باعث به وجود آمدن شغلی شده که دارای سرعت بالایی است و همیشه در حال پیشرفت است.

تحلیلگران کسب و کار چه میکنند؟

تحلیلگران کسب و کار فرآیندهای سازمانی، ساختارها و اهداف را ارزیابی می‎کنند تا شکاف های عملکردی را شناسایی کرده و راه حل های مبتنی بر فناوری اطلاعات برای پر کردن آنها تعیین نمایند. یک تحلیلگر موفق کسب و کار، جهت حرکت سازمان، پشتیبانی‎های لازم را ارائه می‏دهد که تأثیر مثبتی بر مسیر اصلی کسب و کار دارد.

تحلیلگران کسب و کار نقشی اساسی در کسب و کار دارند. آنها هم الزامات کسب و کار و هم الزامات فنی را درک می‎کنند و اغلب به عنوان یک “مترجم” بین مدیریت و IT عمل می‎نمایند.

 اعضای تیم فنی برای تفسیر وظایف خود به تحلیلگران کسب و کار متکی هستند تا بتوانند به سرعت به آنها عمل نمایند. در مقابل، تحلیلگران می‎توانند اصطلاحات فنی را به اصطلاحات کاربرپسندتری برای مدیریت و ذینفعان غیر فنی تبدیل نمایند.

چگونه میتوان طی ۳ مرحله تبدیل به یک تحلیلگر کسب و کار شد؟

مهارت های مهمی ‎وجود دارد که شما برای تبدیل شدن به یک تحلیلگر باید آنها را کسب نمایید. در اینجا نحوه آماده سازی برای این سمت شغلی آورده شده است.

  • مهارت های اصلی تجزیه و تحلیل کسب و کار را یاد بگیرید

شما باید به عنوان یک تحلیلگر جدید کسب و کار، مهارت های اساسی را در چنته داشته باشید. هر یک از این مهارت ها دارای کلاس های آموزشی متناظری است که می‎توانید برای پیشرفت دانش خود در آنها شرکت کنید:

  • مهارت های مستندسازی: ایجاد مستندات روشن و مختصر بسیار مهم است. تحلیلگر کسب و کار وظیفه مستند سازی الزامات عملکردی، طرح کلی، پرونده‎های تجاری و موارد دیگر را بر عهده دارد. ماهر بودن در مستندسازی و نوشتن برای شروع کمک بزرگی است.
  • مهارت های تجزیه و تحلیل: تحلیلگران کسب و کار قسمت زیادی از وقت خود را صرف تحلیل مشکلات و تعیین راه حل‎ها می‎کنند. دانستن چگونگی تفسیر نرم افزارها و اطلاعات گردش کار در کسب و کار، به پیشرفت کار شما کمک می‎کند.
  • ابزارهای تجزیه و تحلیل کسب و کار: به عنوان یک تحلیلگر کسب و کار به روز، باید کار با برنامه های اساسی دفتری مانند Excel و PowerPoint و ابزارهای متداول مدلسازی بصری مانند Microsoft Visio را بدانید. تجربه استفاده از ابزار مدیریت پروژه یکی دیگر از امتیازات مثبت آن است.
  • روش های مدلسازی تصویری: انتظار می‎رود تحلیلگر کسب و کار از روش های فلوچارتی مانند BPMN (مدلسازی و نمادگذاری فرآیند کسب و کار) برای تجزیه و تحلیل، بهبود و خودکار سازی فرآیندهای کسب و کار استفاده نماید. دوره پیشنهادی: مدل سازی فرآیند با استفاده از BPMN
  • مهارت های استخراج: تحلیلگران کسب و کار انواع خاصی از جلسات را به نام جلسات استخراج برگزار می‎کنند تا نیازهای پروژه را به ذینفعان اعلام نمایند. درک نحوه نوشتن موثر الزامات و برگزاری جلسات کارآمد یک وظیفه مهم شغلی برای تحلیلگران کسب و کار است.

هنگام درخواست شغل تحلیلگر کسب و کار، این مهارت ها ثابت می‎کند که شما اصول اساسی موفقیت در چنین موقعیتی را دارید.

  • گذراندن دوره های آموزشی تجزیه و تحلیل کسب و کار

چه تازه وارد حوزه تجزیه و تحلیل کسب و کار شوید و چه بخواهید یک گواهینامه حرفه‎ای کسب کنید، گذراندن دوره های آموزشی تجزیه و تحلیل کسب و کار به شما کمک می‎کند مهارت های حرفه‎ای را که برای پیشرفت لازم دارید کسب نمایید.

سرمایه گذاری در آموزش تحلیل کسب و کار باید طیف گسترده ای از عملکردهای مهم شغلی را شامل شود:

  • نوشتن اسناد مربوط به الزامات و موارد کسب و کار
  • پشتیبانی از توصیه های استراتژیک کسب و کار با بودجه بندی صحیح
  • بهترین روش ها در نقشه برداری فرآیند با استفاده از مدلسازی و نمادگذاری فرآیند کسب و کار (BPMN)
  • نحوه حل مشکلات کسب و کار در عمل با استفاده از دیاگرام‎های فرآیند کسب و کار (BPD)
  • تبحر در مدیریت پروژه چابک
  • کسب مجوز برای تجزیه و تحلیل کسب و کار

اگر می‎خواهید نقش یک تحلیلگر ارشد کسب و کار را داشته باشید، می‎بایست کسب یک گواهینامه حرفه ای را در نظر داشته باشید.

گواهینامه های تجزیه و تحلیل کسب و کار فرصت های پیشرفت حرفه ای شما را در سازمان فعلی افزایش می‎دهد و می‎تواند به طور متوسط ​​۱۱ درصد حقوق شما را نیز افزایش دهد.

موسسه بین المللی تجزیه و تحلیل کسب و کار (IIBA) سه سطح صدور گواهینامه را برای یک تحلیلگر کسب و کار ارائه می‎دهد.

  • گواهینامه ورود به تجزیه و تحلیل کسب و کار(ECBA) : این گواهینامه مربوط به فارغ التحصیلان دانشگاهی و حرفه ای در مشاغل است. کسب ECBA نشان می‎دهد که شما وارد حوزه تجزیه و تحلیل کسب و کار شده اید.
  • صدور گواهینامه توانایی در تجزیه و تحلیل کسب و کار (CCBA) : پس از دو یا سه سال تجربه در زمینه تجزیه و تحلیل کسب و کار، واجد شرایط دریافت این گواهینامه هستید.
  • تجزیه و تحلیل حرفه ‎ای کسب و کار(CBAP) : این گواهینامه اثبات می‎کند که شما توانایی مدیریت و هدایت نقش یک تحلیلگر کسب و کار را دارید. این کار به بیش از پنج سال تجربه کارشناسی نیاز دارد.

هر سه گواهینامه IIBA به تعداد مشخصی ساعت پیشرفت حرفه ای نیاز دارد. این ساعتها را می‎توانید از طریق کلاسهای تأیید شده (آنلاین یا حضوری)، وبینارها، کارگاهها و یادگیری خودگردان انجام دهید.

 گواهینامه تجزیه و تحلیل کسب و کار حرفه ای (CBAP) برای افرادی که می‎خواهند به مقام ارشد BA برسند بسیار توصیه می‎شود. کسب CBAP نشاندهنده وقف تلاش و تجربه زیاد شما در صنعت و توانایی شما در هدایت پروژه های بهبود کسب و کار است.


منبع:

https://www.newhorizons.com/article/how-to-become-a-business-analyst

 

 

 

این مطلب را نیز مطالعه کنید

مقالات

آکادمی تحلیل کسب و کارتحلیلتحلیل کسب و کارتحلیلگرتحلیلگر کسب و کارکسب و کارمدیریت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *