دیدگاه معماری کسب و کار در استاندارد BABOK


همانطوری که احتمالاً می دانید، در فصل ۱۱ نسخه ۳ استاندارد BABOK به ۵ چشم انداز یا لنز اشاره کرده است که عبارتند از:

چشم انداز یا لنزها در فعالیت های تحلیل کسب و کار برای ایجاد تمرکز برروی کارها و تکنیک­های مختص بستر و زمینه طرح ابتکاری مورد نظر استفاده می­شوند. بیشتر طرح­های مبتکرانه احتمالاً شامل یک یا چند چشم انداز هستند.

در این نوشته در نظر داریم در مورد چشم انداز معماری کسب و کار بر اساس استاندارد BABOK توضیحاتی را ارائه نماییم.

چشم انداز معماری کسب و کار ویژگی­های منحصر بفرد تحلیل کسب و کار را در زمان فعالیت در زمینه معماری کسب و کار پر رنگ می­کند.

معماری کسب و کار به منظور نشان دادن چگونگی برآورده شدن دغدغه های استراتژیک ذینفعان و برای پشتیبانی از تلاش­های مستمر مرتبط با رشد و توسعه سازمان، آن را مدل می­کند.

معماری کسب و کار اصول معین و زیربنایی معماری را دنبال می­کند:

  • محدوده: محدوده معماری کسب و کار، کل سازمان را شامل می­شود.
  • تفکیک دغدغه­ها: معماری کسب و کار دغدغه های درون بستر خود را تفکیک می­کند.
  • سناریوهای مشتق شده: سؤال­های خیلی زیادی وجود دارند که یک کسب و کار تلاش می­کند از طریق پاسخگویی به آنها طرحی برای همراستایی فراهم کند.
  • پایه دانش: در حالیکه هدف اصلی معماری کسب و کار پاسخگویی به این پرسش­ها است، هدف ثانویه اما مهم دیگر، جمع آوری و مستندسازی اجزاء مختلف معماری و ارتباط آنها در قالب پایه دانشی است که برای پاسخگویی به سؤالات آتی کسب و کار مورد استفاده قرار خواهند گرفت. 

محدوده تغییر معماری کسب و کار

ممکن است معماری کسب و کار در سطوح مختلفی اجرا شود:

  • در سرتاسر سازمان
  • در یک خط کسب و کار منفرد درون سازمان
  • در یک بخش کارکردی سازمان

 عمق تغییر

ممکن است یک فعالیت معماری کسب و کار بر روی سطح مدیریت ارشد سازمان برای پشتیبانی تصمیم­گیری استراتژیک، یا بر روی سطح مدیریت میانی برای پشتیبانی از اجرای طرح مبتکرانه متمرکز باشد.

ارزش و راهکار ارائه شده

معماری کسب و کار با استفاده از اصل تفکیک دغدغه­ها و اولویت­ها، مدل­هایی را توسعه می­دهد که سیستم کسب و کار، راهکار، یا سازمان را به اجزاء منفردی با کارکردهای مشخص تجزیه می­کند و تعاملات بین آنها را نمایان می­کند.

اجزاء مدل­های معماری کسب وکار شامل موارد زیر است:

  • قابلیت­ها
  • ارزش
  • فرآیندها
  • اطلاعات و داده
  • سازمان
  • گزارش­دهی و مدیریت
  • ذینفعان
  • استراتژی­های امنیتی
  • خروجی­ها

مدل­های معماری سازمان را قادر می­سازند که به تصویری بزرگ و جامع از حوزه ای که تحت تحلیل و بررسی است، دست پیدا کند.

معماری کسب و کار بوسیله سازمان برای هدایت فعالیت­های زیر مورد استفاده قرار می­گیرد:

  • برنامه­ریزی استراتژیک
  • مدلسازی مجدد کسب و کار
  • طراحی مجدد سازمان
  • ارزیابی عملکرد
  • کاهش هزینه

فرضیات اصلی

برای اینکه معماری کسب و کار برای سازمان مفید فایده باشد، نیاز است که تحلیلگران کسب وکار به موارد زیر توجه کنند:

  • دستیابی به تصویری جامع و کامل از سازمانی که تحت تحلیل و بررسی است
  • بهره­مندی از پشتیبانی کامل مدیریت ارشد سازمان
  • مشارکت صاحبان کسب و کار و خبرگان حوزه مورد نظر
  • موجود بودن یک استراتژی سازمانی

محدوده تحلیل کسب و کار

  • حامی تغییر

در حالت ایده آل، حامی یک طرح مبتکرانه معماری کسب و کار یکی از مدیران ارشد سازمان یا صاحب کسب و کار درون سازمان است. بهر حال ممکن است حامی صاحب یکی از خطوط کسب و کار بعنوان حامی مطرح باشد.

  • اهداف تغییر

لیست زیر شامل اهداف اولیه امکانپذیر مورد انتظار از اعمال تغییر حاصل از تحلیل معماری کسب و کار است:

  • قابلیت­های کسب و کار
  • جریان­های ارزش کسب و کار
  • برنامه­های طرح مبتکرانه
  • تصمیمات سرمایه­گذاری
  • تصمیمات پورتفولیو

گروه­های زیر از معماری کسب و کار برای هدایت تغییر درون سازمان استفاده می­کنند:

  • مدیران تمام سطوح سازمان
  • صاحبان محصول یا خدمت
  • واحدهای عملیاتی
  • معماران راهکار
  • تحلیلگران کسب و کار فعال در حوزه تخصصی مربوط به خود
  • جایگاه تحلیلگر کسب و کار

هدف از فعالیت تحلیلگر کسب و کار در حوزه معماری کسب وکار موارد زیر را شامل می­شود:

  • درک بستر کلی سازمان و فراهم سازی بینشی متوازن در مورد تمامی اجزاء و ارتباطات بین آنها در سرتاسر سازمان
  • فراهم نمودن یک نگرش جامع و قابل فهم از تمامی خصوصیات و ویژگی­های درون سازمان

برای دستیابی به این اهداف تحلیلگران کسب و کار نیازمند بهره مندی از بینش، مهارت، و دانش در زمینه های زیر هستند:

  • اهداف و استراتژی کسب و کار
  • اطلاعات مفهومی کسب و کار
  • معماری تکنولوژی اطلاعات کسب و کار
  • معماری فرآیند
  • عملکرد کسب و کار
  • خروجی­های تحلیل کسب و کار

معماری کسب و کار محدوده ای وسیع و نظرگاهی جامع و کامل برای کسب و کار فراهم می­کند.

خروجی­های کلی معماری کسب و کار شامل موارد زیر است:

  • همراستایی سازمان با استراتژیها
  • برنامه ریزی تغییر جهت جاری­سازی استراتژی­ها
  • اطمینان از اینکه درصورت اعمال تغییرات، همراستایی با استراتژی تداوم خواهد داشت

مدل­ها و طرح­های فراهم شده بوسیله معماری کسب و کار، تحویل­دادنی­های کلیدی آن محسوب می­شوند. نمونه­هایی از این مدل­ها و طرح­ها عبارتند از:

  • نقشه­های توانمندی کسب و کار
  • نقشه­های جریان ارزش
  • نقشه­های سازمان
  • مفاهیم اطلاعات کسب و کار
  • معماری فرآیند سطح-بالا
  • مدل­های انگیزش کسب و کار

شایستگی­های مرتبط

تحلیلگران کسب و کار جهت کسب موفقیت در حوزه معماری کسب و کار باید از قابلیت­ها و توانمندی­های زیر برخوردار باشند:

  • تحمل بالا جهت مواجهه با ابهام و عدم اطمینان
  • توانمندی قرار دادن چیزها در یک بستر گسترده تر
  • توانایی تبدیل نیازمندی ها و بستر به یک مفهوم، طرح، یا راهکار
  • قابلیت متوقف کردن جزئیات غیر ضروری جهت دستیابی به دیدگاهی جامعتر و همه جانبه تر
  • توانایی تفکر در چارچوب­های زمانی بلند مدت چند ساله
  • توانایی ارائه خروجی­های تاکتیکی (کوتاه مدت) که بطور همزمان برای سازمان ارزش خلق کنند و در دستیابی به اهداف استراتژیک (بلند مدت) سازمان سهیم باشند
  • توانمندی تعامل با افراد در سطوح مدیریتی ارشد سازمان
  • قابلیت توجه به سناریوها و خروجیهای چندگانه
  • توانایی رهبری و هدایت تغییر در سازمان
  • بهره مندی از فراست و تیزهوشی سیاسی

تأثیر معماری کسب و کار بر حوزه های دانش

در این بخش چگونگی تطبیق فعالیت­های تحلیل کسب و کار مرتبط با معماری کسب و کار با فعالیت­های تحلیل کسب و کار معرفی شده در راهنمای BABOK، توصیف می­شود. همچنین شرح داده می­شود که چگونه هر حوزه دانش بر اساس قواعد معماری کسب و کار، بکار گرفته شده و اصلاح می­شود.

برنامه­ریزی و پایش تحلیل کسب و کار

در زمان برنامه­ریزی و پایش تحلیل کسب و کار، آشنایی و درک ویژگی­های سازمان برای تحلیلگران کسب و کار فعال در حوزه معماری کسب و کار ضروری است.

برخی از این ویژگی­ها عبارتند از:

  • استراتژی و مسیر حرکت
  • مدل عملیاتی
  • قابلیت­های عملیاتی کنونی
  • ذینفعان و چگونگی مشارکت آنها
  • برنامه­های توسعه، حاکمیت و فرآیندهای برنامه­ریزی
  • فرهنگ و محیط
  • ظرفیت تغییر 

تکنیک­های ارائه شده در راهنمای BABOK

  • معیار ارزیابی و پذیرش
  • تجزیه کارکردی
  • مصاحبه ها
  • طوفان ذهنی
  • تحلیل قابلیت­های کسب و کار
  • سنجه ها و شاخص­های کلیدی عملکرد
  • تحلیل تصمیم
  • برآورد
  • تحلیل الزامات غیر کارکردی
  • تحلیل ریشه اصلی
  • مدلسازی سازمان
  • مدلسازی محدوده
  • تحقیق میدانی و پرسشنامه
  • مدلسازی فرآیند
  • مرورها
  • تحلیل و مدیریت ریسک
  • ماتریس نقش­ها و مسئولیت­ها
  • سناریوهای کاربران

 

دیگر تکنیک­های تحلیل کسب و کار

  • معماری تحلیل کسب و کار
  • نقشه قابلیت­ها
  • تحلیل سبد پروژه
  • تحلیل خدمت-محور

استخراج و همکاری

تحلیلگران کسب و کار فعال در زمینه معماری کسب و کار بطور معمول با حجم قابل توجهی از ابهام و عدم اطمینان مواجه هستند. به هنگام انجام کارهای استخراج و همکاری، تحلیلگران کسب و کار به تغییرات سازمان تحت تأثیر نیروهای داخلی و خارجی و تغییرات در محیط بازار توجه خواهند نمود. انواع تغییرات بطور مکرر می­توانند پیش­بینی شوند اما فشار خارجی تحمیل شده از طرف بازار موجب غیر قابل پیش بینی شدن تغییرات می­شود.

تکنیک­های ارائه شده در راهنمای BABOK

  • طوفان ذهنی
  • مشاهده
  • تحلیل مستندات
  • گروه های تمرکز
  • نمونه سازی
  • تجزیه کارکردی
  • لغت نامه
  • تحقیق میدانی و پرسشنامه
  • تحلیل فصول مشترک
  • کارگاه­های آموزشی
  • مصاحبه ها

مدیریت چرخه عمر الزامات

مهم و ضروری است که تحلیلگران فعال در زمینه معماری کسب و کار از پشتیبانی مدیریت ارشد سازمان و توافق در مورد کارهایی که باید انجام شوند، برخوردار باشند. یک هیئت مرور معماری از مدیران ارشد سازمان که با قدرت تصمیم­گیری خود می­توانند تغییرات معماری کسب و کار را مرورو و ارزیابی کنند تشکیل می­شود. همچنین معمولاً این گروه با اخذ تصمیمات مرتبط با سرمایه­گذاری و اولویت­بندی تغییرات بر مبنای تأثیرات آنها بر خروجی­های کسب و کار و استراتژی سازمان، در مدیریت پورتفولیو مشارکت می­کنند.

تکنیک­های ارائه شده در راهنمای BABOK

  • طوفان ذهنی
  • کارت امتیازی متوازن
  • بازی­های گروهی
  • مدلسازی داده
  • بهینه کاوی و تحلیل بازار
  • تحلیل تصمیم
  • تحلیل قابلیت کسب و کار
  • برآورد
  • تحلیل فصول مشترک
  • مرورها
  • تحلیل و مدیریت ریسک­ها
  • درس آموخته­ها
  • ماتریس نقش­ها و مسئولیت­ها
  • سنجه ها و شاخص­های کلیدی عملکرد
  • تحلیل ریشه اصلی
  • مدلسازی سازمان
  • تحلیل فرآیند
  • مدلسازی فرآیند
  • تحلیل SWOT

دیگر تکنیک­های تحلیل کسب و کار

  • معماری فرآیند کسب و کار
  • تحلیل سبد پروژه
  • نقشه راه
  • مدلسازی ارزش کسب و کار
  • تحلیل خدمت-محور
  • نقشه قابلیت­ها
  • مصورسازی ارزش
  • نمودار محوری سازمان

تحلیل استراتژی

معماری کسب و کار می­تواند نقشی مهم در تحلیل استراتژی ایفا کند زیرا دیدگاه­هایی معمارانه در مورد وضعیت کنونی سازمان فراهم می­کند و به تعریف وضعیت آتی و تعیین گام­هایی که جهت رسیدن به آن وضعیت باید برداشته شوند، کمک می­کند.

معماری کسب و کار بر مبنای استراتژی سازمان یک نقشه راه توسعه می­دهد. تعریف و تعیین شفاف مراحل گذر و انتقال از وضعیت کنونی به وضعیت مطلوب آتی، به اطمینان از حرکت پیوسته سازمان در راستای خلق و آزادسازی ارزش و حفظ مزیت رقابتی آن در تمامی فازهای اعمال تغییر کمک می­کند. جهت حفظ مزیت رقابتی، تحلیلگر کسب و کار باید عواملی مانند زیر را تحلیل و بررسی کند:

  • شرایط بازار
  • به سمت کدام بازارها باید رفت
  • چگونه سازمان در شرایط گذار در بازار به رقابت خواهند پرداخت
  • چگونه بهترین جایگاه برای برند شرکت فراهم شود

تکنیک­های ارائه شده در راهنمای BABOK

  • کارت امتیازی متوازن
  • تحلیل قواعد کسب و کار
  • بازی­های گروهی
  • بهینه کاوی و تحلیل بازار
  • طوفان ذهنی
  • مدلسازی داده
  • تحلیل مستندات
  • طوفان ذهنی
  • تحلیل قابلیت کسب و کار
  • برآورد
  • گروه­های تمرکز
  • لغت نامه
  • سنجه ها و شاخصهای کلیدی عملکرد
  • تحقیق میدانی و پرسشنامه
  • مدلسازی سازمان
  • مرورها
  • تحلیل SWOT
  • تحلیل و مدیریت ریسک­ها
  • کارگاه­های آموزشی 

دیگر تکنیک­های تحلیل کسب و کار

  • معماری فرآیند کسب و کار
  • تحلیل سبد پروژه ها
  • نقشه قابلیتها
  • تحلیل خدمت-محور
  • نقشه استراتژی
  • مصورسازی ارزش
  • نمودار محوری سازمان

تحلیل الزامات و تعریف طرح

معماری کسب و کار از طریق مجموعه­ای از مدل­های مختلف که برای استفاده ذینفعان انتخاب می­شوند، دیدگاه­هایی معمارانه در مورد سازمان برای آنها فراهم می­کنند. این دیدگاهها می­توانند بوسیله نقشه­های قابلیت و ارزش، نقشه­های سازمان و مدل­های فرآیند اطلاعات و کسب و کار ایجاد شوند. تحلیلگران کسب و کار فعال در زمینه معماری کسب و کار در زمان تصمیم­گیری در مورد اینکه چه چیزی برای مدل دارای اهمیت و ضروری است، از تجربه، قضاوت و تخصص خود استفاده می­کنند. انتظار می­رود که مدل­ها زمینه و اطلاعاتی را فراهم کنند که به کمک آنها الزامات به خوبی تحلیل و طراحی شوند.

تکنیک­های ارائه شده در راهنمای BABOK

  • معیار ارزیابی و پذیرش
  • تحلیل الزامات غیر کارکردی
  • مشاهده
  • مدیریت بکلاگ
  • کارت امتیازی متوازن
  • مدلسازی سازمان
  • بهینه کاوی و تحلیل بازار
  • تحلیل فرآیند
  • مدلسازی فرآیند
  • طوفان ذهنی
  • تحلیل قابلیت­های کسب و کار
  • نمونه سازی
  • مرورها
  • تحلیل و مدیریت ریسک­ها
  • تحلیل قواعد کسب و کار
  • ماتریس نقش­ها و مسئولیت­ها
  • بازی­های گروهی
  • دیکشنری داده
  • نمودار جریان داده
  • تحلیل ریشه اصلی
  • مدلسازی محدوده
  • مدلسازی داده
  • تحلیل مستندات
  • برآورد
  • مدلسازی وضعیت
  • گروههای تمرکز
  • تحقیق میدانی و پرسشنامه
  • تجزیه کارکردی
  • تحلیل SWOT
  • سناریوها
  • داستان­های کاربران
  • ارزیابی سازندگان
  • کارگاه­های آموزشی
  • درس آموخته­ها
  • تحلیل فصول مشترک
  • سنجه­ها و شاخص­های کلیدی عملکرد 

دیگر تکنیک­های تحلیل کسب و کار

  • معماری فرآیند کسب و کار
  • تحلیل سبد پروژه
  • نقشه قابلیت­ها
  • تحلیل خدمت-محور
  • نمودار محوری سازمان
  • مصورسازی ارزش

ارزیابی راهکار

معمار کسب و کار سؤالات اساسی و محوری در مورد کسب و کار در راستای بهبود و ارتقاء عملکرد کسب و کار مطرح می­کند. در جهت پاسخگویی به این سؤالات، تعداد زیادی سؤالات دیگر به شرح زیر باید پاسخ داده شوند:

  • انتظار می­رود که از کسب و کار، طرح­های مبتکرانه معین یا اجزاء آنها چه خروجی­هایی حاصل شود؟
  • چگونه آن خروجی­ها در راستای اهداف سازمان قابل اندازه­گیری و ارزیابی هستند؟
  • چه اطلاعاتی برای اندازه­گیری و ارزیابی آن خروجی­ها مورد نیاز است؟
  • چگونه فرآیندها، خدمات، طرحه­ای مبتکرانه و … باید تجهیز شوند تا امکان جمع­آوری اطلاعات مورد نیاز فراهم گردد؟
  • چگونه اطلاعات عملکردی به بهترین شکل ممکن در قالب گزارش­ها و داشبوردها ارائه شوند؟
  • چگونه از این اطلاعات برای تصمیم­گیری در مورد سرمایه­گذاری­های آتی استفاده کنیم؟ 

تکنیک­های ارائه شده در راهنمای BABOK

  • کارت امتیازی متوازن
  • مدلسازی سازمان
  • تحلیل فرآیندها
  • بهینه کاوی و تحلیل بازار
  • طوفان ذهنی
  • مدلسازی فرآیند
  • تحلیل قابلیت­های کسب و کار
  • تحلیل و مدیریت ریسک­ها
  • بازی­های گروهی
  • ماتریس نقش­ها و مسئولیت­ها
  • گروه­های تمرکز
  • تحلیل ریشه اصلی
  • درس آموخته ها
  • سنجه­ها و شاخص­های کلیدی عملکرد
  • مشاهده
  • تحلیل SWOT

دیگر تکنیک­های تحلیل کسب و کار

  • مدلسازی انگیزش کسب و کار
  • معماری فرآیندهای کسب و کار
  • مصورسازی ارزش
  • نقشه قابلیت­ها

مقالات

babokاستاندارد BABOK

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *