در این نوشته پنج تکنیک برتر در تحلیل کسب و کار از منظر تحلیل استراتژیک را برایتان ارائه خواهیم کرد.
از آنجایی که بنده در چندین پروژه تجزیه و تحلیل کسب و کار درگیر بوده و وظایفی به عهده داشتم، ۵ تکنیک را کشف کردم که به نظر من برای تجزیه و تحلیل کسب و کار بسیار مفید هستند که آنها را در ادامه توضیح خواهم داد.
یک هشدار: من بیشتر به تجزیه و تحلیلهای حوزه استراتژیک گرایش دارم.
پنج تکنیک برتر در تحلیل کسب و کار
۱. تجزیه و تحلیل SWOT
تجزیه و تحلیل SWOT که متشکل از قدرت، ضعف، فرصتها و تهدیدات است، یک تکنیک بسیار ساده ولی با این حال قدرتمند است که توسط تحلیلگران کسب و کاری برای تحلیل سازمانهای داخلی و خارجی تحت تجزیه و تحلیل استفاده میشود.
در هنگام استفاده از تجزیه و تحلیل SWOT، تحلیلگر داده، تجزیه و تحلیلی کامل از ایفا کنندهها و عوامل داخلی (قوت و ضعف) و خارجی (تهدیدات و فرصتها) موثر بر فضای عملیاتی سازمان انجام میدهد.
در استفاده از تجزیه و تحلیل SWOT، تحلیل کسب و کار به سوالهای زیر پاسخ میدهد:
- نقاط قوت: ویژگیهای کسب و کار یا پروژه که به آن نسبت به بقیه برتری میدهد.
- نقاط ضعف: ویژگیهای کسب و کار که کسب و کار یا پروژه را در وضع نامساعدی نسبت به رقیبان یا پروژههای دیگر قرار میدهد.
- فرصتها: عناصر موجود در محیط که کسب و کار یا پروژه میتواند آنها را به نفع خود بکار بگیرد.
- تهدیدات: عناصر موجود در محیط که میتوانند باعث مشکلاتی برای کسب و کار یا پروژه شوند.
استفاده: تجزیه و تحلیل SWOT در درک کردن موقعیت سازمان مفید است و به توصیه دادن قابیلتهای مورد نیاز سازمان جهت ایجاد یا امکنپذیری هر نوع ابتکار بر اساس نتایج تجزیه و تحلیلها کمک میکند.
۲. تجزیه و تحلیلهای MOST
تجزیه و تحلیل MOST یک چارچوب ساده و بسیار قدرتمند است که توسط تحلیلگران کسب و کار برای تجزیه و تحلیل و برنامهریزی جزئیات کارهای انجام شده توسط سازمان و نوآوری-هایی استفاده میشود که سازمان باید برای کمک به حفظ توازن استراتژیک خود، به دنبال انجام آنها باشد. همچنین میتوان از آن برای ارائه اهداف و قابلیتهای جدید به سازمان استفاده شود.
تجزیه و تحلیل M.O.S.T یک متد بسیار ساختار یافته برای فراهم کردن مقاصد برای اعضای تیم در هر سطح از سازمان است. با کار کردن از بالا به پایین، تضمین میکند که شما تمرکز خود را بر روی اهدافی نگه دارید که بیشترین اهمیت را برای سازمان شما دارند.
تجزیه و تحلیل MOST متشکل از ۴ عنصر است:
ماموریت: ماموریت، دلیل سطح بالا و کلی برای حضور داشتن در دنیای کسب و کار است و نتایجی را تعریف میکند که سازمان میخواهد به آنها دست بیابد. هر چه کسب و کار در هنگام تعریف ماموریت جزئیات بیشتر و دقیقتری ارائه دهد، کسب و کار در آینده به موفقیتهای بیشتری دست خواهد یافت.
مقاصد (اهداف): مقاصد یک قدم پایینتر از ماموریت قرار دارند. به این مقاصد به عنوان مجموعهای از اهداف منحصر به فرد نگاه کنید که با هم به دستیابی به مامورت کلی کمک میکنند. دقیقاً مانند ماموریت، مقاصد باید در حدی دقیق و جزئی باشند که به تصمیمگیری و برنامهریزی برای آینده کمک کنند. با تعیین شدن ماموریت، توسعه یک لیست از مقصد باید کار نسبتاً آسانی باشد. مقاصد باید مشخص، قابل اندازهگیری، قابل دستیابی، واقعگرایانه و به موقع باشند (S.M.A.R.T). در غیر اینصورت، خزش هدف [۱]یه وجود میآید (فراتر رفتن پروژه یا کسب و کار از اهداف اصلی خود) و مقاصد درهم شده و پیادهسازی آنها سخت میشود.
استراتژی: اینها مواردی هستند که سازمان یا کسب و کار برای دستیابی به مقاصدشان انجام میدهند. چه کارهایی برای برآوردن مقاصد و پس از آن ماموریت، انجام شوند؟ استراتژیها راهی برای مرور و گروهبندی سریع تاکتیکهای پیادهسازی شده در سطح اولیه فراهم میکنند، تا به عنوان متدهایی برای دستیابی به مقاصد منطقی به نظر بیایند.
تاکتیکها: تاکتیکها در واقع متدهایی هستند که برای انجام دادن استراتژیها استفاده می شوند. آنها باید فرآیندهایی ساده و نسبتاً گسسته باشند که درک کردن آنها آسان بوده و توسط افرادی پیش برده شوند که حتی بررسی اجمالی سطح بالایی از تحلیل M.O.S.T ندارند.
استفاده: تجزیه و تحلیل MOST برای این استفاده میشود که تضمین کند که BA راهکارهایی را پیشنهاد میدهد که سازمان برای برآورده کردن مقاصد و ماموریت خود به آنها نیاز دارد. همچنین برای ترازبندی استفاده میشود.
۳. تجزیه و تحلیل PESTLE
با آگاهی از تاثیری که محیط بر روی سازمان دارد، تحلیلگر با یک عامل بسیار مهم در هر تحلیل کسب و کاری درگیر است. تجزیه و تحلیل PESTLE که با نام تحلیل PEST نیز شناخته میشود، ابزاری است که برای شناسایی و تجزیه و تحلیل محرکان کلیدی تغییر در محیط استراتژیک یا کسب و کار استفاده میشود. در این تحلیل به محرکها و عاملها و تاثیرات آنها بر روی تصمیمات و نوع پیشنهادات ارائه شده توسط تحلیلگر داده به سازمان میگذارد، نگاهی گذرا میکند.
سیاسی: شناسایی اتفاقات و شناخت چگونگی تاثیر اتفاقات و عوامل سیاسی در محیطهایی که سازمان در آنها عمل میکند.
اقتصادی: شناسایی اتفاقات و شناخت چگونگی تاثیر اتفاقات و عوامل اقتصادی در محیطهایی که سازمان در آنها عمل میکند.
اجتماعی (یا اجتماعی-فرهنگی): کدام جنبههای فرهنگی مهمتر از بقیه هستند که ما باید به آنها توجه کنیم؟
تکنولوژی (تکنولوژیکی): گرایشات عمومی و نوآوریهای در حوزه تکنولوژی چه مواردی هستند. جهت پیشروی تکنولوژی چگونه است و این مسیر چه تاثیراتی بر روی سازمان یا کسب و کار ما خواهد گذاشت؟
قانونی: قوانین و مقرراتی که به صورت مستقیم بر روی صنعت یا محیط ما تاثیر میگذارد کدام هستند و چه تاثیری بر کسب و کار ما دارند؟
موارد کاربرد: تجزیه و تحلیل PESTLE برای درک عوامل و محرکهای محیط عملیاتی سازمان و نحوهی تاثیر گذاری آنها بر روی عملکرد سازمان است.
۴. تبادل اندیشه و افکار
تبادل اندیشه تکنیک خلاقیت در گروه است که به طور گسترده توسط تحلیلگران کسب و کار برای ایجاد ایدهها، شناسایی ریشه مشکلات و حل مشکلات پیچیدهی کسب و کار استفاده میشود. اکثر روشهای دیگر مانند نگاشت ذهن، تجزیه و تحلیل علل ریشهای، SWOT، و PESTLE از تبادل اندیشه و تکنیکهای زیرمجموعه آن استفاده میکنند.
به نظر خود من این تکنیک در ایجاد ایدههای متنوع بسیار مفید است.ba
استفاده: این مورد در حل مشکلات، پیدا کردن حقایق و ساخت ایدهها استفاده میشود.
۵. نگاشت ذهنی[۲]
بهتر است اطمینان حاصل کنید که تمامی ابعاد در یک تجزیه و تحلیل ارائه شده اند. قطعاً میخواهید تصدیق کنید که شما اجزا و عناصر مختلف و متنوع را تحت تجزیه و تحلیل در نظر گرفتهاید، نمیخواهید هیچ چیز را از قلم بیاندازید؟ پس به تکنیک نگاشت ذهنی نیاز دارید.
عملکرد تجزیه و تحلیل کسب و کار در طی سالیان به طور عمدهای توسط این تکنیک ارتقاء یافته است، ولی به نظر خود من این تکنیک در طی تعاملات تجزیه و تحلیل کسب و کار بسیار میباشد.
به نظر شما چه تکنیکهایی در تعاملات تجزیه و تحلیل کسب و کاری مفید هستند؟
با حضور در دوره آموزشی جامع تحلیل کسب و کار میتوانید به تمامی این تکنیک ها مسلط شوید.
روی تصویر زیر کلیک کنید