۱۰ ویژگی شایستۀ یک تحلیلگر کسب و کار ایرانی

دیدگاه ها در تحلیل کسب و کار

سال های پیش، در شرکت های ایرانی، همچون شرکت ها و سازمان های غربی، تحلیلگران کسب وکار دوشادوش برنامه نویسان و توسعه دهندگان محصولات نرم افزاری فعالیت می کردند. اما با گذشت زمان و تعمیم تحلیل کسب و کار به دیگر صنایع و عبور مفهوم تحلیلگر کسب و کار از شرکت های نرم افزاری، دیگر صنایع موفق شدند به استخدام تحلیلگران کسب و کار بپردازند و متناسب با نیازها، استراتژی ها و مسائل و مشکلات سازمانی خویش برای آنها شرح شغل تعریف نمایند. اکنون می توانیم با توجه به گسترده بودن نقش تحلیلگر کسب و کار در سازمان ها و شرکت های مختلف ایرانی برای آنها، مجموعه ای از شایستگی ها (Competency) تعریف نماییم.

  • دارای قدرت حل مسأله باشید: بسیاری از سازمان های ایرانی دارای مشکلات و چالش های متنوعی هستند. وقتی به آنها مراجعه می کنید، صدای گلۀ مدیران عالی رتبۀ آنها بلند می شود و از شما به عنوان تحلیلگر کسب و کار درخواست می کنند که به مشکلات آنها رسیدگی کنید، سعی کنید برای مشکل یا مسألۀ فوق چند راه حل (Solution) ارائه دهید و سپس راه حل های خود را براساس قابلیت حل، رتبه بندی نمایید.
  • قدرت تصمیم سازی داشته باشید: شما بهتر است بدانید که در یک سازمان وقتی به عنوان تحلیلگر کسب و کار مشغول به کار می شوید، شما تصمیم گیرنده نیستید و قرار است که با ساخته و پرداخته کردن چند مجموعه تصمیم سازنده به تیم مدیریت سازمان کمک نمایید.
  • دارای تفکر سیستمی باشید: شما سازمان را به مثابه یک سیستم در نظر بگیرید که با مجموعه ای از عوامل داخلی و خارجی تعامل دارد و کوچک ترین تغییر بر روی یک مؤلفه می تواند بر روی دیگر اجزا و مؤلفه های سازمان تأثیر بگذارد. سعی کنید نگاهی به تمام اجزا و مؤلفه های تأثیر گذار سازمان بیندازید و ارتباط آنها را ملاحظه نمایید.
  • دارای تفکر تحلیلی باشید: سازمان های ایرانی به دنبال پیچیده سازی مفاهیم کسب و کار نیستند، سعی کنید با مقایسه و مثال آوردن برای سازمان ها، آنها را متقاعد کنید که مسیر درست چگونه است و در این راه از داده های موجود و روند آنها استفاده نمایید.
  • اخلاق گرا باشید: در سازمانی که کار می کنید از بدگویی و پشت سرکسی حرف زدن، پرهیز کنید. منافع سازمانی که از آن حقوق می گیرید را مراعات کنید. با عدالت و بدون جانب داری به همۀ افراد سازمان نگاه بیفکنید.
  • در سازمان مربوطه مسئولیت پذیر باشید: صرفاً به موقع آمدن و به موقع رفتن، نمی تواند شرط لازم و کافی باشد. به تکالیفی که ذینفعان به شما می دهند، دقت کنید و آنها را به موقع انجام دهید. در برگزاری جلسات با آنها، همۀ شرایط و جوانب را ملاحظه کنید. زودتر از همه در جلسه حضور داشته باشید و آخر از
  • جلسه را ترک کنید. و در نهایت اینکه مدیریت جلسات را بر عهده داشته باشید.
  • تا جایی که ممکن است کسب و کاری که در آن مشغول هستید، یاد بگیرید: یکی از هنرهای تحلیلگر کسب و کار این است که وقتی که در سازمانی وارد می شود بتواند آن کسب و کار را یاد بگیرد. این باعث می شود که راحت تر بتواند نیازمندیهای مد نظر تحلیل کسب و کار را طی برگزاری جلسات با ذینعفان، استخراج نماید و در ادامه بتواند به طرز ساده تری آنها را تحلیل نماید و برای آنها مدل ارائه دهد. یادگیری کسب و کار فوق، شامل متدلوژی های آن صنعت، به روش ها (Best Practice) های نیز می باشد.
  • بر روی زبان ِ دهان و زبان ِ بدن خود کار کنید: مراقب زبان ِ دهان خود باشید و از گفتن عبارت ها و سخنان کنایه دار و یا شوخی های بی مورد و بی موقع و یا مباحثات بی فایده با ذینفعان پرهیز نمایید، از سوی دیگر لحن خشک، انعطاف ناپذیر و سخت خود را نرم نمایید و با دیگران با ملاطفت برخورد کنید. آنچه که بیشتر از همۀ اینها اهمیت دارد، کار کردن بر روی زبان بدن خود است. حتی اگر در دوره های آموزشی شرکت کرده اید، زبان بدن خود را تقویت نمایید. شما باید بدانید که حدود ۸۰% یک ارتباط اختصاص به زبان بدن و مابقی آن مربوط به زبان ِ دهان است.
  • تسهیل گر باشید: در همۀ چالش های سازمانی که با آنها مواجه می شوید، اهل تسهیل باشید از یک سو ساده بگیرید و سعی کنید تعارضات سازمان را با گفتگو و البته با خویشتنداری حل و فصل نمایید. و از سوی دیگر مدیریت تعارض بلد باشید و بتوانید در جایی که تعارض ها نمایان شدند که به راحتی نمی توان آن را دفع نمود، تمام تلاش خود را به کار گیرید که با استفاده از تکنیک ها و عناصر رفع تعارض، آن را در سازمان خود بی اثر نمایید.
  • خود را به نرم افزارهای تحلیل کسب و کار مسلط نمایید: این نرم افزارها از آفیس مخصوصاً ویزیو و اکسل گرفته تا ویژوال پارادایم و دیگر نرم افزارهای مدیریت فرآیند را شامل می شوند. با تسلط بر آنها راحت تر می توانید اطلاعات گردش یافته در بستر تحلیل کسب و کار را در سازمان خویش، مدل بندی کنید و به ذینفعان خود ارائه نمایید.

دوره فوق العاده تحلیل کسب و کار(روی عکس کلیلک کنید)

 

مقالات

آزمون تحلیل کسب و کارتحلیلتحلیل کسب و کار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *