استفاده از روشPDCA در پروژه‌های بهبود فرآیند و پروژه‌های نرم‌افزاری

روش چانگ

استفاده از روشPDCA (برنامه‌ریزی – اجرا- بررسی – اقدام) در پروژه‌های بهبود فرآیند و پروژه‌های نرم‌افزاری

روش Plan – Do – Check – Act) PDCA)، همچنین به عنوان چرخه دمینگ شناخته نیز می‌شود، یک مدل ۴ مرحله ای برای بهبود مستمر است که می‌تواند در پروژه‌های مدیریت فرآیندهای کسب و کار و توسعه نرم افزار اعمال شود. می‌تواند برای بهبود اثر بخشی فرآیندهای کسب و کار در حوزه های مختلف و حل مشکلات مدیریت کیفیت استفاده شود.

روش PDCA یک روش مدیریت تکراری است که با روشی ساده اجرا می‌شود و در عین حال غالباً نادیده گرفته می شود.

این متد را ادواردز دمینگ، مهندس، آماردان، پروفسور، نویسنده، مدرس و مشاور مدیریت آمریکایی که پس از جنگ جهانی دوم نقشی اساسی در بهبود ژاپن داشت، رواج داد. روش PDCA حول یک اصل اساسی روش علمی می چرخد: نفی یک فرضیه تأیید شده غیرممکن است. از چنین فرضیه‌ای فقط می‌توان برای بهبود بیشتر دانش و فرایندها استفاده کرد.

مزایای اصلی PDCA

توسعه نرم افزار و بهبود فرایندهای کسب و کار فرایندهایی تکراری هستند که به شدت به بهبود کیفیت مداوم و توانایی تولید راه حل هایی بستگی دارند که هر بار منافع یکسانی را به همراه دارند.

روش PDCA ابزاری موثر برای مدیریت تغییر و اطمینان از آزمایش مناسب راه‌حل‌ها قبل از اجرای کامل فراهم می‌کند.

هنگامی که PDCA به درستی اجرا شود، روش PDCA مانع از انباشته شدن مشکلات در طول زمان می شود و اطمینان حاصل می‌کند که هر تکرار ما را یک قدم به هدف نهایی نزدیک می‌کند یا راه حل نرم افزاری یا روند کاری را بهتر می‌کند.

چهار مرحله روش PDCA

زیبایی روش PDCA در این است که به راحتی می توان آن را پیاده سازی کرد. این روش شامل چهار مرحله عملی است:

Plan (برنامه ریزی): اولین قدم این است که تصمیم بگیریم چه هدفی را می خواهیم بدست آوریم یا چه مشکلی را می‌خواهیم حل کنیم. زمان مورد نیاز و مسائل مالی را برآورد می‌کنیم. در این مرحله، ما همچنین ریشه‌های اصلی مشکلات و یک استراتژی برای دستیابی به اهداف خود را شناسایی می‌کنیم.

Do (اجرا): مرحله دوم اجرای طرح یا راه‌حل است. در این مرحله ما اهداف و تغییراتی که در مرحله برنامه‌ریزی در مورد آن تصمیم‌گیری کردیم را در مقیاس کوچک مورد اجرا و تست قرار می‌دهیم.

Check (بررسی): پس از اجرای راه‌حل باید بررسی کنیم که آیا تغییرات انجام شده منجر به اثر مطلوب شده است؟ مرحله بررسی یک مرحله حیاتی در چرخه PDCA است.  با جمع آوری اطلاعات کافی، می‌توانیم نتایج پیاده سازی را مطالعه کرده و آن‌ها را با اهداف و نیازمندی‌های خود مقایسه کنیم.

Act (اقدام): بسته به نتایج، می‌توانیم برنامه اجرا شده در مرحله دوم را به عنوان خط مبنای جدید قرار دهیم، تغییرات جزئی را در برنامه ایجاد کنیم و یا چرخه PDCA را از ابتدا شروع کنیم. شما با ثبت تغییرات به این نتیجه می‌رسید که آیا استمرار در راه‌حل گفته شده برای شما ارزش افزوده دارد یا اتلاف وقت است. آنگاه است که می‌توانید تصمیم بگیرید که در اجرای این راه حل استمرار داشته باشید و یا چرخه PDCA را از ابتدا شروع کنید.

چرخه PDCA در پروژه‌های نرم افزاری و پروژه های بهبود فرآیندهای کسب و کار:

روش PDCA یک رویکرد کنترل شده برای حل مسئله است که می‌تواند به توسعه دهندگان نرم افزار و تحلیلگران فرایندهای کسب و کار کمک کند تا به طور مستمر با هر تکرار جدید، راه حل های خود را بهبود بخشند. این کاملاً با چارچوب‌های مدرن توسعه نرم افزار همسو است و اجرای آن بسیار ساده است.

در اینجا تجزیه و تحلیل نحوه استفاده از این روش برای پروژه های نرم افزاری و پروژه های بهبود فرآیند کسب و کار آورده شده است:

پروژه مدیریت فرآیند پروژه نرم‌افزاری مرحله PDCA

شماره

آنالیز فرآیندهای as-is را انجام دهید.

تعیین بهبودهای مورد نیاز(to-be)

تعریف متدولوژی توسعه نرم افزار

تعریف نیازمندی‌ها

الویت‌بندی نیازمندی‌ها

Plan ۱

پیاده‌سازی فرآیند

ساختن و آزمایش راه‌حل‌ها

Do

۲

بررسی کنید که آیا فرآیندها نیازهای اولیه تعریف شده در مرحله    ۱را برآورده می کند؟ بررسی کنید که آیا نرم افزار نیازهای اولیه تعریف شده در مرحله ۱ را برآورده می‌کند؟

Check

۳

راه‌اندازی فرآیند جدید یا تکرار توسعه فرآیند تا زمانی که نیازهای تعریف شده در مرحله ۱ برآوره شود. راه‌اندازی راه حل یا شروع تکرار توسعه‌ی نرم‌افزارهای جدید تا زمانی که نیازهای تعریف شده در مرحله ۱ برآورده شود. Act

۴

برگزاری دوره آموزشی تحلیل کسب و کار مبتنی بر استاندارد PMI

مقالات

PDCAتحلیلتحلیل کسب و کارکسب و کارمدیریت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *