الزامات در تحلیل کسب و کار چیست؟

الزامات در تحلیل کسب و کار

وقتی در تحلیل کسب و کار از شناخت و مدیریت الزامات صحبت می کنیم، دقیقا منظور چیست؟! الزامات در تحلیل کسب و کار چیست؟

برای پاسخ به این سوال (الزامات در تحلیل کسب و کار چیست؟) ابتدا باید تعریف الزامات و سپس انواع آن را بدانیم. الزامات در حقیقت تبدیل نیاز ذینفعان به یک قابلیت کاربردی برای دستیبابی به اهداف است. درواقع الزامات شروطی هستند که برای رفع نیاز الزامی هستند. بنابراین نیاز سطحی بالاتری دارد و هدف و چرایی انجام کار است.

  • نیاز: به یک شغل جدید نیاز دارم  
  • الزامات: باید دانش و مهارت خود را افزایش دهید. باید رزومه مناسبی تهیه کنید. باید تکنیک های مصاحبه را بدانید.                      

الزامات روی درک ارزش های کسب و کار تمرکز می کنند که با اجرای آن الزامات ارزش برای کسب و کار ایجاد خواهند شد. الزامات از سه منبع می آیند:

  • نیازها (وجودشان الزامی است)
  • خواسته ها (باید باشند)
  • انتظارات (اگر باشند بهتراست)

نیازها، خواسته ها و انتظارات به صورت کیفی بیان می شوند ولی الزامات به صورت کمی و کاربردی هستند.

براساس تعریف استاندارد BABOK الزامات به صورت دسته بندی شده اند:

الزامات کسب و کار:

بیان اهداف و نتیجه اصلی که ما از تغییر در کسب و کار، حل یک مشکل و بهره مندی از یک فرصت نیاز داریم. در حقیقت کلیدی ترین نوع نیازمندی که باید مدام رصد شود تا اطمینان پیدا کنیم که مطابق آن نیازمندی در حال حرکت هستیم.

الزامات ذینفعان:

به نوعی ترجمه و تشریح نیازهای ذینفعان به منظور دستیابی به الزامات کسب و کار است. به دلیل تاثیرات اساسی ذینفعان نادیده گرفتن الزامات ذینفعان منجر به لطمات سنگینی خواهد شد و شناسایی الزامات ذینفعان مانند پلی میان الزامات کسب و کار و راحل ها عمل خواهد کرد. البته به سادگی و تنها از طریق مصاحبه نمی توان الزامات آنها را شناسایی نمود زیرا بعضی از ذینفعان نمی دانند دقیقاً چه می خواهند یا نمی توانند خواسته خود را بیان کنند یا نظراتشان را تغییر می دهند. به همین دلیل یکی از نقش های اصلی تحلیلگران کسب و کار استخراج الزامات است.ba

استیو جابز می گوید: شغل مشتری این نیست که بداند چه نیازی دارد.

الزامات راه حل ها:

تشریح قابلیت و کیفیت راه حل های موجود برای دستیابی به الزامات ذینفعان است. اینگونه الزامات سطحی از جزئیات برای توسعه و پیاده سازی راه حل ها ایجاد می کند.

الزامات راه حل ها به دو نوع تقسیم می شوند:

  1. الزامات عملکردی: مشخصه هایی از یک راه حل که باید الزاماً وجود داشته باشد و در صورت نبود آنها راه حل ناقص است.
  2. الزامات غیر عملکردی: ارتباط مستقیمی با الزامات عملکردی راه حل شما ندارد و اگر وجود نداشته باشد راه حل قابل اجرا است ولی کیفیت آن پایین بوده و ممکن است بعد از یک مدتی نیاز به تغییر ایجاد شود.

الزامات موقتی:

الزامات موقتی که برای گذار از وضعیت فعلی به وضعیت مطلوب نیاز داریم. اینگونه الزامات با سایر الزامات متفاوت هستند و ماهیت اینگونه الزامات موقتی است. مانند برگزاری آموزش یا استفاده از مشاور.


همچنین ویدیو زیر را مشاهده کنید

الزامات تحلیل کسب و کار

مقالات

استاندارد BABOKالزامات در تحلیل کسب و کارالزامات کسب و کارتحلیل کسب و کار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *