حوزه دانش مدیریت چرخه عمر الزامات


حوزه دانش مدیریت چرخه عمر الزامات فعالیت­ هایی را تشریح می­کند که تحلیلگران کسب و کار به منظور مدیریت و حفظ اطلاعات مربوط به الزامات از ابتدای طراحی تا تحویل انجام می­دهند. این کارها شامل ایجاد روابط معنی ­دار بین الزامات و طراحی­ها، ارزیابی اثر تغییرات پیشنهاد شده بر الزامات و طرح­ها و تحلیل تغییرات و دستیابی به اجماع در مورد آنها است.

هدف از مدیریت چرخه عمر الزامات، اطمینان از همراستایی الزامات کسب و کار و ذینفعان با راهکار پیشنهاد شده است و اینکه این الزامات در طرح­های ارائه شده در نظر گرفته شوند. به همین منظور، در مراحل مختلفی که راهکار در حال تکمیل است میزان و نحوه رعایت الزامات کنترل خواهد شد. همچنین این کار موجب اطمینان از دسترسی به اطلاعات برای استفاده های آتی است.

چرخه عمر الزامات:

  • هنگامی شناسایی یک نیاز کسب و کار بعنوان یک الزام آغاز می­شود.
  • همچنان با توسعه یک راهکار ادامه می­یابد
  • هنگامی پایان می­ یابد که راهکار تکمیل شده و الزام مرتبط با آن بر طرف شود.

مدیریت الزامات با اجرای یک راهکار پایان نمی ­یابد. یک راهکار در تمام طول عمر خود از طریق پاسخگویی به الزاماتی که بطور مناسبی مدیریت می­شوند به خلق ارزش ادامه می­دهد.

درون حوزه دانش مدیریت چرخه عمر الزامات، مفهوم خود چرخه عمر از متدولوژی و فرآیندهای مورد استفاده جهت اداره و مدیریت فعالیت تحلیل کسب و کار متمایز است. چرخه عمر بیانگر وجود فازها یا مراحل مختلفی است که الزامات آنها را بعنوان بخشی از هر تغییر، پشت سر می­گذارند. ممکن است نیاز باشد که الزامات چند فاز مختلف بطور همزمان مورد توجه قرار گیرند.

مدیریت چرخه عمر الزامات شامل کارهای زیر است:

  • ردیابی الزامات: بررسی و ارزیابی روابط بین الزامات، طرح­ها، اجزاء راهکار و دیگر محصولات کاری جهت تحلیل اثرات متقابل، میزان همپوشانی و نحوه تخصیص منابع به آنها.
  • حفظ الزامات: اطمینان از صحت و بروز بودن الزامات و طرح­ها در سرتاسر چرخه عمر آنها و اطمینان از امکان استفاده مجدد از آنها در مواقع و مکان­های مناسب.
  • اولویت­ بندی الزامات: ارزش، فوریت و ریسک­های مرتبط با الزامات و طرح­های خاص را ارزیابی می­کند تا از تجزیه و تحلیل یا انجام کارهای با اهمیت در زمان معین اطمینان حاصل کند.
  • ارزیابی تغییرات الزامات: بررسی اینکه آیا نیاز است الزامات جدید ذینفعان بعنوان تغییر در نظر گرفته شوند.
  • تأیید الزامات: با ذینفعان مرتبط با فرآیند حکمرانی جهت دریافت تأییدیه و موافقت آنها در مورد الزامات و طرح­ها همکاری می­کند.

مقالات

آکادمی BAآکادمی تحلیل کسب و کارآکادمی کسب و کارالزاماتالزامات در تحلیل کسب و کارالزامات کسب و کارتحلیل کسب و کارتحلیلگر کسب و کارچرخه عمر الزاماتذینفعانسازمانفرایند کسب و کارکسب و کارمدیریت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *