در کتاب BABOK پنج دیدگاه در مورد تحلیل کسب و کار ارائه شده است که عبارتند از:
- چابک
- هوش تجاری
- فناوری اطلاعات
- معماری کسب و کار
- مدیریت فرایند
در واقع دیدگاه ها انواع ابتکاراتی هستند که تحلیلگر کسب و کار بر اساس آنها اقدام به ارائه راه حل می نماید.
در این نوشته در نظر داریم در مورد دیدگاه پنجم یعنی مدیریت فرایند کسب و کار (BPM) توضیحاتی ارائه کنیم.
دیدگاه مدیریت فرآیندهای کسب و کار ویژگی های منحصر بفرد تحلیل کسب و کار در زمان فعالیت در زمینه توسعه یا بهبود فرآیندهای کسب و کار را پر رنگ میکند.
مدیریت فرآیندهای کسب و کار (BPM) یک حوزه مدیریتی است و شامل مجموعه ای از تکنیکهای توانمندسازی است که:
- بر روی چگونگی اجرای فعالیتها توسط سازمان در راستای خلق ارزش برای مشتریان و ذینفعان در سرتاسر نواحی کارکردی چندگانه تمرکز دارد.
- به دنبال دستیابی به دیدگاهی در مورد ارزش است که تمامی سازمان را با یکدیگر همراستا و یکپارچه سازد.
- سازمان را از طریق یک لنز فرآیند-محور مورد مشاهده قرار میدهد.
محدوده تغییر دیدگاه BPM در تحلیل کسب و کار
تحلیلگران کسب و کار فعال در زمینه مدیریت فرآیندهای کسب و کار ممکن است یک فرآیند منفرد با گسترهای محدود یا تمامی فرآیندهای درون سازمان را مورد توجه قرار دهند. تحلیلگران کسب و کار بطور مکرر بر روی چگونگی امکان تغییر فرآیندهای یک سازمان به منظور بهبود عملکرد آنها و برآورده ساختن اهداف سازمان تمرکز میکنند.
مدیریت فرآیندهای کسب و کار بطور معمول شامل فعالیتهای زیر است:
- طراحی
- مدلسازی
- اجرا و پایش
- بهینه سازی
وسعت تغییر در دیدگاه مدیریت فرایند
هدف از مدیریت فرآیندهای کسب و کار اطمینان از بهبود خلق ارزش از طریق اجرای فرآیندهای سازمان است. یک طرح همه جانبه مدیریت فرآیندهای کسب و کار میتواند تمامی سازمان را به یکدیگر متصل کند. یک طرح مبتکرانه منفرد میتواند از طریق فراهم نمودن بینشی در مورد فرآیندهای سازمان، موجب افزایش میزان فرآیند-محور شدن آن شود. فرآیندهای یک سازمان مشخص میکنند که در آن سازمان چه کارهایی و چگونه انجام میشوند. بهرهمندی از یک آگاهی همه جانبه در مورد فرآیندهای یک سازمان به ذینفعان آن اجازه میدهد که جهت برآورده ساختن نیازهای سازمان و مشتریان به هماهنگی و سازگاری لازم دست پیدا کنند.
عمق تغییر در دیگاه مدیریت فرایند
تحلیلگران کسب و کار از چارچوبهای مدیریت فرآیندهای کسب و کار برای تسهیل تحلیل و درک عمیق فرآیندهای سازمان استفاده میکنند. چارچوبهای مدیریت فرآیندهای کسب و کار شامل مجموعه ای از توصیف فرآیندها برای یک سازمان عمومی، یک صنعت خاص، یک ناحیه تخصصی یا نوعی از جریان ارزش هستند. این چارچوبها سطوح معین فرآیندها را از طریق معماری فرآیندهای سازمان تعریف میکنند.
ارزش و راهکار ارائه شده از طریق دیدگاه مدیریت فرایند
هدف از مدیریت فرآیندهای کسب وکار، بهبود عملکرد عملیاتی و کاهش هزینه ها و ریسکها است. تحلیلگران کسب و کار بطور مکرر و پیوسته شفافیت فرآیندها و عملیات را بعنوان هسته محوری ارزش حاصل از فعالیتهای مدیریت فرآیندهای کسب و کار مورد توجه قرار میدهند. وضوح فرآیندها و عملیات، تصویری شفاف در مورد نتایج حاصل از اجرای فعالیتهای تعریف شده در اختیار تصمیم گیران قرار میدهد. تلاشهای تحلیلگران با شناسایی نیازهای مشتریان کسب و کار آغاز میشود. نیازها عموما بعنوان محرکهای مدیریت فرآیندهای کسب و کار مورد ارجاع قرار میگیرند. نمونه هایی از محرکهای مدیریت فرآیندهای کسب وکار عبارتند از:
- طرحهای مبتکرانه کاهش هزینه
- افزایش کیفیت
- افزایش بهره وری
- ظهور رقبا
- مدیریت ریسک
- اتوماسیون فرآیندها
- بکارگیری سیستم مرکزی
- نوآوری و رشد
- توجیه ادغامها
- طرحهای استانداردسازی
- افزایش چابکی
- افزایش سرعت فرآیندها
رویکرد ارائه در دیدگاه مدیریت فرایند
رویکرد ارائه برای طرحهای مبتکرانه مدیریت فرآیندهای کسب و کار در سرتاسر سازمان شامل طیفی است که یک سر آن مجموعهای از روشهای تاکتیکی با تمرکز بر بهبود فرآیندهای منفرد و سر دیگر آن مدیریت تمامی فرآیندهای درون سازمان است. هدف اصلی از دگرگونی فرآیند، کمک به شناسایی، اولویت بندی و بهینه سازی فرآیندهای کسب و کار برای خلق و ارائه ارزش به ذینفعان است.
مکانیزم های مختلفی وجود دارد که میتوان از آنها برای مدیریت فرآیندهای کسب و کار استفاده نمود:
- مهندسی مجدد فرآیندهای کسب و کار
- روشهای تغییر تدریجی و تکاملی
- کشف جایگزین
- بهینه کاوی فرآیند
- اپلیکیشنهای سیستم مدیریت فرآیندهای کسب و کار (نرم افزارهای BPMS)
ادامه دارد…