دیدگاه BPM در تحلیل کسب و کار- بخش دوم

تحلیل کسب و کار

در مطلب قبل گفتیم در کتاب BABOK پنج دیدگاه در مورد تحلیل کسب و کار ارائه شده است که عبارتند از:

  • چابک
  • هوش تجاری
  • فناوری اطلاعات
  • معماری کسب و کار
  • مدیریت فرایند

همچنین توضیحاتی در مورد محدوده تغییر دیدگاه BPM در تحلیل کسب و کار، وسعت تغییر در دیدگاه مدیریت فرایند و ارزش و راهکار ارائه شده از طریق دیدگاه مدیریت فرایند توضیحاتی ارائه کردیم.

در این مطلب در مورد فرضیات اصلی حوزه مدیریت فرآیندهای کسب و کار، محدوده تحلیل کسب و کار، اهداف تغییر و جایگاه تحلیلگر کسب و کار توضیحاتی ارائه خواهیم کرد. 

 

فرضیات اصلی

لیست زیر شامل مجموعه­ای از فرضیات اصلی حوزه مدیریت فرآیندهای کسب و کار است:

  • فرآیندها معمولاً بوسیله سیستمهای تکنولوژی اطلاعات پشتیبانی می­شوند، اما توسعه آن سیستم­ها بوسیله اکثر روش­های مدیریت فرآیندهای کسب و کار پوشش داده نمی­شود. ممکن است تحلیلگران کسب و کار بر مبنای سیستم­های تکنولوژی اطلاعات موجود، الزامات کسب و کار اضافی پیشنهاد نمایند.
  • طرح­های مبتکرانه مدیریت فرآیندهای کسب و کار از حمایت مدیریت ارشد سازمان برخوردار هستند. ممکن است تحلیلگر کسب و کار در پیشنهاد الزامات اضافی کسب و کار بر مبنای استراتژی­های سازمان مشارکت داشته باشد.
  • سیستم­های مدیریت فرآیندهای کسب و کار نیازمند یکپارچگی کامل با استراتژی سازمان هستند اما بیشتر روش­ها شامل توسعه استراتژی نیستند و این موضوع خارج از محدوده این حوزه است.
  • طرح­های مبتکرانه مدیریت فرآیندهای کسب و کار کل سازمان را در بر می­گیرند.

 

محدوده تحلیل کسب و کار

حامی تغییر

طرح­های مبتکرانه مدیریت فرآیندهای کسب و کار که تمامی گستره سازمان را در بر می­گیرند، معمولا بوسیله مدیران ارشد سازمان و با تمرکز بر ارزش و خروجی­ها آغاز می­شوند و سپس به فرآیندهای کسب و کار که بیش از همه از اهداف استراتژیک سازمان پشتیبانی می­کنند متصل می­شوند.

 

اهداف تغییر

اهداف احتمالی اولیه اعمال تغییر از طریق اجرای یک طرح مبتکرانه مدیریت فرآیندهای کسب و کار شامل موارد زیر است:

  • افزایش رضایت مشتری
  • برآورده ساختن الزامات قانونی
  • برآورده ساختن نیازهای صاحب فرآیند
  • افزایش مشارکت در اجرای فرآیندها
  • ارتقاء قابلیت­ها و بهره­وری تیم اجرایی

 

جایگاه تحلیلگر کسب و کار

تحلیلگران کسب و کار فعال درون حوزه مدیریت فرآیندهای کسب و کار ممکن است نقش­های زیر را بر عهده داشته باشند:

  • معمار فرآیند
  • طراح/تحلیلگر فرآیند
  • مدل کننده فرآیند

مدیریت فرایند در تحلیل کسب و کار

 

خروجی­های تحلیل کسب و کار

خروجی­های تحلیلگران کسب و کار فعال در حوزه مدیریت فرآیندهای کسب و کار شامل موارد زیر است:

  • مدل­های فرآیند کسب و کار
  • قواعد کسب و کار
  • اندازه گیری عملکرد کسب و کار
  • تصمیمات کسب و کار
  • ارزیابی عملکرد کسب و کار

 

شایستگی­های مورد نیاز

تحلیلگران کسب و کار فعال درون حوزه مدیریت فرآیندهای کسب و کار باید با چالش­های وضعیت موجود مواجه شوند، جهت یافتن دلائل ریشه­ای یک مسئله تلاش و کوشش کنند، ارزیابی کنند که چرا کارها به یک روش مشخص انجام می­شوند و خبرگان حوزه مورد نظر را تشویق کنند که ایده ­ها و رویکردهای جدیدی را برای افزایش کارآیی و اثربخشی فرآیندها مورد توجه قرار دهند.

به دلیل اثرات تغییر فرآیندها بر عادت­ های کاری افراد، در زمان اجرای طرح مبتکرانه مدیریت فرآیندهای کسب و کار، بهره مندی از مهارت­های ارتباطی بسیار ارزشمند است. تحلیلگران کسب و کار بطور مکرر با افرادی که دارای دیدگاه­های متفاوتی هستند مذاکره نموده و بین آنها میانجگری می­کنند و تعارضات بین گروه­ های مختلف سازمان را منعکس نموده و به حل و فصل آنها کمک خواهند نمود. تحلیلگر کسب و کار بعنوان یک واسطه بی طرف نقش تسهیل گری اجرای تغییر را به عهده خواهد داشت.

 

تأثیر بر حوزه های دیگر دانش

در این بخش چگونگی تطبیق فعالیت­های تحلیل کسب و کار مرتبط با مدیریت فرآیندهای کسب و کار با فعالیت­های تحلیل کسب و کار معرفی شده در راهنمای BABOK، توصیف می­شود. همچنین شرح داده می­شود که چگونه هر حوزه دانش بر اساس قواعد مدیریت فرآیندهای کسب و کار بکار گرفته شده و اصلاح می­شود.

 

برنامه­ ریزی و پایش تحلیل کسب و کار

با در نظر گرفتن این واقعیت که ممکن است در ابتدای طرح مبتکرانه میزان اطلاعات در دسترس برای برنامه ­ریزی کامل محدود بوده و کافی نباشد، تکامل تدریجی در برنامه­ ریزی طرح های مبتکرانه مدیریت فرآیندهای کسب و کار رایج است. این طرحها شامل فعالیت­های بهبود مستمر هستند و یک دلیل اصلی عدم موفقیت آنها، موجود نبودن برنامه ای مدون برای پایش مستمر اثر تغییر بر فرآیندها است. در طرح­های مبتکرانه مدیریت فرآیندهای کسب و کار، تمرکز اولیه تحلیل کسب و کار بر روی بررسی و بهبود فرآیند کسب و کار، پیش از توجه به تکنولوژی مورد استفاده برای پشتیبانی از فرآیند و هر تغییری است که ممکن است بر روی اپلیکیشن­های نرم­افزاری یا رویه­ های کاری مورد نیاز باشد.

تکنیک­های ارائه شده در راهنمای BABOK

  • برآورد
  • مرورها
  • مدلسازی فرآیند
  • کارگاه ­های آموزشی

 

استخراج و همکاری

جهت موفقیت طرح مبتکرانه مدیریت فرآیندهای کسب و کار، محدوده طرح و محدوده فرآیندهای تحت تأثیر باید مشخص شده و درک گردد.

مدلسازی فرآیند و تحلیل ذینفعان عموما طی فاز استخراج الزامات طرح مبتکرانه مدیریت فرآیندهای کسب و کار بکار گرفته می­شوند. تغییرات فرآیندی می­تواند اثرات مهمی در سرتاسر سازمان بر جا گذارد، بنابراین مدیریت ذینفعان و انتظارات آنها دارای اهمیت حیاتی است.

تکنیک­های ارائه شده در راهنمای BABOK

  • طوفان ذهنی
  • مرورها
  • تحلیل ریشه اصلی
  • تحلیل مستندات
  • مدلسازی محدوده
  • گروه­های تمرکز
  • تحلیل فصول مشترک
  • مصاحبه ها
  • سنجه­ ها و شاخص­ های کلیدی عملکرد
  • تحقیق میدانی و پرسشنامه
  • مشاهده
  • مدلسازی فرآیند
  • کارگاه­ های آموزشی
  • نمونه سازی

 

مدیریت چرخه عمر الزامات

مدیریت فرآیندهای کسب و کار شامل مجموعه ای از رویکردها است که بر روی روش­هایی برای ارائه ارزش در نواحی چندگانه کارکردی از طریق یک لنز فرآیند-محور متمرکز هستند. اثر فعالیت­های مرتبط با مدیریت فرآیندهای کسب و کار بر روی چرخه عمر الزامات دارای اهمیت است، زیرا می­تواند محرک شناسایی و تعریف الزاماتی مرتبط با طراحی، کدگذاری، اجرا و فعالیت­های پس از اجرای تغییر باشد. تحلیلگر کسب و کار مسئول حفظ این ارتباط و اطمینان از اثر بخش بودن آن در بین ذینفعان و صاحبان فرآیند است که تصمیم­ گیرندگان نهایی در مورد فرآیندها، تغییرات، و راهکارهای پشتیبان هستند.

مستندات فرآیندهای کسب و کار در دسترس تمامی ذینفعان خواهد بود تا در عملیات روزانه کسب و کار مورد استفاده قرار گیرد. در صورتیکه فرآیند بوسیله سیستم مدیریت فرآیندهای کسب و کار مکانیزه شده باشد، ممکن است نمایش فرآیند بطور مستقیم امکانپذیر باشد.

تکنیک­های ارائه شده در راهنمای BABOK

  • معیار ارزیابی و پذیرش
  • مدیریت بکلاگ
  • اولویت بندی
  • طوفان ذهنی
  • تحلیل فرآیند
  • مدلسازی فرآیند
  • نمونه سازی
  • مدلسازی محدوده
  • تحلیل قواعد کسب و کار
  • کارگاه­ های آموزشی
  • تحلیل الزامات غیر کارکردی

 

تحلیل استراتژی

در یک بستر مدیریت فرآیندهای کسب و کار، تحلیل استراتژی شامل درک نقشی است که فرآیند در یک زنجیره ارزش سازمان ایفا می­کند. حداقل، فرآیندهایی که در تعامل با فرآیندهای تحت تأثیر طرح مبتکرانه هستند، باید مورد توجه قرار گیرند.

تکنیک­های ارائه شده در راهنمای BABOK

  • تحلیل مستندات
  • درس آموخته­ ها
  • تحلیل فرآیند
  • مدلسازی فرآیند
  • مصاحبه ها
  • تجزیه کارکردی

 

تحلیل الزامات و تعریف طرح

تحلیل الزامات و تعریف طرح بر روی تعیین مدل فرآیندی آتی تمرکز دارند. معماری الزامات احتمالاً شامل مدل فرآیند، قواعد و تصمیمات مرتبط با کسب و کار، الزامات اطلاعاتی و ساختار سازمان است. گزینه­ های راهکار معمولاً شامل تغییرات تکنولوژی اطلاعات است که برای پشتیبانی از فرآیند، برون­ سپاری جنبه های مختلف آن، و تغییرات مشابه مورد نیاز هستند.

تکنیک­های ارائه شده در راهنمای BABOK

  • بهینه­ کاوی و تحلیل بازار
  • اولویت بندی
  • نمونه سازی
  • تحلیل قواعد کسب و کار
  • مدلسازی تصمیم
  • مدلسازی محدوده
  • برآورد
  • کارگاه­ های آموزشی
  • سنجه ­ها و شاخص­های کلیدی عملکرد
  • تجزیه کارکردی

دیگر تکنیک­های تحلیل کسب و کار

  • شبیه­ سازی فرآیند

 

 

ارزیابی راهکار

معمولاً ارزیابی راهکار بطور مکرر طی اجرای طرح مبتکرانه مدیریت فرآیندهای کسب و کار به منظور ارزیابی عملکرد فرآیند کسب و کار انجام می­شود. همزمان با ارزیابی فرآیندها برای سناریوهای مختلف، آنها می­توانند اصلاح شده و نتایج حاصل پایش شوند. کارهای ارزیابی راهکار بینشی برای درک اثر بهبود فرآیند و ارزش ایجاد شده بوسیله تغییر فرآیند کسب و کار فراهم می­کنند.

کار تحلیل عملکرد راهکار برای درک تفاوتهای بین ارزش بالقوه و ارزش آزاد شده واقعی انجام می­شود.

 

تکنیک­های ارائه شده در راهنمای BABOK

  • معیار ارزیابی و پذیرش
  • سنجه­ ها و شاخص­های کلیدی عملکرد
  • کارت امتیازی متوازن
  • بهینه­ کاوی و تحلیل بازار
  • مشاهده
  • مدلسازی سازمان
  • مدلسازی فرآیند
  • طوفان ذهنی
  • مرورها
  • تحلیل قابلیت­های کسب و کار
  • تحلیل مستندات
  • برآورد
  • تحلیل ریشه اصلی
  • تحقیق میدانی و پرسشنامه
  • مصاحبه­ ها
  • تحلیل SWOT

 

دیگر تکنیک­های تحلیل کسب و کار

  • شبیه­ سازی فرآیند
  • تحلیل جریان ارزش

 

 

مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *