تکینک درس آموخته‌ها در تحلیل کسب‌و‌کار

تکنیک درس آموخته‌ها

در یک دنیای کامل، برنامه‌ها همیشه مطابق انتظارات ما پیش می‌روند و هیچ کس تصمیمی اشتباه نخواهد گرفت اما متأسفانه، ما در یک جهان کامل زندگی نمی‌کنیم و همه چیز همیشه طبق برنامه پیش نخواهد رفت. با دانستن این‌که اشتباهات اجتناب ناپذیر هستند، سوال این است که دفعه بعد که فرصتی پیدا کردیم چگونه می‌توانیم عملکرد خود را بهبود بخشیم یا آن اشتباهات خود را کاهش دهیم.

آیا اشتباهات خود را نادیده می‌گیرید یا سعی می‌کنید از آن‌ها بیاموزید؟ آیا با هر اشتباهی خود را سرزنش می کنید یا اینکه می‌دانید که همه ما گاهی اشتباه می‌کنیم؟

تکنیک درس آموخته‌ها که به آن تجزیه و تحلیل پس از مرگ نیز گفته می‌شود، تکنیکی است که از طریق آن می‌توانیم از اشتباهات و موفقیت های خود درس بگیریم و در نتیجه عملکرد خود را به حداکثر برسانیم.

به طور سنتی، جلسات درس آموخته نزدیک به اتمام یک پروژه برگزار می‌شود اما برگزاری آن‌ها در طول پروژه مفیدتر است – به عنوان مثال، هنگامی که یک نقطه عطف حاصل شده است. برای اقدام نیازی به انتظار تا پایان نیست، خصوصاً اگر این درس چیزی است که همه می‌توانند از آن بهره مند شوند.

نقطه ضعف انتظار تا پایان پروژه این است که این دروس اکنون، در صورت وجود، در زمان آینده و “ناشناخته” اعمال می شوند. برخی از اعضای تیم پروژه ممکن است نقل مکان کرده باشند. یا ممکن است جلسه حتی به طور کامل برگزار نشود.

هدف از جلسات درس آموخته به اشتراک گذاشتن و به کارگیری دانش حاصل از تجربیات مثبت و منفی است. تجربیات مثبت همه مواردی است که ما دوست داریم در آینده انجام دهیم. از طرف دیگر، تجربیات منفی مواردی هستند که دیگر نباید هرگز انجام دهیم.

ساخت یک جلسه درس آموخته

برای استفاده بیشتر از هر جلسه درس آموخته، بهتر است یک ساختار سازگار از پروژه به پروژه دیگر ایجاد کنید.

  • شروع – با بحث مختصری شروع کنید که طی آن هدف جلسه را مشخص کرده و فواید آن را برای کسانی که با این فن آشنایی ندارند توضیح دهید.
  • ثبت ایده‌ها – به دنبال معرفی اهداف اصلی جلسه درس آموخته‌ها، شرکت کنندگان را تشویق کنید تا دانش، تجربه و ایده‌های خود را در مورد پروژه مورد بررسی به اشتراک بگذارند.
  • ایده های ثبت شده را سازماندهی کنید – برخی از ایده‌ها احتمالاً در یک دسته دیگران قرار می‌گیرند. شما باید چنین ایده‌هایی را برای کمک به درک و کاهش سردرگمی گروه‌بندی کنید.
  • به دنبال فرصت‌های عملی باشید – از ایده‌های ثبت شده باید فرصت‌های عملی برای بهبود پیدا کنید. آن‌ها را شناسایی کنید، اولویت‌بندی کنید و اقداماتی را تعیین کنید.

نکات برتر برای سازماندهی جلسات آموخته شده

۱- مرتباً جلسات را برگزار کنید.

۲- هدف را از قبل به همه بگویید تا آنها آماده شوند تا ایده‌های خود را به اشتراک بگذارند.

۳- به همه بگویید که می‌توانند آزادانه صحبت کنند اما اگر کسی نمی‌خواهد کسی را مجبور به صحبت نکنید.

۴- یک فضای باز ایجاد کنید که هیچ کس از انتقاد یا انتقام‌جویی نترسد.

۵- هنگام قرار دادن ایده‌ها روی تخته سفید، از ذکر نام ها خودداری کنید. ناشناس نگه داشتن همه چیز افراد را ترغیب می‌کند تا آشکارا با دیگران به اشتراک بگذارند.

  1. حداقل سه دور بحث داشته باشید تا به شرکت کنندگان فضای کافی برای ابراز وجود بدهید.
  2. سه تا پنج ایده اصلی را انتخاب کنید که همه می‌خواهند در مورد آن اقدام کنند اما برای حفظ تمرکز از انتخاب بیش از آن خودداری کنید.

نتیجه

هنگامی که به طور منظم جلسات درس آموخته تشکیل می‌شود، تکنیک‌های آموخته شده می‌تواند یک پروژه را در مسیر درست نگه دارد و به سازمان کمک می‌کند تا از تکرار همان اشتباهات بارها و بارها جلوگیری کند. در عین حال، اجرای اقدامات مفید را تشویق می کند. ba

تحلیلگران کسب و کار باید از این جلسات برای به دست آوردن مهارت های خود، به اشتراک گذاشتن دانش و مهمتر از همه، ثبت سوابق بهترین روش‌ها برای استفاده از آن‌ها استفاده کنند.

با مطالعه کتاب راهنمای پیکره دانش تحلیل کسب‌و‌کار (BABOK)با ۵۰ تکنیک فوق العاده مورد کاربرد در حوزه تحلیل کسب و کار آشنا شوید.

مقالات

آکادمی تحلیل کسب و کارتحلیلتحلیل کسب و کاردرس آموختهکسب و کار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *