دریافت مدرک بین المللی تحلیل کسب و کار (BA)


مدارک بین المللی تحلیل کسب و کار

اخذ مدارک بین المللی تحلیل کسب و کار از جهات زیادی حائز اهمیت است که در گزارش سالانه ۲۰۲۲ موسسه IIBA نیز به برخی از مهم ترین دلایل دریافت مدارک تحلیل کسب و کار نیز اشاره شده است.


براساس گزارش سالیانه ۲۰۲۱ IIBA یک تحلیلگر کسب و کار با دریافت گواهینامه تقریباً بلافاصله می تواند وارد یک شغل مطلوب خویش شود. 

مزایای اخذ گواهینامه های BA

  • فرصت رشد شغلی و از بین بردن فشار استخدام
  • ارتقاء مهارت
  • همیشه دارای دلیل موجهی برای افزایش حقوق و دستمزد خویش نزد کارفرمای خویش خواهید بود.
  • به دست آوردن یک مزیت رقابتی فوق العاده به دلیل اهمیت و جذابیت موضوع تحلیل کسب و کار در دنیا
  • اخذ پروژه خارج از کشور و دریافت درامد دلاری
  • ایجاد اعتماد در کارکنان و مدیران سازمان

در دنیا چندین موسسه وجود دارد که مدارک بین المللی تحلیل کسب و کار ارائه می دهند.

  • موسسه IIBA
  • موسسه PMI
  • موسسه BSC

موسسه IIBA که بطور تخصصی بر روی تحلیل کسب و کار فعالیت می نماید، سه نوع گواهی نامه در حوزه تحلیل کسب و کار و چندین گواهی نامه دیگر در حوزه هایی از قبیل چابک و… ارائه می نماید.

موسسه PMI تنها یک نوع گواهی نامه با عنوان PBA و موسسه BSC هم به همین ترتیب.

بر اساس تحقیقات صورت گرفته از بین موسسات فوق، گواهی نامه های تحلیل کسب و کار ارائه شده توسط موسسه IIBA از محبوبیت بالاتری در سطح دنیا برخوردار است. همچنین تقاضای بسیار بالاتری برای آن در دنیا وجود دارد.

یک شاهد برای اثبات دعای فوق را در ادامه و در نمودار پایین ببینیم. این نمودار از ابزار گوگل ترندز استخراج شده است. از طریق این نمودار شما پی خواهید برد هر کلمه که در اینترنت جستجو می­شود به چه میزانی محبوبیت دارد و حتی امکان مقایسه بین دو یا چند کلمه وجود دارد. گوگل ترند تعداد جستجوهای واقعی را در اختیار کاربر قرار نمی­دهد و تنها به میزان محبوبیت عبارات بین ۰ تا ۱۰۰ نمره می­دهد.

 برای این منظور ما دو عبارت  certification business analysis professional که تنها عنوان یکی از گواهی نامه های موسسه IIBA است یعنی CBAP را با عبارت  Professional in Business Analysis certification که گواهی نامه موسسه PMI در حوزه تحلیل کسب و کار است را با هم در گوگل ترند در سطح دنیا مقایسه کرده ایم که نتیجه آن در نمودار پایین کاملاً مشهود و جالب است.

افرادی که گواهینامه های تحلیل کسب و کار IIBA را  دریافت می کنند، این توانایی را خواهند داشت که در پروژه های تحلیل کسب و کار داخل ایران و یا در سطح بین المللی بتوانند به عنوان کارشناسان توانمند، مدیران کارگشا و مشاوران راه بلد به سازمان ها کمک نمایند.

همچنین با دریافت مدارک بین المللی تحلیل کسب و کار از موسسه معتبری مثل IIBA به فرصت های شغلی فوق العاده ای دست پیدا خواهید کرد که برخی از آنها را می توانید در انتهای همین صفحه مشاهده نمایید.

 

در همین ابتدا به یکی از سوالات پرکاربرد مخاطبین پاسخ دهیم که آیا می توان از ایران اقدام به ثبت نام و دریافت گواهی نامه های تحلیل کسب و کار کرد؟

پاسخ این سوال بله است. امکان ثبت نام آزمون در ایران و شرکت در آزمون وجود دارد و آکادمی تحلیل کسب و کار، شرایط ثبت نام و برگزاری الکترونیک را برای مخاطبان فراهم می آورد.

در ادامه همین مطلب سعی می کنیم برخی از مهم ترین سوالات شما را در این خصوص پاسخ دهیم.

 

در حال حاضر به راحتی میتوانید سه مدرک بین المللی در حوزه تحلیل کسب و کار دریافت کنید. در خصوص این مدارک و نحوه دریافت آنها در این مطلب توضیحاتی را ارئه خواهیم کرد.

 امتحان CBAP برای تحلیلگران با تجربه کسب و کارها طراحی شده است، در حالی که امتحان CCBA افرادی را هدف قرار می‎دهد که تجربه کمتری در زمینه تجزیه و تحلیل حرفه‎ای کسب و کار دارند.

در ساختار جدید آزمون صدور گواهینامه، آزمونCCBA ، تحلیلگران کسب و کار کم تجربه تر را آماده برداشتن نخستین قدم برای دستیابی به  CBAPمی‎نماید. این امتحان افرادی را هدف قرار می‎دهد که: در برخی از جنبه های آنالیز کسب و کار دارای مهارت هستند، در حال توسعه تخصص‏ها و مهارت های خود در زمینه تجزیه و تحلیل کسب و کار هستند و کسانی که تجزیه و تحلیل کسب و کار را برای پروژه هایی با محدوده کوچکتر و کارهایی که پیچیدگی کمتری دارند استفاده می‎کنند. گواهینامه CCBA پس از پنج سال منقضی می‎شود. چرا که انتظار می‎رود پس از اینکه تجربیات بیشتری در زمینه تجزیه و تحلیل کسب و کار کسب کردید، برای شرکت در آزمون CBAP  اقدام ‎نمایید. همچنین اگر هنوز تجربه تجزیه و تحلیل کسب و کار مورد نیاز برای سطح آزمون CBAP را برآورده ننموده اید، می‎توانید دوباره امتحان CCBA  را بگذرانید.

مدرک CCBA

مدرک جدید متخصص شایسته تحلیل کسب و کار  یا CCBA از طرف موسسه بین الملی تحلیل کسب و کار یا IIBA ارائه می شود. این مدرک بین المللی برای متخصصین تحلیل کسب و کار که فاقد سابقه و تجربه کاری لازم جهت شرکت در امتحان ™CBAP هستند ارائه گردیده است.

متخصصین دارای این مدرک از تجربه لازم برای تحلیل کسب و کار برخوردار بوده و شایسته فعالیت در پروژه های تحلیل کسب و کار خواهند بود.

 

مدرک CBAP

مدرک بین المللی متخصص حرفه ای تحلیل کسب و کار (CBAP) یا Certified Business Analysis Professional توسط موسسه IIBA در حوزه تحلیل کسب و کار به عنوان اولین مدرک از گروه مدارک حوزه تحلیل کسب و کار ارائه می­گردد.

مدرک CBAP برای متخصصین حوزه تحلیل کسب و کار نشان دهنده آن است که دارنده این مدرک از تسلط و تخصص لازم در اجرای مراحل لازم در تحلیل کسب و کار  یعنی شناسایی نیازمندی های کسب و کار، تحلیل و ارائه راه حل های مناسب برای کسب و کار برخوردار است.

در حال حاضر این مدرک به عنوان یک مدرک اصلی مورد نیاز برای انجام فعالیت های حرفه ای در زمینه تحلیل کسب و کار در سطح بین المللی شناخته می شود. یکی از شرایط احراز برای دریافت این مدرک داشتن ۷۵۰۰ ساعت تجربه کار در حوزه تحلیل کسب و کار طی ۱۰ سال اخیر است.

به منظور موفقیت در آزمون های CCBA و CBAP نکات و موارد زیر را مدنظر داشته باشید

  1. استاندارد BABOK را چندین بار بخوانید. گفتنی است استاندارد BABOK توسط اکادمی تحلیل کسب و کار ترجمه شده است که برای تهیه آن میتوانید به این صفحه مراجعه کنید.
  2. در آزمون های شبیه سازی تحلیل کسب و کار (CCBA) شرکت کنید. از طریق این صفحه میتوانید در یکی از ازمون های شبیه سازی شرکت کنید. البته با یک جستجوی ساده در گوگل میتوانید چندین نمونه سوال و آزمون در این زمینه پیدا کنید.
  3. کتاب هایی وجود دارند که نمونه سئوالات آزمون های تحلیل کسب و کار به همراه پاسخ به سئوالات و نکات مروبط به آزمون در آنها درج شده است. این کتاب ها را تهیه و چندین بار مطالعه کنید. معمولاً سئوالات مطروحه در هر فصل به تفکیک فصل های کتاب استاندارد BABOK است. یکبار استاندارد BABOK را بطور کامل بخوانید. بعد فصل مورد نظر در این کتاب را بخوانید و تست های مطرح شده در ان را پاسخ دهید. در ادامه دوباره فصل مروبوطه در استاندراد BABOK را بخوانید. به زودی در سایت آکادمی تحلیل کسب و کار چند نمونه از این کتاب ها معرفی خواهند شد.
  4. هم اکنون امکان شرکت در آزمون های تحلیل کسب و کار بخاطر وجود شرایط کرونا بصورت آنلاین وجود دارد. با توجه به افزایش نرخ ارز، شرکت در این آزمون ها بصورت آنلاین صرفه جویی مالی قابل توجهی برای شما دارد زیرا هزینه رفت و آمد و اسکان وجود نداشته و بعضاً برای شرکت در این آزمون ها، تخفیفاتی نیز در نظر گرفته می شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد آزمون های سه گانه تحلیل کسب و کار، به این صفحه مراجعه نمایید.


آیا می دانید تمام شرکت کنندگان بوت کمپ آمادگی آزمون تحلیل کسب و کار که در آزمون های سه گانه IIBA شرکت کردند، موفق به اخذ گواهی نامه شده اند؟
تصویر گواهی نامه برخی از دوستان را میتوانید در بالا مشاهده نمایید.


چند نمونه موقعیت شغلی تحلیل کسب و کار در ایران، کشورهای حاشیه خلیج فارس، اروپا و آمریکا را با هم ببینیم
به درآمد بالای متخصصین تحلیل کسب و کار دقت کنید.
و به این موضوع که گواهی نامه تحلیل کسب و کار CBAP چقدر در کسب این موقعیت ها حائز اهمیت است.


برای شرکت در بوت کمپ عکس زیر را کلیک کنید

مقالات

آزمون BAآزمون تحلیل کسب و کارتحلیل کسب و کارکسب و کارمدرک بین المللی تحلیل کسب و کار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *