تست های شبیه سازی شده برای آزمون های بین المللی تحلیل کسب وکار

طغیان علیه یک چالش

برای آزمون های بین المللی تحلیل کسب و کار و گرفتن گواهینامه های معتبر آنها مانند PMI-PBA،‌ IIBA-AAC و IIBA-CBAP آکادمی تحلیل کسب و کار، بانک ارزشمندی از جدید ترین و به روز ترین تست های شبیه سازی شده را برای مخاطب فراهم آورده است، به طوریکه در صورت تسلط بر منابع آزمون و پاسخ دادن به میزان حدود ۷۰% به این تست ها،‌ تقریباً‌ می توان شخص را برای آزمون آماده دانست و او می تواند خوش شانس باشد که با احتمال خیلی زیاد در همان تلاش نخست، گواهینامه مد نظر خویش را براساس آزمونی که ثبت نام کرده است،‌ دریافت نماید.

اما به راستی سوالات آزمون های بین المللی تحلیل کسب و کار چگونه است؟

  • تست های آزمون های بین المللی تحلیل کسب وکار، سناریو محور است. این بدان معنا است که مخاطب در طول آزمون کمتر با سوالات تعریفی که مبتنی بر تعریف واژه، مفهوم، ابزار، تکنیک و عبارت است،‌ مواجه می شود بلکه سوالات آزمون دارای یک رویداد است که در آن طراح سوال در قبال مشکل،‌ ریسک یا فرصتی که برای یک نفر از بازیگران تحلیل کسب و کار روی داده است،‌ از مخاطب می خواهد که مسأله را تحلیل کنند و گزینۀ مناسب را انتخاب نمایند.

به عنوان مثال به این تست CBAP دقت کنید:

You are working as a business analyst on a new initiative. The customer has

difficulties telling you the requirements and you seem to have customer communication difficulties. You then create a simple prototype to help the understand the concepts being discussed. You have just used the BA competency:

  1. Visual thinking
  2. Conceptual thinking
  3. Problem solving
  4. System thinking

تست با اینکه یکی ویژگی و شایستگی تحلیگر کسب و کار را از مخاطب خواسته است، اما همانطور که مشاهده می کنید این سوال در قالب یک رویداد بیان شده است. یک اتفاقی که در آن شما به عنوان تحلیلگر کسب و کار در این بازی حضور دارید و بازیگر مهم و تأثیرگذاری هستید. حال در ادامه رویداد از شما می خواهد که گزینۀ مناسب را پیدا کنید.

در واقع در سوالات سناریو محور و موقعیت گونه، پس از تشریح رویداد از مخاطب می خواهد که یکی از کارهای زیر را انجام دهد:

  • پیدا کردن گام بعدی برای این رویداد (What next?)
  • پیدا کردن علت به بن بست رسیدن این رویداد (What Wrong?)
  • پیدا کردن ابزاری که می تواند به این مسأله کمک کند (What tool or technique?)
  • پیدا کردن علت رخ دادن این رویداد (What mean?)

برای اینکه بتوانید سوالات سناریو محور را پاسخ دهید، طبیعی است که ابتدا باید بر متن استانداردهایی که موسسات IIBA و PMI تدوین کرده اند و از آنها سوال استخراج می گردد، مسلط گردید و در ادامه نیز شما باید تست های شبیه سازی براساس رویدادها و اتفاقات تحلیل کسب و کار را چند بار بزنید تا به نمونۀ آنها، ذهن شما آشنایی داشته باشد.

  • تست های آزمون های بین المللی تحلیل کسب وکار هیچ شباهتی به کنکورهای داخلی ایران ندارد. همۀ شما مخاطبان گرانقدر با کنکور در ایران آشنایی دارید از کنکور ورود به دانشگاه گرفته تا کنکور تحصیلات تکمیلی. در این کنکورها شما با مسائل و موارد حفظی روبه رو هستید. یعنی طراح سوال قصد آزمایش شما را ندارد بلکه قصد آزمایش حافظۀ شما را دارد تا بفهمد چقدر توانسته اید اطلاعات گاه بی ارزش را در آن بسپارید. اطلاعاتی از قبیل عدد و رقم و موقعیت جغرافیایی افراد و اشیا و یا به کارگیری فرمول هایی که ممکن است در زندگی تخصصی و دانشی شما هیچ تأثیر و تأثری نداشته باشد. برعکس در تست های آزمون های بین المللی تحلیل کسب و کار،‌ این گونه سوالات هیچ جایگاهی ندارد و مورد آزمون قرار نمی گیرد. شما با سوالاتی روبه رو می شوید که در آن یک موقعیت نهفته است و از شما می خواهد که اگر در این موقعیت قرار بگیرید چه می کنید؟

به عنوان مثال به این تست PBA دقت کنید:

While creating a use case model with the customer, you realize that some of the functionality within the use case will not be implemented in the first release of the product but at some future, not yet determined, date. How would you deal with that?

  1. Put them in an includes use case to be included later.
  2. You should not model them. Only the current scope should be included.
  3. Put them in an extends use case to extend the functionality later.
  4. Include them in the regular model. The model is intended to show solution scope, not project scope.

تست همانگونه که از شما خواسته است که خوب مفهوم Use case‌ را بدانید بل آن را در قالب یک موقعیت تحلیل کسب و کاری بیان کرده است.

با این دو مثال می خواستیم به شما بگوییم که آزمون های تحلیل کسب و کار،‌ به راحتی نیست و شما نیاز دارید که تست های شبیه سازی شده را بزنید.

برای این کار آکادمی تحلیل کسب وکار،‌ سعی کرده است علاوه بر گردآوری تعداد بی شماری از تست های شبیه سازی شده و نزدیک به آزمون اصلی، تعداد بسیاری تست نیز تهیه و طراحی نماید و به قیمت مطلوب نسبت به بازار در اختیار علاقه مندان قرار دهد. شما می توانید این تست ها را با تماس با آکادمی و راهنمایی آنان، دریافت نمایید.

مقالات

۲ دیدگاه

  • سلام وقت بخیر
    برای دریافت تست های شبیه سازی شده تحلیل کسب و کار به چه صورت میشه اقدام کرد؟ مبلغ هزینه و نحوه درخواست را بفرمائید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *