مقدمه کتاب پیکره دانش تحلیل کسب و کار

کتاب تحلیل کسب و کار BABOK

در این مطلب مقدمه کتاب پیکره دانش تحلیل کسب و کار را که به نگارش مترجمین به رشته تحریر در آمده است را میتوانید مطالعه نمایید. 

 یکی از راه­ های شناخت یک موضوع پرداختن به عنوان آن موضوع است در اینجا ما با عنوان تحلیل کسب و کار روبرو هستیم پس برای شناخت بهتر موضوع ابتدا به عنوان تحلیل کسب و کار بپردازیم. تحلیل (Analysis) در لغت به معنای تجزیه کردن و گشودن است شاید از واژه کالبد شکافی مفهوم بهتری دریافت کنیم. در هر صورت زمانی ما به تحلیل نیاز داریم که قصد حل یک مسئله را داشته باشیم و در مجموع قصد پاسخگویی به یک نیاز کسب و کار را داشته باشیم.

کسب و کار(Business) واژه دیگری است که معمولاً به معنای تجارت شناخته می­شود ولی این واژه معنای گسترده­ ای در ادبیات مدیریتی دارد. یک سازمان است که برای فراهم کردن کالا، خدمات یا هر دو به مشتری ایجاد شده است. پس ما با یک سازمان مواجه ­ایم که بایستی روابط بین اجزا، تاثیر آنها بر روی یکدیگر و عملکرد اجزا آن را به عنوان یک سیستم به صورت کامل بشناسیم و بعد تحلیل کنیم.

سازمان­ها مانند یک موجود زنده هستند و در طول عمر خود دوره­ های مختلف حیات را طی می­کنند و در هر مرحله با مشکلاتی مواجه می­شوند که بایستی ابتدا به عنوان مهم­ترین گام، مشکلات را شناسایی، آنالیز و مستند نمود و برای تحقق نیازهای کسب و کار و رعایت الزامات ذینفعان، راهکارهای موثری را تعیین کرد. این فرآیند خلاصه ­ای از دانش تحلیل کسب و کار در سازمان است. به عنوان مثال اگر تاخیر در تحویل به موقع محصول یا خدمت را به­ عنوان یک مشکل و ورود به یک بازار و یا طراحی یک محصول جدید را عنوان یک فرصت برای سازمان در نظر بگیریم، پس نیازهای کسب و کار را می­توانیم در دو واژه مشکل و فرصت نیز خلاصه کنیم.

اصطلاح گستره دانش تحلیل کسب و کار مجموعه ­ای از مفاهیم، اصطلاحات و فعالیت­ هایی که در تعامل باهم دانش تحلیل کسب و کار را شکل می­دهد. در عصر امروز نگاه تک بعدی برای حل مسائل پیچیده به هیچ وجه کافی نیست. استاندارهایی که در قالب گستره دانش منتشر می­شوند به مثابه بدن یک انسان است که هر کدام به صورت مجزا کارکرد خود را دارد ولی در عین حال در تعامل با یکدیگر معنا پیدا کرده و تکمیل می­شوند. ویژگی مهم این استاندارها این است که براساس نیاز سازمان­ها شکل گرفته­ اند و مهم­تر آن که توسط شبکه ­ای از متخصصین و دانشگران این حوزه ایجاد شده و از درون تجربیات آنها شکل گرفته است. در نتیجه با یک استاندارد صرفاً آکادمیک مواجه نیستیم بلکه بعد از تسلط به حوزه­ های دانش تحلیل کسب و کار باید آن را برای صنعت و سازمان خود بومی­ سازی کنیم و از دانش، مهارت، ابزارها و تکنیک­ها آن بهره بگیریم. پس تحلیلگران باید آماده پاسخگویی به سوالاتی مانند سوالات ذیل در سازمان باشند:

  • چه فرصت­ های در محیط کسب و کار وجود دارد که می­توانیم از آن استفاده کنیم؟
  • سازمان ما در چه زمینه‌هایی دچار مشکل است؟
  • از چه روش­ های دیگری می‌توانیم منفعت سازمان را به حداکثر و هزینه‎‌های آن را به حداقل برسانیم؟
  • چگونه می‌توان برای موفقیت در محیطی که مدام در حال تغییر است اقدام کرد؟
  • چگونه الزامات یک محصول یا پروژه را درست شناسایی کنیم تا خروجی آن مطابق انتظارات مشتریان باشد؟
  • و…

 

یکی از حلقه­ های مفقوده کسب و کارها تحلیل کسب و کار بوده که این موضوع منجر به ایجاد دانش تحلیل کسب و کار شده است. بطوری که امروزه تحلیل کسب و کار در لیست مشاغل برتر قرار دارد و یکی از شغل­ های با تقاضای بالا و طبیعتاً با درآمد بالا در میان عناوین شغلی است.

مدتی است در ایران موضوع تحلیل کسب و کار مورد توجه قرار گرفته است و توجه متخصصین و سازمان­ها به دانش تحلیل کسب و کار جلب شده است. استاندارد گستره دانش تحلیل کسب و کار BABOK به عنوان یک مرجع در این دانش توسط موسسه IIBA منتشر شده است. هدف اصلی این استاندارد ایجاد یک درک مشترک و شیوه ی مناسب برای تحلیل کسب و کار است از این رو توسط شبکه متخصصین، مشاوران و کارشناسان حوزه تحلیل کسب و کار به عنوان یک شیوه پذیرفته شده و به کار گرفته می­شود.

البته ذکر این نکته ضروری است که هر شخصی با هر تحصیلات و سمت سازمانی می­تواند تکنیک ­های مطرح در این استاندارد را فرا گرفته و به عنوان تحلیلگر کسب و کار مشغول به فعالیت شود. آکادمی تحلیل کسب و کار نیز در راستای رسالت خود و به منظور توسعه دانش تحلیل کسب و کار اقدام به ترجمه این کتاب نموده است تا مدیران، متخصصین و دانشجویان علاقمند به حوزه تحلیل کسب و کار بیش از پیش با این دانش آشنا شوند.

امید است از این طریق گامی هر چند کوچک در راستای اعتلای عملکرد کسب و کارها و سازمان­ های کشور عزیزمان برداشته باشیم.

برای تهیه کتاب ترجمه BABOK بر روی اینجا را کلیک کنید. همچنین از این صفحه میتوانید فهرست مطالب کتاب را مطالعه نمایید. 

 

 

مقالات

babokbusiness analysisآکادمی تحلیل کسب و کارآموزش BAآموزش تحلیل کسب و کارپیکره دانش تحلیل کسب و کارتحلیل کسب و کارکسب و کار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *