در فصل ۹ کتاب پیکره دانش تحلیل کسب و کار (ترجمه کتاب BABOK) شایستگیهای محوری در تحلیل کسب و کار مورد اشاره قرار گرفته است. در نوشته های قبلی بخش اول و دوم شایستگی های محوری در تحلیل کسب و کار بیان شد. در این نوشته سایر شایستگی های محوری ارائه خواهد شد.
مهارتهای تعامل
مهارتهای تعامل بیانگر قابلیت تحلیلگر کسب و کار برای ارتباط و همکاری با انواع مختلف افراد شامل مدیران اجرایی، حامیان، همکاران، اعضای تیم، توسعه دهندگان، سازندگان، متخصصین یادگیری، مصرف کنندگان نهایی، مشتریان و متخصص حوزههای مختلف است.
تحلیلگران کسب و کار بطور مشخص در موقعیتی قرار دارند که باید تسهیل کننده ارتباط ذینفعان، فراهمکننده امکان تصمیم گیری، تشویق کننده درک و فهم ارزش راهکار و ارتقاء دهنده حمایت ذینفعان از تغییرات پیشنهاد شده باشند.
شایستگیهای کلیدی مرتبط با مهارتهای تعامل عبارتند از:
- تسهیل کنندگی
- رهبری و تأثیرگذاری
- کار گروهی
- مذاکره و رفع تعارضات
- آموزگاری
ابزارها و تکنولوژی
تحلیلگران کسب و کار نرمافزارهای کاربردی مختلفی را جهت پشتیبانی از ارتباط و همکاری، مدلسازی مفاهیم، ردیابی موضوعات چالش برانگیز و افزایش بهره وری کلی مورد استفاده قرار خواهند داد.
اغلب مستندسازی الزامات با استفاده از ابزارهای پردازش کلمه توسعه مییابند، در حالیکه جهت اجرای فرآیند توسعه الزامات کسب و کار ممکن است نیاز به استفاده از ابزارهای شبیه سازی و نمونه سازی و همینطور ابزارهایی ویژه برای مدلسازی و ترسیم نمودارها باشد.
تکنولوژیهای مدیریت الزامات از جریان کار، صحه گذار یها، تعیین خطوط مبنا و کنترل تغییرات پشتیبانی میکنند. همچنین این تکنولوژیها میتوانند از قابلیت ردیابی بین الزامات پشتیبانی کنند و به تعیین اثرات تغییرات بر الزامات کمک کنند.
ممکن است جهت تعامل با ذینفعان و اعضای تیم نیاز باشد که از ابزارهای ارتباطی و نرم افزارهای ارائه به منظور به نمایش گذاشتن ایدهها و فراهم نمودن امکان بحث و گفتگو بین ذینفعان و اعضای تیم استفاده شود.
شایستگیهای محوری مرتبط با ابزارها و تکنولوژی عبارتند از:
- ابزارها و تکنولوژی بهره وری دفتر کار
- ابزارها و تکنولوژی تحلیل کسب و کار
- ابزارها و تکنولوژی ارتباطی