ترجمه فارسی استاندارد تحلیل کسب و کار (BABOK)- بخش اول

کتاب راهنمای BABOK

همانطور که وعده کرده بودیم در نظر داریم طی مطالبی ترجمه فارسی استاندارد تحلیل کسب و کار (BABOK) را در اختیار شما قرار دهیم. این نوشته اولین قسمت از این ترجمه میباشد.

مقدمه راهنمای BABOK

کتاب راهنمای جامع دانش تحلیل یا آنالیز کسب و کار (BABOK) استاندارد شناخته شده جهانی برای تحلیل کسب و کارها می‌باشد. کتاب راهنمای BABOK زمینه­های دانش تحلیل کسب و کار، وظایف، صلاحیت­های زیربنایی، تکنیک‌ها و چشم اندازهایی از چگونگی روش­های تحلیل کسب و کار را توصیف می نماید.

هدف راهنمای BABOK

هدف اصلی راهنمای BABOK مشخص نمودن تحلیل کسب و کار و ارائه رویه های معمول پذیرفته شده است. این کتاب راهنما به متخصصین کمک می‌کند تا مهارت‌های لازم برای اجرای موثر فرآیند تحلیل کسب و کار را به درستی درک کنند و مورد بحث قرار دهند. همچنین راهنمای  BABOK® به افراد و گروه­هایی که با یکدیگر کار می کنند کمک می‌کند و تحلیلگران کسب و کار را از مهارت‌های و دانش­هایی که بایستی از کارکنان ماهر انتظار داشته باشند، اطلاع یابند.

تحلیل کسب و کار، مهارت حرفه­ای گسترده­ای است که در آن تحلیلگران کسب و کار ممکن است انواع مختلفی از نوآوری­ها را در سازمان خود به اجرا درآورند. متخصصین ممکن است از صلاحیت­ها، دانش، مهارت‌ها، واژه­ها، و تمایلات مختلفی برخوردار باشند که از آنها هنگام انجام وظایف تحلیل کسب و کار بهره می‌گیرند. کتاب راهنمای BABOK چهارچوب مشترکی برای همه دیدگاه‌ها می‌باشد و وظایف تحلیل کسب و کار را توصیف می­نماید؛ وظایفی که برای تحلیل تغییرات و یا ارزیابی نیاز به تغییر انجام می‌شوند. این وظایف ممکن است از نظر ماهیت، ترتیب و یا اهمیت آن برای تحلیلگران کسب و کار و یا نوآوری­های مختلف، متفاوت باشد.

شش حوزه دانش کتاب راهنمای BABOK (پایش و برنامه ریزی تحلیل کسب و کار، استخراج الزامات و همکاری، مدیریت چرخه عمر الزامات، تحلیل استراتژیک، تحلیل الزامات و تعریف طراحی (RADD)، و ارزیابی راهکارها) را شامل می­شود و به بررسی زمانی می­پردازد که برای اجرای پروژه و یا برای تکامل یک سازمان یا بهبود مداوم یک سازمان اعمال می‌شود. شکل زیر چگونگی عملکرد سه حوزه دانش را در ایجاد ارزش برای یک کسب و کار در قبل، در حین و بعد از چرخه عمر پروژه را نشان می‌دهد.

کتاب راهنمای BABOK

تحلیل کسب و کار چیست؟

تحلیل کسب و کار، فرآیند ایجاد تغییر در سازمان با مشخص سازی الزامات و پیشنهاد راهکارهایی است که ارزش را برای ذینفعان به ارمغان می­آورد. تحلیل کسب و کار به مدیران شرکت این امکان را می­دهد تا نیازها و دلیل اصلی تغییر در سازمان را به دقت مشخص کنند و راهکارهایی را توصیف و طراحی نمایند که ارزش­آفرین باشند.

تحلیل کسب و کار بر روی نوآوری­های مختلفی در سازمان انجام می‌شود. این نوآوری­ها ممکن است استراتژیک، تاکتیکی و یا عملیاتی باشند. فرآیند تحلیل کسب و کار ممکن است در محدوده پروژه و یا در سرتاسر سازمان و برای بهبود مستمر شرکت انجام شود. می­توان از آن برای درک وضعیت فعلی، مشخص نمودن وضعیت آتی، و همچنین تعیین فعالیت‌ها و اقدامات لازم برای انتقال از وضعیت فعلی به آینده استفاده نمود.

تحلیل کسب و کار را می توان از دیدگاه های مختلفی اجرا نمود. کتاب راهنمای BABOK® برخی از این دیدگاه ها را توصیف نموده است که عبارت از چابکی سازمانی، هوش تجاری، فناوری اطلاعات، معماری کسب و کار و مدیریت فرایند کسب و کار هستند. این دیدگاه ها را می­توان مانند یک ذره­بین در نظر گرفت که از طریق آن شخصی که فرآیند تحلیل کسب و کار انجام می‌دهد، فعالیت‌های کاری خود را بر اساس وضعیت فعلی سازمان مورد بررسی و ارزیابی قرار می‌دهد. یک یا چند دیدگاه ممکن است به فرآیندهای خاص و مستقلی مربوط باشند، و دیدگاه های ارائه شده در کتاب راهنمای BABOK® همه شرایط تحلیل کسب و کار و یا مجموعه کاملی از زمینه های تحلیل کسب و کار را نشان نمی‌دهد.

ادامه دارد.

مقالات

آموزش تحلیل کسب و کارتحلیل کسب و کارترجمه فارسی استاندارد تحلیل کسب و کارترجمه کتاب راهنمای BABOKکتاب راهنمای BABOK

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *