دوره آموزشی
در دوره مدیریت محصول براساس ProdBOK، سعی می کنیم به صورت سیستماتیک و فرآیند محور، مباحث مدیریت محصول را از فرآیند ایده و آنچه که در ذهن شکل می گیرد تا مراحل راه اندازی محصول، توسعه و در نهایت بازنشستگی آن تشریح نماییم.
دوره مدیریت محصول، یک دورۀ کاربردی و پرمخاطب برای همۀ افرادی است که در سازمان ها پیرامون محصول فعالیت می کنند. در دنیا کتاب ها و استانداردهای نسبتاً زیادی پیرامون مدیریت محصول تدوین شده است، اما مزیت ProdBOK آن است که علیرغم سادگی و جمع جور بودن آن، یک دید فرآیندی را برای مخاطبان آن به ارمغان می آورد.
اگر می خواهید فرآیند های مدیریت محصول را شناسایی کنید و بر بینش سیستماتیک خود در دنیای فروش و بازاریابی، بیفزایید این دوره به شما پیشنهاد می شود.
اگر نمیدانید مدیریت محصول چیست، این مقاله رو مطالعه کنید – کلیک کنید
اطلاعات وبینار
سرفصلهای آموزشی
فصل اول: مقدمات استاندارد ProdBOK |
---|
اهمیت مدیریت محصول در دنیای کسب و کار |
نگاهی به استاندارد ProdBOK از موسسۀ آمریکایی AIPMM |
تمایز بین مدیریت محصول و مدیریت بازاریابی محصول |
تعریف محصول، مدیریت محصول و مدیر محصول |
نقشهای متداول در حوزۀ دانشی مدیریت محصول |
چارچوب فرآیندی مدیریت محصول (Product Management Framework) |
ارتباط بین مدیریت محصول با دیگر فرآیندهای تولید محصول |
فرآیندهای استراتژی و نوآوری |
فرآیندهای ایجاد ارزش (Value Creation Processes) |
فرآیندهای پیشبینی پذیر مدیریت محصول (Predictive) |
فرآیندهای انطباق پذیر مدیریت محصول (Adaptive) |
فرآیندهای چابک مدیریت محصول (Agile) |
ارتباط بین مدیریت محصول با دیگر حوزه های دانشی (BOK) |
ارتباط بین مدیریت پروژه، طرح و سبد با مدیریت محصول |
بررسی، ارتباط و تحلیل مقایسه ای بین فرآیند های مدیریت محصول و مدیریت پروژه، طرح و سبد و... |
ارتباط بین تحلیل کسب و کار با مدیریت محصول |
بررسی مقایسهای بین فرآیندهای مدیریت محصول و تحلیل کسب و کار |
مقدمهای برچارچوب چرخه حیات محصول و حوزه های دانشی آنها |
مروری بر نقشهی فرآیندی مدیریت محصول |
فصل دوم: مجموعه فرآیندهای فاز درک محصول (Conceive Phase) |
---|
اهمیت فاز درک محصول |
شناخت مفهوم محصول |
فرآیند ۱ : ارزیابی بیرونی (External Assessment) |
ورودی، ابزارها و تکنیک ها، خروجی فرآیند ۱ |
فرآیند ۲: شناسایی تهدید ها و فرصت ها (Opportunity and Threat Identification) |
ورودی، ابزارها و تکنیک ها، خروجی فرآیند ۲ |
فرآیند ۳: ارزیابی درونی (Internal Assessment) |
ورودی، ابزارها و تکنیک ها، خروجی فرآیند ۳ |
فرآیند ۴: گزینه های استراتژی محصول (Product Strategy Options) |
ورودی، ابزارها و تکنیک ها، خروجی فرآیند ۴ |
فرآیند ۵ : ایجاد مفهوم محصول (Create the Product Concept) |
ورودی، ابزارها و تکنیک ها، خروجی فرآیند ۵ |
فرآیند ۶ : تأیید مفهوم محصول (Product Concept Approval) |
ورودی، ابزارها و تکنیک ها، خروجی فرآیند ۶ |
فرآیند ۷ : تیم مفهوم محصول (Product Concept Team) |
ورودی، ابزارها و تکنیک ها، خروجی فرآیند ۷ |
فرآیند ۸ : درک بازار هدف (Understand the Target Market) |
ورودی، ابزارها و تکنیک ها، خروجی فرآیند ۸ |
فرآیند ۹ : ترسیم مشکلات بازار (Illustrate the Market Problem) |
ورودی، ابزارها و تکنیک ها، خروجی فرآیند ۹ |
فرآیند ۱۰: تحلیل رقابت (Analyze the Competition) |
ورودی، ابزارها و تکنیک ها، خروجی فرآیند ۱۰ |
فرآیند ۱۱: مستندسازی نیازمندیهای بازار (Document Market Requirements) |
ورودی، ابزارها و تکنیک ها، خروجی فرآیند ۱۱ |
فرآیند ۱۲: شناسایی کاندیداهای راه حل (Identify Solution Candidates) |
ورودی، ابزارها و تکنیک ها، خروجی فرآیند ۱۲ |
فرآیند ۱۳ : امکان سنجی و جایگزین ها (Study Feasibility and Alternatives) |
ورودی، ابزارها و تکنیک ها، خروجی فرآیند ۱۳ |
فرآیند ۱۴: مستندسازی نیازمندیهای اولیه محصول (Document Initial Product Requirements) |
ورودی، ابزارها و تکنیک ها، خروجی فرآیند ۱۴ |
فرآیند ۱۵: به دست آوردن بازخورد بازار (Obtain Market Feedback) |
ورودی، ابزارها و تکنیک ها، خروجی فرآیند ۱۵ |
فرآیند ۱۶: ارزیابی اثرات عملیاتی (Assess Operational Impacts) |
ورودی، ابزارها و تکنیک ها، خروجی فرآیند ۱۶ |
فرآیند ۱۷: تعیین چشم انداز و استراتژی (Set Product Vision and Strategy) |
ورودی، ابزارها و تکنیک ها، خروجی فرآیند ۱۷ |
فرآیند ۱۸: تعیین گزاره ارزش اولیه و موقعیت یابی |
ورودی، ابزارها و تکنیک ها، خروجی فرآیند ۱۸ |
فرآیند ۱۹: تعیین اهداف محصول و بازاریابی (Set Product and Marketing Objectives) |
ورودی، ابزارها و تکنیک ها، خروجی فرآیند ۱۹ |
فرآیند ۲۰ : ایجاد استراتژی راه اندازی اولیه (Create Preliminary Launch Strategy) |
ورودی، ابزارها و تکنیک ها، خروجی فرآیند ۲۰ |
فرآیند ۲۱ : شناسایی ریسک های بازار و محصول (Identify Product and Market Risks) |
ورودی، ابزارها و تکنیک ها، خروجی فرآیند ۲۱ |
فرآیند ۲۲ : ایجاد استراتژی های محصول و بازاریابی (Create Product and Marketing Strategies) |
ورودی، ابزارها و تکنیک ها، خروجی فرآیند ۲۲ |
فرآیند ۲۳ : ایجاد منشور پروژه (Create Project Charter) |
ورودی، ابزارها و تکنیک ها، خروجی فرآیند ۲۳ |
فرآیند ۲۴ : ایجاد انگیزه تجاری اولیه (Create Preliminary Business Case) |
ورودی، ابزارها و تکنیک ها، خروجی فرآیند ۲۴ |
ابزارها و تکنیک های مورد بحث در این فصل: مدیریت سبد محصول، شناسایی مفهوم محصول، بررسی مفهوم محصول و... |
فصل سوم: مجموعه فرآیندهای فاز برنامه محصول (Plan Phase) |
---|
اهمیت فاز برنامه محصول |
شناخت نیازمندیهای محصول |
فرآیند ۱ : نیازمندیهای محصول (Product Requirements) |
ورودی، ابزارها و تکنیک ها، خروجی فرآیند ۱ |
فرآیند ۲ : نقشه راه محصول (Product Roadmap) |
ورودی، ابزارها و تکنیک ها، خروجی فرآیند ۲ |
فرآیند ۳ : برنامۀ توسعه (Development Plan) |
ورودی، ابزارها و تکنیک ها، خروجی فرآیند ۳ |
فرآیند ۴ : برنامه های عملکردی اولیه (Preliminary Functional Plans) |
ورودی، ابزارها و تکنیک ها، خروجی فرآیند ۴ |
