حوزه‌های دانش تحلیل کسب و کار


حوزه‌های دانش بیانگر حوزه‌های تخصصی موجود در فرآیند تحلیل کسب و کار است که چندین وظیفه را در بر می‌گیرند. در واقع انجام تحلیل کسب و کار از طریق همین حوزه های دانشی انجام خواهد شد.

در تحلیل کسب و کار شش حوزه دانش داریم که در ادامه در مورد هر یک توضیحات مختصری ارائه شده و درمطالب بعدی هر یک از حوزه­ها با تفصیل بیشتری تشریح می­گردند:

  • حوزه‌ی برنامه‌ریزی و پایش تحلیل کسب و کار: وظایفی را توصیف می‌کند که تحلیلگر کسب و کار به منظور سازماندهی و هماهنگی تلاش­های سایر تحلیلگران کسب و کار و ذینفعان انجام می‌دهد. این وظایف خروجی‌هایی تولید می­کنند که در نهایت به ورودی و دستورالعملی برای دیگر وظایف درون کتاب راهنمای BABOK بدل می‌شوند.
  • استخراج الزامات و همکاری: وظایف تحلیلگران کسب و کار را برای آماده ­سازی و مشخص­ کردن الزامات و تأیید نتایج به دست­آمده توصیف می­نماید. همچنین نحوه ارتباط تحلیلگران با ذینفعان را شرح می­دهد. این ارتباط هنگام گردآوری اطلاعات تجزیه و تحلیل کسب و کار برقرار می­شود و در سرتاسر فعالیت‌های تحلیل کسب و کار وجود دارد.
  • مدیریت چرخه عمر الزامات: فعالیت­هایی را توصیف می‌کند که تحلیلگر کسب و کار برای مدیریت و حفظ الزامات و طرح ­ریزی اطلاعات از آغاز تا پایان انجام می‌دهد. این فعالیتها ارتباط معنادار بین الزامات و طرح­ها را توصیف می‌کنند و تغییرات پیشنهادی در زمینه تعیین الزامات و روش تحلیل را بررسی می­کنند.
  • تحلیل استراتژی: فرآیندهای تحلیل کسب و کار را توصیف می‌کند که برای همکاری با ذینفعان باید انجام شود تا نیازهای تاکتیکی و یا استراتژیکی را شناسایی کنند و سازمان را قادر می­سازد تا نیازهای مربوطه را مورد بررسی قرار دهد و استراتژی حاصل را جهت تطابق با سایر استراتژی­های سطح پایین و یا سطح بالا هماهنگ سازد.
  • تحلیل الزامات و تعریف طراحی: وظایفی را شرح می‌دهد که تحلیلگر کسب و کار برای ساختاردهی و سازمان­دهی نیازمندهای کشف شده در طی فعالیت‌های استخراج الزامات، تعیین و مدل­سازی الزامات و تایید و اعتبارسنجی اطلاعات باید انجام دهد. شناسایی راهکارهایی که با الزامات کسب و کار همخوانی دارند و تخمین ارزش بالقوه‌ای که باید برای هر راهکار مشخص شود نیز جزو این وظایف هستند. این حوزه دانش، دامنه ای از فعالیت‌های تکرارشونده و تکاملی را شامل می شود که تعریف مفاهیم اولیه و کاوش نیازها و تبدیل این نیازها به راهکارهای پیشنهادی خاص را در بر می‌گیرد.
  • ارزیابی راهکارها: وظایفی را توصیف می‌کند که تحلیلگر کسب و کار انجام می‌دهد تا کارایی و ارزش ارائه ­شده یک راهکار مورد استفاده توسط سازمان را ارزیابی کند و روش حذف موانع و محدودیت­هایی که از ایجاد ارزش جلوگیری می­کنند را پیشنهاد دهد.

شکل زیر روابط کلی بین حوزه‌های دانش تحلیل کسب و کار را نشان می­دهد.

مقالات

آکادمی BAآکادمی تحلیل کسب و کاراعتبار سنجیالزامات کسب و کاربرنامه ریزی و پایشتحلیل کسب و کارتحلیلگر الگوریتمی کسب و کارتحلیلگر کسب و کارچرخه عمر الزاماتدانش کسب و کارذینفعانساختار دهیسازمانشرکتفرایندفرایند کسب و کارکسب و کارمدیریت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *