گزارش موسسه PMI از مزایای تحلیل کسب و کار

برای بسیاری از سازمان­‌ها، تجزیه و تحلیل کسب و کار بخش یکپارچه­‌ای با امور سازمانی دیگر آن­ها نیست. با این حال، با توجه به افزایش پیچیدگی پروژه­‌ها، مشاهده می­کنیم که تجزیه و تحلیل کسب و کار یک خصوصیت کلیدی برای موفقیت پروژه محسوب می­شود.

بر اساس گزارش منتشر شده در سال ۲۰۱۴ موسسه PMI از مزایای تحلیل کسب و کار

مدیریت نیازمندی ها: یک صلاحیت اصلی برای موفقیت در پروژه و برنامه است و عملکرد ضعیف زمانی اتفاق می‌افتد که سازمان‌ها در فرآیند تجزیه و تحلیل کسب و کار فاقد بلوغ و پختگی بوده بطوریکه قادر به تشخیص ارزش ارائه شده نیستند. تجزیه و تحلیل کسب و کار شامل شناسایی نیازها، توصیه‌ راه‌حل‌ها و فرآیند کشف، مستندسازی و مدیریت شرایط لازم برای ارائه مزایای مورد انتظار مشتریان سازمان است.

هنگامی که تجزیه و تحلیل کسب و کار به درستی در پروژه‌ها و برنامه‌ها صورت گرفته و اجرا می‌شود، نیازمندی ها با کیفیت بالا تولید می‌شوند؛ذی‌نفعان بیشتر درگیر می‌شوند؛ راهکارهای مطلوب جهت ارائه ارزش مورد نظر ارائه می­شود و پروژه‌ها به احتمال زیاد به موقع، در همان محدوده و با همان بودجه مشخص­‌شده تحویل می‌شوند. فرآیند موثر تجزیه و تحلیل کسب و کار برای بسیاری از سازمان‌ها به صورت یک بخش یکپارچه از کسب و کار آن­ها، تعریف نشده است و باعث می­شود که پروژه‌­ها قادر به ارائه ارزش مورد نظر نباشند. در واقع، طبق گزارش حرفه‌ایPMI 2017، نیازمندی‌ها نامناسب و غیردقیق، دومین علت شکست پروژه‌­ها هستند (۳۹٪)، و دومین علت این امر، به دلیل تغییرات در اولویت­‌های سازمان است (۴۱٪).

متخصصان تجزیه و تحلیل کسب و کار در سازمان‌های با بلوغ و تجربه بالا، ۸۳ درصد از وقت خود را صرف امور تجزیه و تحلیل کسب و کار در پروژه‌ها و برنامه‌های مختلف سازمان می‌کنند.

برای درک این مطلب که چگونه حرفه تجزیه و تحلیل کسب و کار می‌تواند به موفقیت سازمانی کمک کند، لازم است بحث‌های بیشتری انجام شود. در حالی که تمرکز مدیر پروژه بر حوزه پروژه است، تمرکز تحلیلگر کسب و کار بر روی محدوده پروژه است. به دلیل وجود برخی از هم‌پوشانی­‌ها در این زمینه، اغلب سردرگمی در شناسایی وظایف بین مدیر پروژه و تحلیلگر کسب و کار وجود دارد، اما هر دوی آن‌ها در نقش رهبر کلیدی برای پروژه‌ها و برنامه‌ها قرار می‌گیرند. با این حال، هر یک از آن‌ها باید با هم کار کنند تا نتایج و روابط موفقی را ایجاد کنند؛ زیرا، همان‌طور که در تحقیقات ما مشخص شده است، فعالیت‌های تجزیه و تحلیل کسب و کار در واقع بر پروژه‌ها و برنامه‌ها متمرکز شده‌اند. در واقع، ۸۳ درصد از فعالیت های تحلیل کسب و کار در سازمان‌های بسیار بالغ در حمایت از پروژه‌ها و برنامه‌های مرتبط با آن­ها انجام می‌شود.

برای دستیابی به بینش عمیق‌تر در مورد این که چگونه فعالیت‌های تجزیه و تحلیل کسب و کار در اجرای ابتکارات استراتژیک کمک می‌کند، بیش از ۷۳۰ متخصص حرفه‌ای تجزیه و تحلیل کسب و کار را در میانگین مدت زمان نه سال بررسی کردیم.

سپس پاسخ‌ دو گروه از نمونه­‌های مورد نظر را با هم مقایسه کردیم:

کسانی که می‌گویند سازمان‌هایشان برای بهبود مستمر بهینه و با قابلیت‌های تجزیه و تحلیل کسب و کار ایجاد شده‌ است.

کسانی که شرکت‌های خود را در حال شروع فرآیند تجزیه و تحلیل می­بییند و شرایط خود را خاص و ویژه می­دانند (بلوغ کم).

این گزارش، آنچه که رهبران بسیار بالغ و پخته انجام می‌دهند را مورد اشاره قرار میدهد.

ایجاد روابط و همکاری در پروژه‌ها و برنامه‌ها

* سازمان‌های بسیار بالغ از سطح بالای همکاری بین مدیر پروژه، مدیر برنامه، یا پرتفولیو و تحلیلگر کسب و کار حمایت می­کنند.

* ۹۱٪ از پاسخ‌دهندگان در سازمان‌هایی با اقدامات و رویه‌های تجزیه و تحلیل کسب و کار بالغ اشاره کرده‌اند، نقش تجزیه و تحلیل کسب و کار توسط مدیران، حامیان مالی و سهامداران شان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.(در مقایسه با ۵۳٪ در مورد سازمان های با بلوغ پایین)

اندازه‌گیری و تحقق ارزش از طریق افزایش اثربخشی برنامه‌ریزی برای انجام تجزیه و تحلیل کسب و کار و استفاده از منابع مربوط به آن

* متخصصان تجزیه و تحلیل کسب و کار در سازمان‌های بسیار بالغ ۸۳٪ از وقت و زمان خود را به امور مربوط به تجزیه و تحلیل کسب و کار در پروژه‌ها و برنامه‌ها صرف می‌کنند.

هماهنگ کردن تجزیه و تحلیل کسب و کار با استراتژی سازمان و تمرکز بر شاخص‌های کلیدی موفقیت سازمان

* سازمان‌هایی که در تجزیه و تحلیل کسب و کار خود هماهنگی بیشتری دارند تقریبا دو برابر احتمال موفقیت بیشتری در اجرای استراتژی‌های خود دارند (۸۸٪ در مقابل ۴۸٪ با بلوغ پایین).

* سازمان‌های دارای بلوغ بالا در تجزیه و تحلیل کسب و کار عملکرد بالاتر از حد متوسط ​​در تمام شاخص‌های کلیدی موفقیت سازمان از جمله عملکرد مالی (۶۹٪ در برابر ۴۵٪)، پیاده‌سازی استراتژی (۶۶٪ در مقابل ۲۱٪)، چابکی سازمانی (۴۰٪ در برابر ۱۴٪) و مدیریت پروژه‌های منحصر به فرد (۶۲٪ در مقابل ۲۹٪) را دارند.

همکاری در پروژه‌ها و برنامه‌ها

تحلیلگران کسب و کار، صرف‌نظر از بلوغ سازمانی تحلیل کسب و کار در سازمان خود، ۷۳٪ از زمان خود را صرف انجام فعالیت‌های مختلف تجزیه و تحلیل کسب و کار در پروژه‌ها و برنامه‌ها می‌کنند (۸۳٪ برای سازمان‌های بسیار بالغ). زمان باقیمانده برای وظایف و فعالیت‌های سربار، مانند آموزش داخلی و جلسات با کارکنان، صرف می‌شود (برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد اینکه چگونه تحلیل‌گران کسب و کار وقت خود را صرف می‌کنند، در صفحات بعد توضیحات تکمیلی ارائه شده است).

ما همچنین سازمان‌هایی را یافتیم که زمان کافی را برای برنامه‌ریزی موثر و انجام تجزیه و تحلیل کسب و کار اختصاص می‌دهند و در مقایسه با شرکت‌هایی که اهمیت این فعالیت‌ها را نمی‌شناسند، به پیامدها و نتایج بهتری می­رسند. در هنگام اختصاص زمان به فعالیت‌های مرتبط با تجزیه و تحلیل کسب و کار، نسبت بالاتری از این گروه از سازمانها (۶۳٪)، فرآیند تجزیه و تحلیل کسب و کار را در مقایسه با همتایان خود بهتر انجام می‌دهند و در مقابل، تنها ۲۴٪ از سازمان­‌هایی که زمان کافی به فعالیت‌های تجزیه و تحلیل کسب و کار اختصاص نمی‌دهند، موفق هستند.

برای مطالعه کامل و دانلود فایل PDF این گزارش، فرم زیر را تکمیل کنید. پس از تکمیل فرم، بلافاصله لینک دانلود فایل برای شما نمایان خواهد شد.