فرآیند ۵ : به روز رسانی استراتژی بازاریابی و محصول (Updated Product and Marketing Strategy) |
ورودی، ابزارها و تکنیک ها، خروجی فرآیند ۵ |
فرآیند ۶ : به روز رسانی استراتژی راه اندازی (Updated Launch Strategy) |
ورودی، ابزارها و تکنیک ها، خروجی فرآیند ۶ |
فرآیند ۷ : تحلیل مشروح مالی (Detailed Financial Analysis) |
ورودی، ابزارها و تکنیک ها، خروجی فرآیند ۷ |
فرآیند ۸ : به روز رسانی انگیزه تجاری (Updated Business Case) |
ورودی، ابزارها و تکنیک ها، خروجی فرآیند ۸ |
فرآیند ۹ : برنامه مدیریت محصول اولیه (Preliminary Product Management Plan) |
ورودی، ابزارها و تکنیک ها، خروجی فرآیند ۹ |
ابزارها و تکنیک های مورد بحث در این فصل: مستندات نیازمندیهای محصول (PRD)، برنامه ریزی پروژه، برنامۀ پروژه، برنامه مدیریت محصول |
فصل چهارم: مجموعه فرآیندهای فاز توسعه محصول (Develop Phase) |
---|
اهمیت فاز توسعه محصول |
استقرار محصول |
فرآیند ۱ : استقرار محصول (Product Implementation) |
ورودی، ابزارها و تکنیک ها، خروجی فرآیند ۱ |
فرآیند ۲ : بهبود نیازمندیهای محصول (Product Requirements Refinement) |
ورودی، ابزارها و تکنیک ها، خروجی فرآیند ۲ |
فرآیند ۳ : راستی آزمایی محصول (Product Verification) |
ورودی، ابزارها و تکنیک ها، خروجی فرآیند ۳ |
فرآیند ۴ : انتشار و مدیریت پیکره بندی (Release and Configuration Management) |
ورودی، ابزارها و تکنیک ها، خروجی فرآیند ۴ |
فرآید ۵ : برنامه بِتا (Beta Plan) |
ورودی، ابزارها و تکنیک ها، خروجی فرآیند ۵ |
فرآیند ۶ : تست استفاده پذیری (Usability Testing) |
ورودی، ابزارها و تکنیک ها، خروجی فرآیند ۶ |
فرآیند ۷ : برنامه مشروح راه اندازی (Detailed Launch Plan) |
ورودی، ابزارها و تکنیک ها، خروجی فرآیند ۷ |
فرآیند ۸ : برنامه های مشروح عملیاتی (Detailed Functional Plans) |
ورودی، ابزارها و تکنیک ها، خروجی فرآیند ۸ |
فرآیند ۹ : مستند سازی (Documentation) |
ورودی، ابزارها و تکنیک ها، خروجی فرآیند ۹ |
فرآیند ۱۰ : مرور بازرسی ها (Review Checkpoints) |
ورودی، ابزارها و تکنیک ها، خروجی فرآیند ۱۰ |
ابزارها و تکنیکهای مورد بحث در این فصل: روشهای ارزیابی استفادهپذیری، استفادهپذیری درمحل و.. |
فصل پنجم: مجموعه فرآیندهای فاز صلاحیت محصول (Qualify Phase) |
---|
اهمیت فاز صلاحیت محصول |
اعتبار سنجی بازار |
مروری بر تست بتا (Beta Test) |
فرآیند ۱ : تست بِتا (Beta Test) |
ورودی، ابزارها و تکنیک ها، خروجی فرآیند ۱ |
فرآیند ۲ : آمادگی راه اندازی بازاریابی (Marketing Launch Preparation) |
ورودی، ابزارها و تکنیک ها، خروجی فرآیند ۲ |
فرآیند ۳ : آمادگی عملیات و ساخت (Manufacturing and Operations Launch Preparation) |
ورودی، ابزارها و تکنیک ها، خروجی فرآیند ۳ |
فرآیند ۴ : آمادگی کانال راه اندازی و فروش (Sales and Channel Launch Preparation) |
ورودی، ابزارها و تکنیک ها، خروجی فرآیند ۴ |
فرآیند ۵ : آمادگی کانال پشتیبانی از مشتری (Customer Support Launch Preparation) |
ورودی، ابزارها و تکنیک ها، خروجی فرآیند ۵ |
فرآیند ۶ : تحویل اسناد محصول (Product Documentation Delivery) |
ورودی، ابزارها و تکنیک ها، خروجی فرآیند ۶ |
فرآیند ۷ : برنامه کسب و کار نهایی (Final Business Plan) |
ورودی، ابزارها و تکنیک ها، خروجی فرآیند ۷ |
فرآیند ۸ : تصمیم راه اندازی (Final Business Plan) |
ورودی، ابزارها و تکنیک ها، خروجی فرآیند ۸ |
ابزارها و تکنیک های مورد بحث در این فصل: چک لیست های آمادگی راه اندازی، آمادگی محصول، آمادگی بازاریابی، آمادگی کانال ها و فروش و... |
فصل ششم: مجموعه فرآیندهای فاز راه اندازی محصول (Launch Phase) |
---|
اهمیت فاز راه اندازی محصول |
اهمیت نوع بازار در تعیین استراتژی راه اندازی |
فرآیند ۱ : فعالیت های راه اندازی (Launch Activities) |
ورودی، ابزارها و تکنیک ها، خروجی فرآیند ۱ |
فرآیند ۲ : فعالیت های پسا راه اندازی (Post-Launch Activities) |
ورودی، ابزارها و تکنیک ها، خروجی فرآیند ۲ |
تکنیک های مورد بحث در این فصل: برنامه راه اندازی محصول، برنامه آمادگی کانال و فروش و .... |
فصل هفتم: مجموعه فرآیندهای فاز تحویل محصول (Deliver Phase) |
---|
اهمیت فاز تحویل محصول |
مراحل تحویل محصول |
تکنیکهای مورد بحث در این فصل: الگوی تحلیلبازار، برنامه و استراتژی کانال، دمویمحصولات و... |
فصل هشتم: مجموعه فرآیندهای فاز بازنشستگی محصول (Retiring Phase) |
---|
اهمیت فاز بازنشستگی محصول |
برنامه پایان حیات (End-of-Life Plan) |
حوزه های خارجی تأثیر گذار بر برنامه پایان حیات |
حوزه های داخلی تأثیر گذار بر برنامه پایان حیات |
فرآیند ۱ : برنامه پایان حیات (End-of-Life Plan) |
ورودی، ابزارها و تکنیک ها، خروجی فرآیند ۱ |
ابزارها و تکنیک های مورد بحث در این فصل |
برنامه پایان حیات |
چه چیزی کسب میکنید؟
- ۱۶ ساعت آموزش آنلاین راهنمای مدیریت محصول ProdBOK
- ارائۀ ۳۵ PDUs برای شرکت در آزمون های بین المللی مرتبط با آن
- تدریس کامل و نکته به نکته راهنمای زیر:
- The Guide to the Product Management and Marketing Body of Knowledge (2013)
- ارائه و حل ۲۰۰ تست تألیفی موقعیتی و مبتنی بر سناریو توسط مدرس و ۳۰۰ تست تألیفی دیگران (شبیه ساز آزمون) جهت تسلط بر ابعاد مختلف استاندارد و آمادگی آزمون
- رفع اشکال تست ها و حل مسائل متقاضیان فردی و سازمانی
مخاطبین دوره
مخاطبان این وبینار: |
---|
کلیۀ علاقهمندان به مدیریت محصول فارغ از جایگاه سازمانی آنها |
کلیۀ دانشجویان و فارغالتحصیلان آماده به کار با رویکرد ورود به حوزۀ مدیریت محصول |
افراد واحد بازاریابی، فروش و تیم محصول از بدنۀ مدیریت تا تیم اجرایی آنها |
تیم برنامهریزی فروش و بازاریابی سازمانها که میخواهند فرآیند محور حرکت کنند. |
افراد برنامهریز و مجری کسب و کارهای نوپا (Startups) |
مدیران پروژه، طرح و سبد، دفتر PMO و تیم اجرایی آنها |
کلیه علاقهمندان به تحلیل کسب و کار در سازمانها و شرکتها |
کلیه افراد شاغل در چارچوب مدیریت پروژههای چابک مانند Scrum یا XP و ... |