دیدگاه مدیریت فرایند (BPM) در تحلیل کسب و کار

تحلیل کسب و کار

در کتاب BABOK پنج دیدگاه در مورد تحلیل کسب و کار ارائه شده است که عبارتند از:

  • چابک
  • هوش تجاری
  • فناوری اطلاعات
  • معماری کسب و کار
  • مدیریت فرایند

در واقع دیدگاه ­ها انواع ابتکاراتی هستند که تحلیلگر کسب و کار بر اساس آنها اقدام به ارائه راه­ حل می­ نماید.

در این نوشته در نظر داریم در مورد دیدگاه پنجم یعنی مدیریت فرایند کسب و کار (BPM) توضیحاتی ارائه کنیم.

دیدگاه مدیریت فرآیندهای کسب و کار ویژگی­ های منحصر بفرد تحلیل کسب و کار در زمان فعالیت در زمینه توسعه یا بهبود فرآیندهای کسب و کار را پر رنگ می­کند.

مدیریت فرآیندهای کسب و کار (BPM) یک حوزه مدیریتی است و شامل مجموعه ­ای از تکنیک­های توانمندسازی است که:

  • بر روی چگونگی اجرای فعالیت­ها توسط سازمان در راستای خلق ارزش برای مشتریان و ذینفعان در سرتاسر نواحی کارکردی چندگانه تمرکز دارد.
  • به دنبال دستیابی به دیدگاهی در مورد ارزش است که تمامی سازمان را با یکدیگر همراستا و یکپارچه سازد.
  • سازمان را از طریق یک لنز فرآیند-محور مورد مشاهده قرار می­دهد.

 

محدوده تغییر دیدگاه BPM در تحلیل کسب و کار

تحلیلگران کسب و کار فعال در زمینه مدیریت فرآیندهای کسب و کار ممکن است یک فرآیند منفرد با گستره­ای محدود یا تمامی فرآیندهای درون سازمان را مورد توجه قرار دهند. تحلیلگران کسب و کار بطور مکرر بر روی چگونگی امکان تغییر فرآیندهای یک سازمان به منظور بهبود عملکرد آنها و برآورده ساختن اهداف سازمان تمرکز می­کنند.

مدیریت فرآیندهای کسب و کار بطور معمول شامل فعالیت­های زیر است:

  • طراحی
  • مدلسازی
  • اجرا و پایش
  • بهینه­ سازی

وسعت تغییر در دیدگاه مدیریت فرایند

هدف از مدیریت فرآیندهای کسب و کار اطمینان از بهبود خلق ارزش از طریق اجرای فرآیندهای سازمان است. یک طرح همه جانبه مدیریت فرآیندهای کسب و کار می­تواند تمامی سازمان را به یکدیگر متصل کند. یک طرح مبتکرانه منفرد می­تواند از طریق فراهم نمودن بینشی در مورد فرآیندهای سازمان، موجب افزایش میزان فرآیند-محور شدن آن شود. فرآیندهای یک سازمان مشخص می­کنند که در آن سازمان چه کارهایی و چگونه انجام می­شوند. بهره­مندی از یک آگاهی همه جانبه در مورد فرآیندهای یک سازمان به ذینفعان آن اجازه می­دهد که جهت برآورده ساختن نیازهای سازمان و مشتریان به هماهنگی و سازگاری لازم دست پیدا کنند.

عمق تغییر در دیگاه مدیریت فرایند

تحلیلگران کسب و کار از چارچوب­های مدیریت فرآیندهای کسب و کار برای تسهیل تحلیل و درک عمیق فرآیندهای سازمان استفاده می­کنند. چارچوب­های مدیریت فرآیندهای کسب و کار شامل مجموعه ­ای از توصیف فرآیندها برای یک سازمان عمومی، یک صنعت خاص، یک ناحیه تخصصی یا نوعی از جریان ارزش هستند. این چارچوب­ها سطوح معین فرآیندها را از طریق معماری فرآیندهای سازمان تعریف می­کنند.

ارزش و راهکار ارائه شده از طریق دیدگاه مدیریت فرایند

هدف از مدیریت فرآیندهای کسب وکار، بهبود عملکرد عملیاتی و کاهش هزینه­ ها و ریسک­ها است. تحلیلگران کسب و کار بطور مکرر و پیوسته شفافیت فرآیندها و عملیات را بعنوان هسته محوری ارزش حاصل از فعالیت­های مدیریت فرآیندهای کسب و کار مورد توجه قرار می­دهند. وضوح فرآیندها و عملیات، تصویری شفاف در مورد نتایج حاصل از اجرای فعالیت­های تعریف شده در اختیار تصمیم­ گیران قرار می­دهد. تلاش­های تحلیلگران با شناسایی نیازهای مشتریان کسب و کار آغاز می­شود. نیازها عموما بعنوان محرک­های مدیریت فرآیندهای کسب و کار مورد ارجاع قرار می­گیرند. نمونه­ هایی از محرک­های مدیریت فرآیندهای کسب وکار عبارتند از:

  • طرح­های مبتکرانه کاهش هزینه
  • افزایش کیفیت
  • افزایش بهره ­وری
  • ظهور رقبا
  • مدیریت ریسک
  • اتوماسیون فرآیندها
  • بکارگیری سیستم مرکزی
  • نوآوری و رشد
  • توجیه ادغامها
  • طرح­های استانداردسازی
  • افزایش چابکی
  • افزایش سرعت فرآیندها

رویکرد ارائه در دیدگاه مدیریت فرایند

رویکرد ارائه برای طرح­های مبتکرانه مدیریت فرآیندهای کسب و کار در سرتاسر سازمان شامل طیفی است که یک سر آن مجموعه­ای از روش­های تاکتیکی با تمرکز بر بهبود فرآیندهای منفرد و سر دیگر آن مدیریت تمامی فرآیندهای درون سازمان است. هدف اصلی از دگرگونی فرآیند، کمک به شناسایی، اولویت­ بندی و بهینه­ سازی فرآیندهای کسب و کار برای خلق و ارائه ارزش به ذینفعان است.

مکانیزم ­های مختلفی وجود دارد که می­توان از آنها برای مدیریت فرآیندهای کسب و کار استفاده نمود:

  • مهندسی مجدد فرآیندهای کسب و کار
  • روش­های تغییر تدریجی و تکاملی
  • کشف جایگزین
  • بهینه کاوی فرآیند
  • اپلیکیشن­های سیستم مدیریت فرآیندهای کسب و کار (نرم افزارهای BPMS)

ادامه دارد…

مقالات

BPM در تحلیل کسب و کارتحلیل کسب و کار چیست؟تحلیلگر کسب و کارفرایندکتاب تحلیل کسب و کارکسب و کارمدیریت فرآیندهای کسب و کار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *