پیشرفت فناوری در سه دهه گذشته به طور چشمگیری نحوه حل مسائل، چالشها و مشکلات کسب و کار را با راه حل های مبتنی بر فناوری اطلاعات تغییر داده است. پیش از این سازمان ها علاقه زیادی به مدیریت فناوری اطلاعات داشتند ولی این توجه جای خود را به ایجاد ارزش از طریق پیاده سازی راه حلهای کسب و کاری که از فناوری به عنوان یک فاکتور کلیدی استفاده می کنند داده است.
اگرچه ممکن است مزایای استفاده از تجزیه و تحلیل کسب و کار واضح به نظر برسد اما واقعیت این است که اکثر شرکتها کاملاً درک نمیکنند که تجزیه و تحلیل کسب و کار چگونه میتواند به پیشرفت آنها در کسب و کارشان کمک کند.
به معنای واقعی، اجرای تجزیه و تحلیل کسب و کار یکی از ابتکارات اساسی است که میتواند کسب و کار را در به صورت یکپارچه حفظ کند. در بیشتر موارد، منافع حاصل از تجزیه و تحلیل کسب و کار شامل موارد زیر است:
۱) اطمینان از انطباق راه حل های ارائه شده توسط کارشناسان فنی با نیازهای ذینفعان
۲) اطمینان از این که راه حل های اتخاذ شده در واقع مشکلات مربوط به کسب و کار را با کاهش ریسک کسب و کار و تولید ارزش برطرف میکند.
با انجام تجزیه و تحلیل کسب و کار، تحلیلگر کسب و کار مزایای قابل قبول حاصل از هر راه حل پیشنهادی را افزایش می دهد.
به طور خلاصه، تجزیه و تحلیل کسب وکار باید زمینه های زیر را پوشش دهد:
۱) استفاده و اجرای کارآمد راه حل های جدید توسط سازمان: تحلیلگر کسب و کار، هماهنگی و وضوح را که در کل روند تغییر به ویژه از نظر تعریف نیازهای شفاف کسب و کار که در محدوده پروژه است، فراهم میکند.
۲) کشف نیازهای سازمانی: یک تحلیلگر کسب و کار میتواند نیازهای جدید سازمانی را از طریق تجزیه و تحلیل کشف کند و در نتیجه، میتواند به کسب و کار کمک کند تا درک بهتری از تغییراتی که برای ادامه موفقیت لازم است، داشته باشد.
۳) اولویت بندی الزامات کسب و کار: یک تحلیلگر کسب و کار روشهای اولویت بندی الزامات را در مراحل مختلف چرخه حیات الزامات پیاده سازی میکند، بنابراین تضمین میکند که تلاش سهامداران بر آنچه مهم است متمرکز است.
همچنین بخوانید: گزارش موسسه PMI درمورد تحلیل کسب و کار
در سطح کسب و کار، انتخاب یک استراتژی تجزیه و تحلیل کسب و کار با معیارهای عملکردی بالا معمولاً محاسن بی شماری دارد. با این حال راه حل ارائه شده ممکن است از الزامات و خواستههای ذینفعان فراتر رود و در نهایت اشتباه باشد. تحلیلگران باتجربه کسب و کار، راه حل محور نیستند بلکه مسئله محور هستند و در نتیجه، آنها جذابیت یک راه حل پیشنهادی را با توجه به تواناییهای آن برای حل مسائل کسب و کار و یا تأمین نیازهای کسب و کار تفسیر میکنند.
طرح توجیهی برخروجی راه حل ارائه شده برای کسب و کار تمرکز دارد و مزایای سازمانی راه حل پیشنهادی مانندکاهش هزینه های عملیاتی، کاهش ریسک انجام کار و بهبود قابلیتهای کاری را ذکر میکند.
از همه مهمتر، تحلیلگران کسب و کار، نمایندگانی هستند که به نمایندگی از کسب و کار فعالیت میکنند. اکثر متخصصان این رشته با این واقعیت موافقت هستند که مسئولیت اصلی تحلیلگرکسب و کار در پرداختن به مسائل تجاری است. علاوه بر آن به همان اندازه به عنوان رابط بین سهامداران پروژه باید عمل کنند. یکی دیگر از مزایای مهم تجزیه و تحلیل تجارت، کاهش اثر منفی تغییر غیرضروری است.