حوزه دانشی ارزیابی راهکار در تحلیل کسب و کار

تحلیل کسب و کار چیست

بخش هایی از حوزه دانشی ارزیابی راهکار در تحلیل کسب و کار که در فصل هشتم کتاب BABOK به آن پرداخته شده است را در این مطلب می توانید مطالعه کنید.

حوزه دانش ارزیابی راهکار، فعالیت­هایی را توصیف می­کند که تحلیلگران کسب وکار برای ارزیابی عملکرد راهکار (شامل ارزشی که بوسیله آن برای سازمان فراهم می­شود) و ارائه توصیه­ هایی جهت بر طرف کردن موانع یا محدودیت­هایی انجام می دهند که مانع بهره ­برداری کامل از ارزش خلق شده می­شوند.

با وجود اینکه ممکن است شباهت­هایی با فعالیت­های انجام شده در تحلیل استراتژی یا تعریف طرح و تحلیل الزامات وجود داشته باشد، یک تفاوت مهم بین حوزه دانش ارزیابی راهکار با دیگر حوزه­ های دانش، وجود یک راهکار واقعی و عملی در این حوزه دانش است. ممکن است راهکار مذکور محدوده تأثیرگذاری کمی داشته باشد، ولی راهکار یا اجزاء آن قبلا اجرا شده اند و به روش­های مختلفی در حال عملیاتی شدن هستند. فعالیت­هایی که از تلاش­های مرتبط با بهره­ برداری از منافع حاصل شده پشتیبانی می­کنند، ممکن است پیش از آغاز یک تغییر، همزمان با ارزیابی ارزش کنونی یا بعد از اجرای یک راهکار، اجرا شوند.

فعالیت­های حوزه دانشی ارزیابی راهکار در تحلیل کسب و کار می­توانند در مراحل مختلفی به شرح زیر توسعه یافته و بر روی اجزاء راهکار اجرا شوند:

  • ساختن نمونه اصلی یا ارائه استدلال­های مفهومی: نسخه­ای از راهکار اصلی که بصورت محدود نحوه خلق ارزش توسط آن را به نمایش می­گذارد.
  • نسخه­ های آزمایشی یا بتا: اجرای راهکار در یک محدوده کوچک جهت اطمینان از قابلیت آن برای رفع مشکلات و برآورده­سازی نیازها، پیش از بکارگیری کامل و همه جانبه آن.
  • نسخه های عملیاتی: نسخه کاملی از یک بخش یا تمامی راهکار که جهت دستیابی به اهداف کسب و کار، اجرای یک فرآیند، یا تحقق یک خروجی مطلوب مورد استفاده قرار می­گیرد.

ارزیابی راهکار کارهایی را شرح می دهد که ارزش واقعی ارائه شده را تحلیل می­کنند، محدودیت­هایی را که ممکن است مانع آزادسازی ارزش شوند را شناسایی می­کنند و جهت افزایش ارزش راهکار توصی ه­هایی ارائه می­دهند. این کارها ممکن است شامل ترکیبی از ارزیابی کسب و کار، آزمون­ها و آزمایش­ها باشند و می­توانند هم ارزیابی ذهنی و هم بررسی عینی ارزش را شامل شوند. عموماً ارزیابی راهکار به جای پرداختن به کل سازمان، بر روی بخشی از آن متمرکز خواهد شد.

شکل زیر طیفی را نشان می­دهد که نتایج انجام فعالیت­های تحلیل کسب و کار، از شناسایی و پیشنهاد ارزش بالقوه تا آزادسازی و جذب ارزش واقعی را شامل می­شود.

تحلیل کسب و کار

حوزه دانشی ارزیابی راهکار در تحلیل کسب و کار شامل کارهای زیر است:

  • اندازه گیری عملکرد راهکار: مناسب­ترین روش برای ارزیابی عملکرد یک راهکار را که شامل بررسی میزان همراستایی آن با اهداف و مقاصد سازمان می­شود، معرفی نموده و به وسیله آن عملکرد راهکار را ارزیابی می­کند.
  • تحلیل مقیاس­ های عملکرد: اطلاعات مرتبط با عملکرد یک راهکار را به منظور درک ارزشی که برای سازمان و ذینفعان خلق می­کند مورد ارزیابی قرار می­دهد و مشخص می­کند که آیا ارزش خلق شده برآورده کننده نیازهای کسب و کار است یا نه.
  • ارزیابی محدودیت­های راهکار: مسائل و چالش­های درون محدوده یک راهکار را که ممکن است مانع برآورده­سازی نیازهای کسب و کار توسط راهکار شوند، بررسی و ارزیابی می­کند.
  • ارزیابی محدودیت­های سازمان: مسائل و چالش­های خارج از محدوده یک راهکار را که ممکن است مانع بهره­برداری کامل سازمان از ارزشی شوند که بوسیله راهکار می­تواند فراهم شود، بررسی می­کند.
  • پیشنهاد اقداماتی جهت افزایش ارزش راهکار: اقداماتی را شناسایی و معرفی می­کند که سازمان می­تواند از آنها جهت افزایش ارزش خلق شده توسط یک راهکار استفاده کند.

این مطلب برگرفته از فصل هشتم کتاب راهنمای پیکره دانش تحلیل کسب و کار (ترجمه استاندارد BABOK) است که توسط آکادمی تحلیل کسب و کار ترجمه شده است.

جهت کسب اطلاعات بیشتر بر روی تصویر پایین کلیک کنید.

از اینجا میتوانید فهرست مطالب کتاب را مطالعه نمایید.

مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *