مقدمه کتاب راهنمای PMI تحلیل کسب و کار

راهنمای PMI تحلیل کسب و کار

مقدمه کتاب راهنمای PMI تحلیل کسب و کار

راهنمای PMI یکی از دو استاندارد و رفرنس اصلی در حوزه تحلیل کسب و کار است.

راهنمای PMI در خصوص تحلیل کسب و کار، که در ادامه با عنوان راهنما به آن اشاره می‌شود، برای رفع نیازهای سازمان‌ها و متخصصان تحلیل کسب و کار از طریق ارائه دانش عملی و روش­های مناسب و لازم برای کمک به پرتفوی، برنامه، پروژه، موفقیت محصول و ارائه راهکارهای با کیفیت بالا در نظر گرفته شده است. این راهنما صرفنظر از اینکه چه کسی آن را مطالعه و اجرا می­کند، دستورالعمل­هایی برای تحلیل کسب و کار ارائه می­کند و شامل موارد زیر را شامل می­شود:

  • تعریف می‌کند که تحلیل کسب و کار چیست و چرا دارای اهمیت است؛
  •  شایستگی‌ها، فرآیند‌ها، ابزارها و تکنیک‌های لازم برای اجرای مؤثر وظایف و فعالیت‌های تحلیل کسب و کار را توصیف می‌کند؛
  • مفاهیم مربوط به تحلیل کسب و کار را تعریف می‌کند که می‌تواند به طور پیوسته در تمام چرخه‌های عمر محصول و پروژه، انواع محصول و صنایع استفاده شود تا به نتایج کسب و کار موفقیت‌آمیز در پرتفوی­ها (پرتفولیوها)، برنامه‌ها و پروژه‌ها دست پیدا کنیم؛
  • نقاط همکاری بین کسانی که فعالیت‌های تحلیل کسب و کار را انجام می‌دهند و سایر نقش‌هاییکه تحلیلگران کسب و کار معمولاً لازم است به طور مشارکتی انجام دهند را به طور خاص مشخص می‌کند؛
  • یک واژه­ نامه مشترک در خصوص تحلیل کسب و کار را برای سازمان‌ها و متخصصان تحلیل کسب و کار فراهم می‌کند و ترویج می‌دهد.
  • راه حل‌هایی ارائه می‌کند که ارزش کسب و کار قابل اندازه‌گیری فراهم و انتظارات ذینفعان را برآورده می‌کنند.

بر اساس گزارش موسسه PMI در خصوص تحلیل کسب و کار، ۴۷% از پروژه‌های ناموفق به خاطر مدیریت نیازمندی های ضعیف نمی‌توانند به اهداف اصلی دست پیدا کنند. در گزارش PMI در سال ۲۰۱۷، ۳۹% از پروژه‌های ناموفق جمع‌آوری نیازمندیهای نادرست را به عنوان علت اصلی شکست شناسایی می‌کنند. هنگامی که سازمان‌ها تحلیل کسب و کار را نمی‌پذیرند و اهمیت ایجاد فرآیند‌های مؤثر برای اجرای آن را نایده می‌گیرند، تأثیرگذاری مثبتی بر توانایی آن‌‌ها به منظور اجرای مؤثر پروژه‌ها وجود دارد. سازمان‌هایی که به بلوغ در شیوه‌های تحلیل کسب و کار دست یافته‌اند، ۵۵% بیشتر در پیاده‌سازی استراتژی موفق هستند و به احتمال بیشتری به ارزش مورد انتظار از سرمایه‌گذاری‌های انجام‌شده در برنامه‌ها و پروژه‌ها دست پیدا می‌کنند. این‌ها تنها چند مورد از آمار به‌دست‌آمده از تحقیق PMI اخیر هستند که ارزش تحلیل کسب و کار را اثبات می‌کند.

متخصصان تحلیل کسب و کار با هر سطح تجربه و شایستگی، به یک استاندارد تحلیل کسب و کار نیاز دارند که به طور جهانی در سازمان‌های با اندازه مختلف، صنایع یا مناطق مختلف جهان قابل استفاده باشد. متخصصان تحلیل کسب و کار به یک استاندارد نیاز دارند تا از اجرای کارآمد و مؤثر تحلیل کسب و کار حمایت کنند و به طور پیوسته راه حل‌هایی ارائه دهند که بیشترین ارزش را فراهم می‌کنند.

این راهنما شیوه‌هایی را در خصوص تحلیل کسب و کار شناسایی می‌کند که به طور کلی به عنوان شیوه‌های خوب شناخته می‌شوند. این عبارات به صورت زیر تعریف می‌شوند:

  • عموماً شناخته‌شده. عموماً شناخته‌شده یعنی دانش و شیوه‌های توصیف‌شده در اغلب موارد برای اکثر پرتفوی‌ها، برنامه‌ها و پروژه‌ها قابل استفاده هستند و درباره ارزش و مفید بودن آن‌ها اجماع وجود دارد.
  • شیوه خوب. شیوه خوب یعنی موافقت کلی وجود دارد که استفاده از دانش، مهارت‌ها، ابزارها و تکنیک‌ها در هنگام اجرای تحلیل کسب و کار به ارائه موفقیت‌آمیز ارزش‌ها و نتایج کسب و کار مورد انتظار در میان پرتفوی‌ها، برنامه‌ها و پروژه‌ها کمک می‌کند. شیوهخوب به این معنا نیست که دانش توصیف‌شده باید همیشه به طور یکنواخت برای تمام پرتفوی‌ها، برنامه‌ها یا پروژه‌ها مورد استفاده قرار بگیرد؛ متخصصان تحلیل کسب و کار، که به همراه ذینفعان و تیم محصول کار می‌کنند، تعیین می‌کنند که چه چیزی برای شرایط مشخص‌شده مناسب است.

این راهنما با متدولوژی متفاوت است. متدولوژی یک مجموعه نظام‌مند از شیوه‌ها، تکنیک‌ها، پروسه‌ها و قوانین مورد استفاده توسط افرادی است که در حیطه یک رشته کار می‌کنند. از طرف دیگر، راهنما عبارت است از یک شالوده که سازمان‌ها می‌توانند بر مبنای آن متدولوژی‌ها، سیاست‌ها، پروسه‌ها، قوانین، ابزارها و تکنیک‌های لازم برای اجرای مؤثر تحلیل کسب و کار را ایجاد کنند. این راهنما با جامعه جهانی در مورد آنچه که حرفه تحلیل کسب و کار را تشکیل می‌دهد، هم‌راست است و هدف آن کمک به سازمان‌ها برای شناسایی بهبود‌ها در قابلیت‌های تحلیل کسب و کار به وسیله کسب اطمینان از تعریف و درک مشترک تحلیل کسب و کار می‌باشد.

دلیل نیاز داشتن به راهنمای تحلیل کسب و کار

با تلاش سازمان‌ها برای تأمین خواسته‌های بازار، انتظار می‌رود که راه حل‌های بهتری با سرعت بیشتر و با هزینه کمتر ارائه شوند. تحقیق اخیر PMI تحلیل کسب و کار را به عنوان یک شایستگی کلیدی برای کمک به سازمان‌ها در جهت دستیابی به این هدف شناسایی کرد. هدف استاندارد تحلیل کسب و کار و راهنمای PMI در خصوص تحلیل کسب و کار کمک به سازمان‌ها و افراد در درک تحلیل کسب و کار به عنوان مبنایی برای دستیابی به فرآیند‌های کسب و کار بالغ و مؤثر می‌باشد.

مقالات

آموزش تحلیل کسب و کارتحلیل کسب و کارتحلیل کسب و کار چیست؟راهنمای PMI در خصوص تحلیل کسب و کارکتاب آموزش BA

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *