شایستگی های محوری در تحلیل کسب و کار-۳

BA چیست؟

در فصل ۹ کتاب پیکره دانش تحلیل کسب و کار (ترجمه کتاب BABOK) شایستگی­های محوری در تحلیل کسب و کار مورد اشاره قرار گرفته است. در نوشته های قبلی بخش اول و دوم شایستگی های محوری در تحلیل کسب و کار بیان شد. در این نوشته سایر شایستگی های محوری ارائه خواهد شد.

مهارت­های تعامل

مهارت­های تعامل بیانگر قابلیت تحلیلگر کسب و کار برای ارتباط و همکاری با انواع مختلف افراد شامل مدیران اجرایی، حامیان، همکاران، اعضای تیم، توسعه دهندگان، سازندگان، متخصصین یادگیری، مصرف کنندگان نهایی، مشتریان و متخصص حوزه­های مختلف است.

تحلیلگران کسب و کار بطور مشخص در موقعیتی قرار دارند که باید تسهیل کننده ارتباط ذینفعان، فراهم­کننده امکان تصمیم­ گیری، تشویق کننده درک و فهم ارزش راهکار و ارتقاء دهنده حمایت ذینفعان از تغییرات پیشنهاد شده باشند.

شایستگی­های کلیدی مرتبط با مهارت­های تعامل عبارتند از:

  • تسهیل ­کنندگی
  • رهبری و تأثیرگذاری
  • کار گروهی
  • مذاکره و رفع تعارضات
  • آموزگاری

ابزارها و تکنولوژی

تحلیلگران کسب و کار نرم­افزارهای کاربردی مختلفی را جهت پشتیبانی از ارتباط و همکاری، مدلسازی مفاهیم، ردیابی موضوعات چالش برانگیز و افزایش بهره وری کلی مورد استفاده قرار خواهند داد.

اغلب مستندسازی الزامات با استفاده از ابزارهای پردازش کلمه توسعه می­یابند، در حالیکه جهت اجرای فرآیند توسعه الزامات کسب و کار ممکن است نیاز به استفاده از ابزارهای شبیه ­سازی و نمونه­ سازی و همینطور ابزارهایی ویژه برای مدلسازی و ترسیم نمودارها باشد.

تکنولوژی­های مدیریت الزامات از جریان کار، صحه گذار ی­ها، تعیین خطوط مبنا و کنترل تغییرات پشتیبانی می­کنند. همچنین این تکنولوژی­ها می­توانند از قابلیت ردیابی بین الزامات پشتیبانی کنند و به تعیین اثرات تغییرات بر الزامات کمک کنند.

ممکن است جهت تعامل با ذینفعان و اعضای تیم نیاز باشد که از ابزارهای ارتباطی و نرم افزارهای ارائه به منظور به نمایش گذاشتن ایده­ها و فراهم نمودن امکان بحث و گفتگو بین ذینفعان و اعضای تیم استفاده شود.

شایستگی­های محوری مرتبط با ابزارها و تکنولوژی عبارتند از:

  • ابزارها و تکنولوژی بهره وری دفتر کار
  • ابزارها و تکنولوژی تحلیل کسب و کار
  • ابزارها و تکنولوژی ارتباطی

مقالات

آموزش تحلیل کسب و کارتحلیل کسب و کارتحلیل کسب و کار چیست؟شایستگی های تحلیل کسب و کارشایستگی های محوری در تحلیل کسب و کارکتاب BABOKکتاب پیکره دانش تحلیل کسب و کارکتاب تحلیل کب و کار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *