انواع دیدگاه‌ها در تحلیل کسب و کار

دیدگاه ها در تحلیل کسب و کار

در کتاب BABOK پنج دیدگاه در مورد تحلیل کسب و کار ارائه شده است. در واقع دیدگاه ­ها انواع ابتکاراتی هستند که تحلیلگر کسب و کار بر اساس آنها اقدام به ارائه راه­ حل می­ نماید.

دیدگاه­ ها درون فعالیت تحلیل کسب و کار برای ایجاد تمرکز برروی کارها و تکنیک­ های مختص بستر و زمینه طرح ابتکاری مورد نظر استفاده می­شوند. بیشتر طرح ­های مبتکرانه احتمالاً شامل یک یا چند دیدگاه هستند. دیدگاه ­های مورد توجه در راهنمای BABOK عبارتند از:

چنین ادعایی وجود ندارد که فقط این پنج دیدگاه در تحلیل کسب و کار قابل استفاده هستند. دیدگاه­ هایی که در راهنمای BABOK بررسی می­شوند، تعدادی از رایج­ترین دیدگاه ­های تحلیل کسب و کار در زمان نگارش محسوب می­شوند.

این دیدگاه ­ها به درک و تفسیر حوزه ­های دانش و فعالیت ­های معرفی شده در راهنمای BABOK کمک می­کنند.

هر دیدگاه یک ساختار کلی را دنبال می­کند که عبارتست از:

  • تغییر محدوده
  • محدوده تحلیل کسب و کار
  • متدولوژی ها، رویکردها و تکنیک ­ها
  • شایستگی­ های مرتبط
  • تأثیر بر روی حوزه دانش

در ادامه در مورد هر دیدگاه توضیحات مختصری ارائه خواهد شد.

مدیریت فرآیند کسب و کار

دیدگاه مدیریت فرآیندهای کسب و کار ویژگی­های منحصر بفرد تحلیل کسب و کار در زمان فعالیت در زمینه توسعه یا بهبود فرآیندهای کسب و کار را پر رنگ می­کند.

مدیریت فرآیندهای کسب و کار (BPM) یک حوزه مدیریتی است و شامل مجموعه ­ای از تکنیک­ های توانمندسازی است که:

  • بر روی چگونگی اجرای فعالیت­ ها توسط سازمان در راستای خلق ارزش برای مشتریان و ذینفعان در سرتاسر نواحی کارکردی چندگانه تمرکز دارد.
  • به دنبال دستیابی به دیدگاهی در مورد ارزش است که تمامی سازمان را با یکدیگر همراستا و یکپارچه سازد.
  • سازمان را از طریق یک لنز فرآیند-محور مورد مشاهده قرار می­دهد.

چابک

دیدگاه چابک ویژگی­های منحصر به فرد تحلیل کسب و کار را در زمانیکه در محیطی چابک بکار گرفته می­شوند مورد توجه ویژه قرار می­دهد.

دیدگاه چابک عبارتست از بهره­ مندی از ذهنیتی انعطاف­ پذیر که بصورت مجموعه­ ای از ارزش­ها و اصول نهادینه شده­اند. طرح­های چابک تغییرات پیوسته و مداوم را شامل می­شوند. تحلیلگران کسب و کاری که بر روی طرح ­های مبتکرانه مبتنی بر دیدگاه چابک کار می­کنند، بطور مستمر تلاش­ها و تاکتیک ­های خود را مورد بررسی مجدد قرار می­دهند تا از سازگاری و انطباق آنها با اهداف مورد نظر اطمینان حاصل کنند.

تحلیل کسب و کار چابک اطمینان حاصل می­کند که اطلاعات در سطح و زمان مناسب در اختیار تیم چابک قرار گیرد.

هوش تجاری

دیدگاه هوش تجاری ویژگی­های منحصر بفرد تحلیل کسب و کار را در زمانیکه در زمینه انتقال، یکپارچه سازی و ارتقاء داده­ ها بکار گرفته می­شود، مورد توجه ویژه قرار می­دهد.

تمرکز هوش تجاری بر روی تبدیل داده به اطلاعات ارزش آفرین است: از چه منبعی استفاده شود، چگونه یکپارچه­ سازی انجام شود و چگونه بعنوان بینشی تحلیلی برای پشتیبانی از اخذ تصمیمات کسب و کار ارتقاء یافته و ارائه شود.

تکنولوژی اطلاعات

دیدگاه تکنولوژی اطلاعات ویژگی­های تحلیل کسب و کار را در زمانی که از جنبه تأثیر تغییر بر سیستم­ها و تکنولوژی اطلاعات مورد توجه قرار می­گیرد، پر رنگ نموده و به آن می­پردازد.

در زمان فعالیت در حوزه تکنولوژی اطلاعات، تحلیلگران کسب و کار با طیف وسیعی از پیچیدگی و محدوده فعالیت­ها مواجه خواهند شد. طرح­های مبتکرانه می توانند به کوچکی رفع یک عیب جزئی یا به بزرگی مهندسی مجدد تمامی زیرساخت­ های تکنولوژی اطلاعات برای یک شرکت توسعه یافته باشند.

قابلیت بیان گویا و شفاف چشم انداز و نیازهای کسب و کار برای ذینفعان فنی، مهم­ترین عامل موفقیت تحلیلگر کسب و کار در حوزه تکنولوژی اطلاعات محسوب می­شود. تحلیگران کسب و کار به صورت پویا هم با ذینفعان کسب و کار و هم با تیم ­های توسعه همکاری خواهند نمود تا اطمینان یابند که نیازها به خوبی درک شده­ اند و با استراتژی سازمان همراستا هستند.

معماری کسب و کار

دیدگاه معماری کسب و کار ویژگی­ های منحصر بفرد تحلیل کسب و کار را در زمان فعالیت در زمینه معماری کسب و کار پر رنگ می­کند.

معماری کسب و کار به منظور نشان دادن چگونگی برآورده شدن دغدغه های استراتژیک ذینفعان و برای پشتیبانی از تلاش­ های مستمر مرتبط با رشد و توسعه سازمان، آن را مدل می­کند.

معماری کسب و کار اصول معین و زیربنایی معماری را دنبال می­کند:

  • محدوده: محدوده معماری کسب و کار، کل سازمان را شامل می­شود.
  • تفکیک دغدغه ­ها: معماری کسب و کار دغدغه های درون بستر خود را تفکیک می­کند.
  • سناریوهای مشتق شده: سؤال­های خیلی زیادی وجود دارند که یک کسب و کار تلاش می­کند از طریق پاسخگویی به آنها طرحی برای همراستایی فراهم کند.
  • پایه دانش: در حالیکه هدف اصلی معماری کسب و کار پاسخگویی به این پرسش­ ها است، هدف ثانویه اما مهم دیگر، جمع آوری و مستند سازی اجزاء مختلف معماری و ارتباط آنها در قالب پایه دانشی است که برای پاسخگویی به سؤالات آتی کسب و کار مورد استفاده قرار خواهند گرفت.

مطالب مرتبط:

فرایند خرید ترجمه کتاب پیکره دانش تحلیل کسب و کار(BABOK)

دانلود رایگان نسخه لاتین کتاب پیکره دانش تحلیل کسب و کار(BABOK)

دانلود رایگان نسخه لاتین کتاب راهنمای تحلیل کسب و کار موسسه PMI

مقالات

babokآکادمی BAآکادمی تحلیل کسب و کارآکادمی کسب و کارتحلیل کسب و کارتحلیلگر کسب و کارکتاب تحلیل کسب و کارکتاب راهنمای BABOKکسب و کارمدیریتمعماری کسب و کارهوش تجاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *