شرح وظایف تحلیلگر کسب و کار

شرح وظایف تحلیل گر کسب و کار

در این نوشته برخی از مهم ترین شرح وظایف تحلیلگر کسب و کار را مرور خواهیم کرد.

در گذشته شغلی به عنوان تحلیلگر کسب و کار وجود نداشت بلکه عنوان هایی  مانندTechnical Analyst  Software Developer, Product QC,  وجود داشت که تنها به جنبه های فنی می پرداختند و فقط دید تکنیکال داشتند. مثلاً کد نویس خوبی بودند ولی توان برقراری ارتباط موثر را با مشتری نداشتند. بعد از آن System Analyst, QA Analyst بوجود آمد که مهارت های ارتباطی نسبتاً بهتری داشتند ولی محیط کسب و کار، صنعت و همچنین طرح توجیهی و الزامات ذی نفعان را پایش نمی کردند. اینجا بود که نیاز به وجود یک تحلیلگر کسب و کار  Business analyst احساس شد. هم اکنون تحلیلگر کسب و کار به عنوان یک شغل و تخصص تعریف شده و نیاز به آن در حال رشد است.

اگر براساس استانداردها به وظایف یک تحلیلگر کسب و کار نگاه کنیم یک تحلیلگر باید به صورت عمومی ۳۵ فرآیند استاندارد PMI و یا ۳۰ وظیفه استاندارد BABOK را انجام دهد. که این وظایف به شرح ذیل خلاصه شده است:

  1. تعیین الزامات و انتظارات ذی نفعان
  2. شناسایی مشکلات و فرصت ها
  3. شناسایی نیازهای کسب و کار و تعیین راهکارهای با دوام و پشتیبانی از تصمیمات استراتژیک سازمان
  4. استخراج، آنالیز و مدیریت الزامات محصول و مستندسازی اطلاعات مرتبط
  5. تعریف منافع و روش های های اندازه گیری و تحقق ارزش و آنالیز نتایج حاصل شده

به غیر از وظایفی که در استانداردها در حوزه تحلیل کسب و کار به عنوان شرح وظایف تحلیلگر کسب و کار تعریف شده یک تحلیلگر باید دارای شایستگی ها و مهارت هایی باشد بطوریکه باید آنها را بوسیله آموزش و تجربه کسب نماید.

  • تفکر انتقادی و توان حل مساله: مهارتی است که یک تحلیلگر کسب و کار برای آنالیز اثربخش مشلات و فرصت ها بایستی دارا باشد. شناسایی تغییراتی که بیشترین ارزش افزوده را ایجاد می کند و نقطه شروع هر تغییری این است که بفهمیم چرا آن تغییر نیاز است.
  • ویژگی های رفتاری: ویژگی های رفتاری منحصر به تحلیلگران کسب و کار نیست ولی این ویژگی ها اخلاقی مانند مسئولیت پذیری، امانتداری، همدردی در ارتباط با ذینفعان بسیار تاثیر گذار است.
  • مهارت های ارتباطی: بیان مناسب، استفاده از زبان بدن، مهارت خوب گوش دادن و همچنین مهارت های ارتباطی مکتوب مانند گزارش نویسی و نامه نگاری از جمله مهارت های ارتباطی است.
  • دانش کسب و کار: یک تحلیلگر باید به آخرین استاندارها و تکنیک های حوزه تحلیل کسب و کار مسلط باشد.
  • مهارت های تعاملی: مهارت برقراری ارتباط و تعامل موثر با افراد مختلف از مدیران، پیمانکاران، کارکنان یا مشتری و استفاده از نظرات خبرگان بخشی از مهارت های تعاملی است. تحلیلگر کسب و کار باید توانایی کارگروهی، تسهیل گری و مذاکره را داشته باشد.

ممکن است انجام تمام این کارها و کسب این مهارت ها به نظرتان دشوار به نظر برسد اما قرار نیست تمام این مهارت ها توسط یک کارشناس ظرف مدت کمی بدست آید، بلکه نیازمند دوره های آموزشی و کسب تجربه است. شاید به همین دلیل است که کارفرمایان حاضرند دستمزد خوبی به تحلیلگران کسب و کار پرداخت کنند.


این مطلب را هم مطالعه کنید: تقاضا برای تحلیگر کسب و کار


در این مطلب سعی کردیم برخی از شرح وظایف تحلیلگر کسب و کار را مرور کنیم. در مطالب بعدی در مورد مهارت ها و تکنیک هایی که یک تحلیلگر کسب و کار باید به آنها اشراف داشته باشد. مطالب دیگری را در اختیارتان قرار خواهیم داد.


مقالات

Business analyst کیست؟استاندارد BABOKتحلیل کسب و کارتحلیل کسب و کار چیست؟تحلیلگر کسب و کارشرح وظایف تحلیلگر کسب و کار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *