سرت را در بالای دیتا نگه دار – راهنمایی درباره تغییرات محتوایی حرفه ی تحلیلگری کسب و کار

تحلیلگری کسب و کار

(سرت را در بالای دیتا نگه دار – راهنمایی درباره تغییرات محتوایی حرفه ی تحلیلگری کسب و کار)

در چهار دهه گذشته تغییرات در محتوا و نقش حرفه ی تحلیگری کسب و کار بطور آهسته و متناوب بوده است اما با محور شدن موضوع دیتا در مقوله خلق ارزش برای کسب و کارها، تغییر در نقش و محتوای حرفه ی تحلیلگری کسب و کار هم در بخش فنی و هم در بخش کسب و کاری جدی تر و اساسی تر خواهد بود.تحلیلگری کسب و کار 

نقش سنتی تحلیلگران کسب و کار

پیدایش حرفه تحلیگری کسب و کار به اوایل دهه ۱۹۸۰ برمیگردد در زمانی که مقوله تکنولوژی و فناوری اطلاعات تازه در حال وارد شدن به دنیای بیزنس و کسب و کار بود. در آن مقطع بطور عمومی عنوان تحلیگری کسب و کار به تحلیگران سیستم که نقششان امروزه بخشی از وظایف مهندسان نرم افرار است اطلاق میگردید. تحلیلگران سیستم بطور کلی بدنبال تحلیل نرم افزارها و کسب اطمینان از این که تمام اجزاء یک سیستم نرم افزاری به بهترین شکل با هم در حال کار کردن است بودند.

با پی بردن کسب و کارها از توانایی بخش تکنولوژی و فناوری اطلاعات در ایجاد و خلق ارزش و مشخص تر شدن این مفهوم که حوزه تکنولوژی و فناوری اطلاعات دیگر به منظور پاسخگوی به یک نیاز مشخص ایجاد نگردیده، ارتباط میان مهندسین فناوری اطلاعات و تکنولوژی و مدیران کسب و کار به میزان زیادی گسترش پیدا کرد. اما مشکل حالا عدم وجود یک زبان مشترک میان مدیران کسب و کار و مدیران فناوری اطلاعات جهت بازگوی نیازمندیها بود. بمنظور رفع این مشکل حرفه تحلیگری کسب و کار خلق گردید و ماموریت این حرفه ایجاد یک زبان مشترک و توصیف الزامات و نیازمندیهای کسب و کار در زبانی ساده به مهندسان و توسعه دهندگان نرم افراز بود.

امروزه نقش و مسیولیت تحلیگران کسب و کار متمرکز بروی کمک به کسب و کارها جهت استفاده بهینه و حداکثری از تکنولوی فناوری اطلاعات در بهبود سیستمها و فرایندهایشان است شبیه نقش یک مترجم یا میانجی که هم کسب و کار رو خوب میشناسند و هم حوزه تکنولوژی و فناوری اطلاعات را.تحلیلگری کسب و کار 

چگونه انقلاب اطلاعات میتواند نقش و حرفه تحلیگری کسب و کار را تغییر دهد ؟

دیتا در هر مکان و در هر روزی در حال تولید شدن هست . ” هر چیزی یک نکته اطلاعاتی است “. در گذشته نقشها و پزیشن ها فرایند محور بودن و در نتیجه تحلیگران کسب و کار بیشتر بدنبال مشاهده نحوه رفتار و کردار کارکنان بودند. در جهان امروز، کارکنان نزدیک به یکدیگر کار نمیکنند و با استفاده از اپلیکیشنها با یکدیگر ارتباط برقرار میکنن و در نتیجه نحوه رفتار آنها بروی این اپلیکیشنها ثبت و ضبط میگردد.

ما فقط داریم سطح بیرونی جهان دیجیتال را مورد بررسی قرار می دهیم و زمینه و زمانه مناسبی است برای این که تحلیگران و متخصصان دیتا بتوانند خردی با ارزش و قابل پیاده سازی را به کسب و کارها تحویل و پیشنهاد بدهند.

شرکتها و کسب و کارها در حال سرمایه گذاری قابل توجه در بخش تحلیل دیتا می باشند بخصوص بروی مجموعه دیتاهای بزرگ که الگوها، روندها و اشتراکات رفتار انسانی را آشکارتر می نماید.  شرکتهای معظمی چون آمازون، فیسبوک و گوگول در حال شکل دهی تجربیات اشتراکی، پیش بینی خواستها و نیازهای براساس یک روش شهودی و مکانیزه کردن فرایندهاشان از طریق اطلاعات مشتریانشان هستند که در نهایت باعث افزایش سوددهی، ایجاد مزیت رقابتی و تغییرات انقلابی که منجر به تغییر روندها و نورم های صنایع میگردد.

همه این پتانسیلها براحتی برای کسب و کارها موجود است حالا سئوال این است چگونه میتوان به این خردهای کسب و کاری دسترسی پیدا کرد ؟

پاسخ روشن است . استفاده از تحلیگران کسب و کارتحلیلگری کسب و کار 

تحلیلگران کسب و کار سنتی در کارکردن با مقوله دیتا و موضوعات پیرامون آن ممکن است دارای تخصص لازم نباشند و ندانند که در جستجوی چه مواردی باشند و چگونه دیتا میتواند تبدیل به خرد و آگاهی برای کسب و کارها گردد.

وقتی که درباره ارتباط میان تحلیل دیتا و تحلیگران کسب و کار گفتگو میشود بیشتر بروی موضوعات عمومی تحلیل دیتا تکیه میگردد و هنوز بخش فربه فنی تحلیل دیتا تحت سیطره تحلیلگران و متخصصین دیتا میباشد. لوکس درایر از موسسه بی بی دی میگوید: “متخصصین دیتا بروی پیدا کردن ارتباط و روند میان دیتاها تمرکز میکنند در حالی که نقش تحلیلگران کسب و کار استفاده از این روندها و ارتباطات بین دیتایی جهت شناسایی راه حلها برای کسب و کارها می باشد”.

چگونه میتوان به یک تحلیلگر کسب و کار مدرن امروزی بدل شد؟

با این تغییرات طبیعی و بنیادی چگونه میتوان در حرفه تحلیگری کسب و کار در منحنی بالای تقاضا ماند؟ مغرور شدن درباره سطح دانش و تخصص خود در تحلیلگری کسب در این محیط رشد سریع تکنولوژی و نیازمندیهای مشتریان میتواند اولین مرحله سقوط باشد. موسسه بی بی دی معتقد به آموزش مستمر پرسنلش جهت بروز ماندن با تغییرات دائم در حرفه تحلیلگری کسب و کار می باشد. با اجرای “برنامه آموزش مستمر” که رشد و توسعه شغلی را تشویق می نماید، کارکنان آزادی و اختیار لازم را جهت انتخاب و شکل دادن رشد و توسعه شغلیشان را خواهند داشت.

از آنجایی که پهنا و عمق دانش تحیل دیتا میتواند در حال تغییر باشد، تحلیگران کسب و کار باید قادر باشند هم با صاحبان کسب و کار و تیمهای فنی ارتباط برقرار نمایند و هم بعنوان رابط میان تیم اجرا و پیاده سازی و بخش فنی. در دوران دیتا محور، تحلیگران کسب و کار باید قادر به فهمیدن و پیاده سازی پروژه های ماشین لرینگ و ارتیفشال اینتلیجنس باشند بطوریکه بتوانند با تیمهای فنی در این بخشها ارتباط برقرار نمایند. این به معنی داشتن فهمی از نواقص این دست از تکنولوژیها  و شناسایی سوگیریها در بخش ارتیفشال اینتلیجنس می باشد.تحلیلگری کسب و کار 

درایر اضافه می کند: “که استفاده از دیتا میتواند کاملا یک جنبه جدیدی به موضوع حریم خصوصی و قوانین مربوط به آن اضافه نماید.” تحلیگران کسب و کار باید توجه لازم و کافی به این موضوع داشته و همیشه در بخش قوانین مربوطه به حریم شخصی بروز بمانند.

با رشد دیتا، تحلیلگران کسب و کار باید قادر به فهمیدن و یک ارائه واضح و روشن باشند که چگونه یک کسب و کار میتواند ابتدا دیتاهای موجود را تبدیل به خردهای کسب و کاری نماید و در مرحله دوم از این خردهای تولید شده جهت اخذ تصمیم گیریهای با کیفیت در کسب و کار استفاده نماید. شرح شغلی تحلیلگران کسب و کار مدرن ممکن است دچار تغییر شود به عنوان نمونه:

  • ساختن گزارشات زنده بمنظور شناسایی فرایندهایی برای مکانیز شدن یا بهینه سازی
  • شناسایی روندها بمنظور بهبود فرایندها، محصولات و خدمات براساس مجموعه دیتاهای تعریف شده
  • حفظ فهم و خرد روندهای اطلاعاتی و استفاده از آنها در راهکارهای کسب و کاری
  • فهمیدن و کاربرد تکنولوژیهای داده محور بهمراه ایرادات آنهاتحلیلگری کسب و کار
  • کسب اطمینان از تطابق راهکارها با قوانین مربوطه صنعتی، حریم شخصی و دیگر نیازمندیها در استفاده از دیتا

حرفه تحلیگری کسب و کار در حال تغییر ات روندی خود بطور چشمگیر بوده است و هیچ چشم اندازی جهت متوقف شدن این سرعت تغییرات در آینده نزدیک نیست. هر دو گروه تحلیگران کسب و کار چه با تجربه ها و چه آنهایی که در حال ورود به این رشته کاری هستند باید در مورد این موضوع که چگونه مقوله دیتا در حال ایجاد تغییرات اساسی در حرفه تحلیلگری کسب و کار است اشراف موضوعی داشته باشند.

منبع:

www.batimes.com

مقالات

آکادمی تحلیل کسب و کارتحلیلتحلیلگری کسب و کارتغییرات محتواییکسب و کار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *