برخی از تاثیرات مثبت تحلیل کسب و کار بر عملکرد کسب و کارها


برخی از تاثیرات تحلیل کسب و کار بر عملکرد کسب و کارها

در این مطلب در نظر به طور مختصر بیان کنیم که تحلیل کسب و کار چگونه به موارد زیر کمک می‌کند.

  • توجه به نیازهای کسب و کار؛
  • مدیریت ریسک و کاهش دوباره کاری؛
  • به‌حداقل‌رساندن نقص‌های محصول، مرجوع کردن، دادخواست‌ها و کاهش اعتماد مصرف‌کننده و
  • جلب رضایت ذینفعان

توجه به نیازهای کسب و کار

سازمان‌ها اغلب وسوسه می‌شوند تا قبل از درک کامل شرایط راه حل ارائه دهند. تحلیل کسب و کار سازمان را قادر می‌سازد تا علل ریشه‌ای مشکلات را به جای بررسی علائم شناسایی و برطرف کند. تحلیل کسب و کار خوب به انجام ارزیابی نیازها و توصیه راه حل بر اساس مشخصات فضای مسئله از جمله درک معماری کسب و کار و سازمان وابسته است. تحلیل کسب و کار به شناسایی فرصت‌های جدید که برای رشد و شاید حتی بقاء سازمان ضروری هستند، کمک می‌کند. بهره‌برداری از فرصت‌ها برای تأمین مزیت رقابتی در بازار امری ضروری است. تحلیل کسب و کار به سازمان‌ها کمک می‌کند تا هنگام توجه به نیازهای کسب و کار ارزش کسب کنند.

مدیریت ریسک و کاهش دوباره‌کاری

آنچه که تحلیل کسب و کار خوب را تشکیل می‌دهد، به ریسک پذیری سازمان و سطح اعتماد لازم قبل از آنکه سازمان بتواند با طرح‌های خود به حرکت ادامه دهد، وابسته است. تصمیم‌گیری برای ادامه حرکت بدون انجام تحلیل کسب و کار کافی و پذیرش سطح بالاتری از عدم قطعیت، اغلب نتیجه دست کم گرفتن ارزش فعالیت‌های تحلیل کسب و کار است. اگرچه تحلیل کسب و کار به زمان و منابع قابل ملاحظه‌ای نیاز دارد اما غفلت از آن می‌تواند به درک نامناسب شرایط لازم، عدم برآورده شدن انتظارات ذینفعان و ناامیدی تیم پروژه و سایر ذینفعان کلیدی منجر شود. این مسائل می‌تواند به مقدار زیادی دوباره‌کاری و افزایش درخواست برای ایجاد تغییرات منجر شود. شاید غیر عادی به نظر برسد اما صرف زمان برای انجام تحلیل کسب و کار در واقع باعث صرفه‌جویی در وقت می‌شود، هزینه‌ها را کاهش می‌دهد و آسیب‌پذیری در برابر ریسک را در بلندمدت به حداقل می‌رساند.

کاهش اثرات خرابی محصول

هنگامی که زمان کافی به فعالیت‌های تحلیل کسب و کار اختصاص داده نمی‌شود، شکاف در شرایط لازم ایجاد خواهد شود. ایجاد شکاف و درک اشتباه شرایط لازم می‌تواند منجر به ایجاد نقص در محصول شود. نقص‌های محصول پوشش ‌داده ‌نشده در محدوده پروژه منجر به دوباره‌کاری می‌شود اما اگر این نقص‌ها در زمان ارائه محصول به مشتری پوشش داده نشوند، با نتایج بسیار بدتری مواجه می‌شویم. نقص‌های محصول در تولید ممکن است به مرجوع شدن محصول، ارائه دادخواست، کاهش اعتماد مصرف‌کننده یا برورز صدمات برای کاربران نهایی منجر شود.

رضایت‌مندی ذینفعان  

ایجاد محصولات برای تأمین نیازهای کسب و کار و ارائه به موقع آن محصولات و در عین حال به‌حداقل‌رساندن تهدیدات بالقوه برای سازمان منجر به افزایش رضایت‌مندی ذینفعان می‌شود. بررسی اینکه محصول نهایی چطور مورد قبول ذینفعان قرار می‌گیرد یا تمایل ذینفعان برای پرداخت هزینه در قبال راه حل چه قدر است، می‌تواند رضایت‌مندی واقعی ذینفعان را نشان دهد. استفاده از شیوه‌های خوب در خصوص تحلیل کسب و کار می‌تواند به پذیرش سریع محصول یا راه حل و استفاده کامل از آن منجر شود و سطح بالای رضایت‌مندی ذینفعان به دست آید.

این مطلب بخش هایی از ترجمه فصل اول استاندارد تحلیل کسب و کار موسسه PMI است. برای دانلود رایگان فصل اول این استاندارد بر روی تصویر پایین کلیک کنید.


تحلیل کسب و کار

مقالات

آکادمی تحلیل کسب و کارآکادمی کسب و کارکسب و کار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *