تحلیلگر کسب و کار کیست؟

تحلیلگر کسب و کار کیست؟

تحلیلگر کسب و کار کیست؟


تحلیلگر کسب و کار کیست؟

Business analyst

 

برای پاسخ به این سئوال که تحلیلگر کسب و کار کیست؟ این مثال را در نظر بگیرید. شما مالک یک زمین هستید و می خواهید در آن ویلایی را بنا کنید. برای ساخت آن ابتدا به یک معمار طراح مراجعه می کنید تا خواسته های خود را به او بگویید. طراح چند سوال از شما می پرسد؛

  • بودجه شما چقدر است؟
  • خانه شما چه سبکی از معماری داشته باشد؟
  • چند اتاق خواب داشته باشد؟
  • چه میزان فضایی برای پارکینگ نیاز دارید؟
  • و سایر موارد

طراح مطابق با انتظارات و هزینه های شما، نقشه های اجرایی را با توجه به روش های ساخت و استاندارهای مرتبط با آن تهیه و به سازنده برای اجرا می دهد و در حین ساخت نظارت می کند تا اطمینان حاصل کند که خانه مطابق نیازهای شما ساخته می شود. در زمان ساخت ممکن است نیازی به تجدید نظر در طرح نباشد و یا شاید برخی اصلاحات لازم است که حتماً با سازنده باید هماهنگی لازم صورت گیرد.

در این مثال طراح در واقع به عنوان یک تحلیلگر کسب و کار عمل می کند. الزامات و انتظارات شما را استخراج و مستندسازی می کند و با مدیریت الزامات از هماهنگی اجرا با الزامات و نیازهای شما اطمینان حاصل می کند. تحلیلگر کسب و کار از زمین خالی شما به عنوان یک فرصت بیشترین ارزش را ایجاد می کند.

البته در مورد شغل تحلیلگر کسب و کار برداشت های متفاوتی وجود دارد و ممکن است در سازمان های مختلف تحت عناوینی مانند برنامه ریز استراتژیک، مدیر محصول، تحلیلگر سیستم، تحلیلگر فرآیند و سایر عناوین مشابه استفاده شود. این موضوع به دلیل آن است که تحلیل کسب و کار به صورت گسترده ای در لایه های مختلف سازمان مانند سطح استراتژیک یا سطح سبد پروژه ها، قبل و بعد از تعریف پروژه و یا ایجاد یک محصول جدید کاربرد دارد و در مجموع در هر سطحی از سازمان که مشکلات و فرصت های بالقوه وجود دارد که منجر به ارزش تجاری برای سازمان می شود، یک متخصص کسب و کار می تواند ایفا نقش کند.

شرح وظایف تحلیلگر کسب و کار

البته بدیهی است که همه این نقش ها توسط یک نفر انجام نمی شود. نکته حائز اهمیت دیگر آن است که سازمان ها باید با مفهوم تحلیل کسب و کار آشنا باشند و توقع اجرای تمام کارها مانند مدل سازی فرآیند یا پیاده سازی هوش تجاری از تحلیلگر کسب و کار نداشته باشند بلکه اصلی ترین وظیفه تحلیلگر کسب و کار عارضه یابی مشکلات و ارایه راهکارهای متناسب و ماندگار است. همانطور که شما از یک پزشک حاذق توقع تشخیص درست و تجویز داروهای مناسب را دارید، تولید دارو و یا تأمین دارو وظیفه یک پزشک نیست.

مقالات

آکادمی تحلیل کسب و کارتحلیل کسب و کارتحلیلگر کسب و کارتحلیلگر کسب و کار کیست؟

۲ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *